Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@20:50:01 GMT

دفتر تحکیم وحدت: هیئات مذهبی به مسائل زنان توجه کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۱۵۶۵

دفتر تحکیم وحدت: هیئات مذهبی به مسائل زنان توجه کنند

به گزارش حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در نامه ای به هیئات مذهبی کشور از آن ها مطالبه کرد اهتمام بیشتری در مسائل زنان داشته باشند و زیر ساخت های لازم برای حضور و کنشگری موثر زنان در هیئات را فراهم کنند. 

متن کامل نامه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به اعضای شورای هیئات مذهبی به شرح ذیل است:

ضمن عرض خداقوت و آرزوی قبولی عزاداری‌های شما در ایام محرم، من باب وظیفه‌ای که در قبال حل مسائل زنان جامعه‌مان بر دوش خود احساس می‌کنیم، لازم دانستیم حول حضور زنان در هیئات، نکاتی را به عرض شما برسانیم:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌طور که مستحضر هستید، علی‌رغم وجود تمام بی‌عدالتی‌ها در ظهور و بروز زنان در جامعه، امامین انقلاب تاکید بسیاری بر متناسب‌سازی فرهنگ و ساختار جامعه، با هویت حقیقی یک زن داشته‌اند و همواره در خط مقدم دفاع از حقوق زنان بوده‌اند.

امامین انقلاب خط خود را در این حوزه، از تفکرات متحجرانه شرقی و همچنین تفکرات غربی، که هر دو به شیوه خود به زنان ظلم می‌کنند جدا کرده و هویت اصیل زن مسلمان ایرانی را در بیانات و مطالبات خود، از مسئولین مختلف و مردم نشان داده اند، منتهی متاسفانه حتی پیروان حقیقی ایشان در عمل و در ساختارها تلاش چندانی در این زمینه ندارند؛ گویی هویت و ویژگی‌های زنان دیده نمی‌شود و صدای‌شان به گوش کسی نمی‌رسد.

۲. در خصوص مسائل زنان در هیئات مذهبی نیز شاهد آن هستیم که اغلب سطحی‌ترین سوالات و مطالبات زنان همواره بی‌پاسخ مانده است و با توجه به اینکه غالبا در هیئت‌ها، سیاست‌گذاری‌ها توسط مردان انجام می‌شود، تحول اساسی در شرایط مشاهده نمی‌شود.

برای مثال، زنان ما، خصوصا نسل جدید دختران‌مان، به این فکر می‌کنند که دقیقا از چه زمانی بود که فکر کردیم زنان در هیئت‌ها هر کدام باید در گوشه‌ای بنشینند و برای خودشان آرام سینه بزنند و عزاداری کنند؟ از چه زمانی بود که فکر کردیم قسمت مربوط به زنان، نیاز به دکور ندارد؟

و دقیقا چرا به این نتیجه رسیدیم که زنان در هیئات به یک نفر تحت عنوان میان‌دار احتیاج ندارند، که دور هم جمع شوند و خودشان را یک عنصر منفعل در عزاداری نبینند؟ و چندین و چند سوال دیگر.

حال که این‌ها و عدم وجود مکان و تهویه مناسب، مشکلات مربوط به صدا و تصویر مداح و سخنران، عدم وجود فضایی مناسب برای حضور مادر و کودک (که البته خیلی از هیئت‌ها به سمت ایجاد این قضیه رفته‌اند)، صرفا موارد ظاهری است که به چشم می‌آید و علاوه بر آن، برای برقراری عدالت واقعی (و نه صرفا برابری) زنان به واسطه شرایط و ویژگی‌هایی که دارند، از زمان برگزاری هیئت‌ها گرفته تا مضامین به‌کار رفته در مداحی‌ها و سخنرانی‌ها، اثر چندانی از توجه به خودشان نمی‌بینند.

همچنین مثلا با توجه به اینکه زنان توانایی ذاتی در سخنوری دارند، یعنی حتی یک زن در یکی از هیئات ما پیدا نمی‌شود که بتواند سخنران هیئت‌های متشکل از خانم‌ها و آقایان باشد؟ مگر غیر از این است که حضرت زینب (س) مبتنی بر همین قدرت ذاتی، موجب ادامه خط عاشورا شدند؛ حیف است که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» صرفا در کربلا بماند و در عمل نمودار نشود.

۳. البته که نیاز است مطالبه‌ای عمومی از سمت همه زنان در هیئات مختلف شکل گیرد، یا خودشان برای عزاداری جمعی و... دست به کار شوند، منتهی بدون عنایت مسئولین هیئات به این مسائل، تحول خاصی رخ نخواهد داد؛ از طرفی بایستی حضور موثر زنانِ آگاه به هویت زنانه و عرصه‌های بروز آن، در عرصه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای هیئات افزایش یابد، نه اینکه صرفاً مجری سیاست‌گذاری‌های یک‌طرفه، برای مسائل اساسی باشند و یا صرفاً در سیاست‌گذاری‌ها، حضور نمایشی داشته باشند.

۴. از طرفی، ما در حوادث تاریخی، خصوصا در ایام محرم و فاطمیه، شاهد نقش اساسی اسطوره‌ها و الگوهایی برای زنان هستیم، که بایستی، نه فقط برای نشان دادن حق حضور زنان در کنش‌های اثرگذار اجتماعی_سیاسی، بلکه به وظیفه زنان در این زمینه تاکید کنیم، تا زنان و مردان ما، به اهمیت نقش اساسی زنان برای راهبری جامعه، بصیرت افزایی و کنش‌های متناسب با آن، پی برده و خود و جامعه را در این زمینه ارتقا دهند.

منتهی در محتوای سخنرانی‌ها و مداحی‌های مرتبط با این اسطوره‌ها، اغلب شاهد بیان یک سری صحبت‌های تکراری، که انگار خیالی برای تحول در حوزه مسائل زنان ندارند، هستیم و گاهاً حتی با نگاه یک‌طرفه به مسائل، وقایع اصیل تاریخی هم، با تفسیر به رأی، به طور ناقص بازنمایی می‌شود؛ همچنین در برخی از مسائل، صرفاً به وظایف زنان در محیطی مثل خانواده و رعایت نکات اخلاقی اشاره می‌شود و کمتر در بیان موارد، مردان مورد خطاب برای این‌گونه مسائل قرار می‌گیرند.

البته لازم به ذکر است که همه این شرایط، برای هیئات مختلف یکسان نیست و برخی از این موارد، در بعضی از هیئت‌ها رعایت می‌شود؛ ولی اغلب، این‌طور نیست.

لذا، ما، در دفتر خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) در وهله اول، درخواست داریم که به زنان و مسائل زنان، اهتمام لازم را داشته باشید؛ چرا که با عدم توجه به این مسائل، نه اینکه فقط خود زنان دچار بی‌عدالتی شوند، بلکه به جامعه و نظرات مترقی اسلام و انقلاب در حوزه زنان ظلم خواهد شد.

همچنین در وهله دوم، آمادگی خود را برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود، برای اصلاح ساختار و فرهنگ حاکم بر هیئت، متناسب با هویت زنانه و حتی هویت نوجوانان و کودکانی که در مراسمات شرکت می‌کنند، خدمت شما، اعلام می‌داریم؛ امید است که مورد رضایت سیدالشهدا علیه السلام قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هیئت محرم تحکیم وحدت سخنران زنان فاطمیه بصیرت حضرت زینب دفتر تحکیم وحدت هیئات مذهبی مسائل زنان هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟

در جریان اصلاحات تحلیل هماهنگی در خصوص انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس وجود ندارد به شکلی که برخی از ائتلاف قالیباف با طیف پایداری ها سخن می گویند و برخی از ائتلاف وی با مستقلین و اعتدالی‌ها!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که فلسطین محور اجلاس سازمان همکاری اسلامی، تأثیر توافق احتمالی حماس و رژیم صهیونیستی بر تنش‌های منطقه، کلاه بیمه‌ای بر سر کارگران ساختمانی و بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مروری بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیانگر آن است که آنان در خصوص انتخاب ریاست و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تحلیل های متعارضی مواجه هستند.

بر اساس احصاء صورت گرفته، اصلاح طلبان و اعتدالیون در بازنمایی از شرایط مجلس مبنی بر استیلای رادیکال ها، شدت گرفتن لابی ها برای هئیت رئیسه مجلس، سهم خواهی و سهم دهی ها متفق القول هستند اما در خصوص ائتلاف ها برای ریاست مجلس از سویی و میزان توان مستقل ها، اعتدالیون و اصلاح طلبان از جانب دیگر تحلیل های متعارضی را ارائه می کنند.

برگزاری دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف فراکسیون‌های مجلس به ویژه انتخاب هیئت‌ رئیسه مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است، روزنامه آرمان ملی از توافق شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری اظهار توجه کرده و نوشته است:

انتخاب رئیس مجلس بحث مهمی است. ۱۴ اردیبهشت با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند. حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد.

این روزنامه در ادامه با تعیین نامزد برای هیئت رئیسه آینده مجلس نوشته است:

اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است. سیدمحمود نبویان، نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده، البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان آناتومی یک رقابت می‌نویسد:

از مجموع این احوالات تدارک رقابت برخی جریانات اصولگرا برای رقابت با قالیباف بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم دور از انتظار نبوده و نیست. در مقابل اما جریان قالیباف نیز از انسجام منتخبان مجلس دوازدهم حول محور ریاست او، حتی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات می‌گویند! روزنامه اعتماد ضمن تلاش برای پرهیز از نام بردن طیف اصلاح طلبان در مجلس مدعی شد که مستقلین و اعتدالی ها حدود ۱۰۰ کرسی در مجلس دوازدهم داشته و از نقش موثر این نمایندگان برای رایزنی برای کسب کرسی های مجلس در صورت حمایت از ریاست محمدباقر قالیباف سخن به میان آورد. این روزنامه مدعی شد که صحبت هایی در خصوص انتخابات مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیس مجلس و کسب دو کرسی هیئت رئیسه و ریاست ۳ کمیسیون مجلس انجام شده است.

اما در شرایطی که روزنامه اعتماد از احتمال ائتلاف میان قالیباف و با طیف مستقلین و اعتدالیون سخن به میان می آورد اما روزنامه «هم میهن» مدعی احتمال ائتلاف قالیباف با پایداری ها و طیف رادیکال برای ریاست مجلس خبر می دهد.

هم میهن با بیان اینکه «جبهه پایداری مؤتلف با شانا اگر در مجلس بعدی بخواهد همسویی با جریانی را در پیش بگیرد، بعید است با نمایندگان راه‌یافته از لیست امنا و صبح ایران به ائتلاف و همراهی نرسد»، می نویسد: «مسلما این شرایط قطعاً به نفع قالیباف نخواهد بود و این امر هم موجب شده که این تصور ایجاد شود که قالیباف از همین حالا و در مجلس کنونی علاوه بر همراهی جریان تندروی موجود، سیگنال‌های مثبتی را به تندروها در مجلس بعدی ارسال کند تا بتواند موقعیت فعلی‌اش را در دور بعدی هم حفظ کند؛ از جمله اینکه برخی حتی احتمال بازگشت طرح‌هایی مانند طرح صیانت به دستور کار مجلس در روزهای پایانی را در همین مسیر عنوان کرده‌اند.»

این روزنامه همچنین می نویسد:

درست است که قالیباف حامیانی داشته و به پشتوانه آن پا به میدان انتخابات مجلس گذاشت اما حمایت آنها برای رسیدن به ریاست دوره دوازدهم مجلس کافی به نظر نمی‌رسد. احتمالاً میانه‌روها و طیف اقلیت‌ سیاسی مجلس در رقابتی که اگر بین گزینه تندروها و طیف قالیباف شکل بگیرد، دست به همراهی با او خواهند زد اما قالیباف برای رسیدن به ریاست، نیاز به آرای بیشتری دارد و اگر ضرورتی از بیرون بر حضور قالیباف بر ریاست مجلس به میان نیاید، قالیباف چاره‌ای جز جذب رای جبهه پایداری و طیف‌های همسو با آن (جریان «امنا» و «صبح ایران») ندارد که آن هم بدون امتیازدهی صورت نمی‌گیرد و حالا با توجه به شواهد و قرائن مطرح‌شده به نظر می‌رسد مذاکرات آغاز شده و اگر قالیباف با همین روند خواهان دستیابی به صندلی ریاست مجلس باشد، با توجه به اینکه در سابقه سیاسی او بالا و پایین و حرکت در طیف‌های مختلف اصولگرایی دیده شده است؛ احتمالاً با چهره جدیدی از قالیباف روبه‌رو خواهیم بود؛ چهره‌ای که برآمده از همراهی بیش از پیش با تندروهاست!

با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت که در جریان اصلاحات تحلیل هماهنگی در خصوص انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس وجود ندارد به شکلی که برخی از ائتلاف قالیباف با طیف پایداری ها سخن می گویند و برخی از ائتلاف وی با مستقلین و اعتدالی‌ها!

نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در بیان کرسی های متعلق به مستقلین مدعی هستند آرای مستقلین در جبهه اعتدالی ها و اصلاح طلبان می باشد، این طیف که از ۱۰۰ کرسی برای این طیف سخن به میان می آورند پیش از این از فقدان نیروهای اعتدالی و اصلاح طلب در مجلس سخن به میان می آوردند

اصلاح طلبان گرچه تحلیل های متعارضی از شرایط درونی مجلس ارائه می کنند اما کاملا روشن و مشخص است که به دنبال تولید شکاف در میان جبهه انقلاب بوده و تلاش می کنند با طرح برخی حواشی خود را به عنوان اقلیت موثر و تعیین کننده در فضای رسانه ای، بازنمایی کنند.

دیگر خبرها

  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • جایگاه اختصاصی زنان در ورزشگاه بابل (عکس)
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم