Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-30@03:53:42 GMT

رزمایش نظامی بی سابقه چین در اطراف تایوان

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۰۷۵۸

رزمایش نظامی بی سابقه چین در اطراف تایوان

خبرگزاری تسنیم نوشت: دولت چین صبح امروز، یک روز پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، یک رزمایش نظامی بی سابقه را در 6 منطقه پیرامون تایوان آغاز کرد.

دولت چین بلافاصله پس از آغاز این رزمایش نظامی در تلویزیون ملی این کشور خبر آن را اعلام و تصریح کرد این رزمایش تا روز یک شنبه ادامه خواهد داشت. این رزمایش شامل پرتاب آتش به سمت آب ها و مناطق اطراف تایوان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب ترقی خواه دموکراتیک قانون گذار تایوان این رزمایش را نقض قوانین سازمان ملل و نقض حاکمیت هوایی این کشور دانسته و اعلام کردند چین این رزمایش را در شلوغ ترین مسیرهای آبی و دریایی برگزار کرده و این اقدامی غیرمسئولانه و غیرقانونی است.

سخنگوی کابینه تایوان ضمن محکومیت شدید این رزمایش اظهار کرد وب سایت های وزارت دفاع، وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری نیز مورد حمله سایبری هکرها قرار گرفته است.

در همین حال وزیر دفاع تایوان اعلام کرد شب گذشته و به محض خروج پلوسی از تایوان، هواپیماهای ناشناس بدون سرنشین، به مدت حدود یک ساعت بر فراز تایوان به پرواز در آمدند.

وی افزود: ما به محض مشاهده این هواپیماها، اقدام به پرتاب منور به سمت آنها کردیم تا هشدار لازم را به آنها بدهیم. پس از آن، آنها از مسیر خود دور زده و دور شدند.

در چین اوضاع امنیتی در اطراف سفارت آمریکا همچنان همانند تمام این هفته به شدت تحت نظراست و جو امنیتی سنگینی حاکم شده است.

نانسی پلوسی، عصر روز سه شنبه علی رغم اعلام مخالفت و هشدارهای متعدد دولت پکن وارد تایوان شد و عصر روز چهارشنبه این کشور را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.

پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، «وو چیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین این سفر را شدیدا محکوم کرد و گفت چین بارها در مورد عواقب جدی سفر پلوسی به تایوان هشدار داده و او با آنکه در جریان این هشدارها بود، بازهم برای ایجاد بحران به تایوان سفر کرده که این سفر ناقض اصل «چین واحد» و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا است و به اساس روابط سیاسی چین و آمریکا لطمه سنگینی وارد کرده و روابط دو کشور و ارتش های دو کشور را نیز برهم زده است.

این سخنگو سفر پلوسی به تایوان را یک پیام بسیار اشتباه به جدایی طلبان تایوان خواند و گفت این سفر می تواند به افزایش تنش در تنگه تایوان منجر شود.

وو چیان افزود حزب دموکراتیک ترقی خواه که بر منطقه تایوان حاکم است از تکیه بر آمریکا بر خود می بالد و با ارسال دعوتنامه به پلوسی برای سفر به تایوان، مرتکب یک اقدام بسیار خطرناکی شده که می تواند منجر به عواقب بسیار جدی باشد.

این سخنگو خبر داد ارتش آزادی بخش چین با مجموعه ای از عملیات نظامی، سفر پلوسی به تایوان را پاسخ می دهد.

وزارت خارجه چین نیز در اعتراض به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، نیکلاس برنز، سفیر واشنگتن در پکن را احضار و یادداشت اعتراضی شدید اللحنی را تسلیم سفیر کرد.

هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین سه شنبه در نشست خبری این وزارتخانه و پیش از سفر نانسی پلوسی به تایوان گفت: «آمریکا باید مسوولیت آسیب رسانی به حاکمیت و منافع امنیتی چین را بر عهده گیرد، بهای آن را نیز خواهد پرداخت.»

سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را «بازی با آتش» دانست و گفت که چنین اقداماتی دامن کسانی که آتش را شعله ور کرده‌اند، خواهد گرفت.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اعتراض پکن با دفاع از این اقدام پلوسی، مدعی شد که ما ملزم به سیاست چین واحد هستیم و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم و ما صرفا به حمایت از تایوان برای دفاع از خود پایبند هستیم.

او با ادعای این که سفر پلوسی به هیچ وجه حاکمیت چین واحد را نقض نکرده، اظهارات مقامات چین را خصمانه دانست و گفت که این سخنان خصمانه هرگز آمریکا را نخواهد ترساند.

کربی گفت که بهتر است چین از این سفر به عنوان بهانه‌ای برای اتخاذ اقداماتی که منجر به افزایش تنش شود، استفاد نکند.

در همین حال شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز در واکنش به سفر نانسی پلوسی گفت: همچنان با چشمان باز دنیا را تحت نظر داریم تا هیچ اقدام تحریک‌آمیز از سوی مرتجعان آمریکایی از نظرمان دور نماند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد در پی سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی به تایوان، پکن تجارت با تایپه را محدود کرد.

اداره امور تایوان وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد شرکت ها و کارخانه های چینی اجازه تجارت و معامله با دو بنیاد بزرگ تایوان به نام بنیاد دموکراسی تایوان و صندوق توسعه و همکاری بین المللی تایوان را نخواهند داشت.

همچنین سناتور «مکس باکوس» سفیر سابق آمریکا در چین، سفر نانسی پلوسی به تایوان را تحریک آمیز و تضعیف کننده دولت بایدن خواند.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: نانسی پلوسی به تایوان سفر نانسی پلوسی وزارت خارجه چین سفر پلوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۰۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • اعتراض دانشجویان آکسفورد به سفر پلوسی
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند