Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی با حضور دانشجویان المپیادی داخل کشور و استعدادهای برتر حوزه کشاورزی برگزار شد

نخستین نشست سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، امروز پنج شنبه ۱۳ مرداد برای ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان با حضور دانشجویان المپیادی داخل کشور و استعدادهای برتر حوزه کشاورزی و رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب، وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، در جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به شعار «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» گفت: در سال های اخیر در هر استانی متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود، ماموریتی به جهاددانشگاهی استان واگذار شده و در خراسان جنوبی نیز عمده فعالیت های پژوهشی ما بر حوزه گیاهان دارویی و به ویژه سه محصول عناب، زرشک و زعفران معطوف شده است. 

وی با اشاره به لزوم حضور پررنگ دانشجویان در جهاددانشگاهی، گفت: کلید توفیق در انجام بسیاری از اقدامات در این نهاد، دانشجویی بودن و حضور فعالانه دانشجویان در جهاد دانشگاهی بوده است و این وظیفه ماست که محیطی برای حضور دانشجویان نخبه و نوآور در جهاد دانشگاهی فراهم کنیم؛ به گونه‌ای که جهاد دانشگاهی را بخشی از محیط زندگی خود بدانند و در قبال اعتلای آن احساس مسئولیت کنند.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه دانشجو باید نوآور باشد، بیان کرد: جهاددانشگاهی نه تنها در نوآوری، بلکه در نوآور پروری نیز پیشرو بوده است و در سال های اخیر از طریق فعالیت در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موجبات پرورش نوآوران را فراهم آورده است.

ابراهیمی با اشاره به عزم جهاد دانشگاهی استان برای تبدیل این واحد به زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان در جهاددانشگاهی، این زیست بوم را فرصت مناسبی برای بهره مندی از نوآوران حوزه کشاورزی و ایجاد بستری برای عملیاتی کردن ایده های فناورانه و نوآورانه دانست.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صرفا تولید علم منجر به حل مشکلات استان در محصولات استراتژیک نخواهد شد تاکید کرد: دوران دانشجویی فرصتی منحصر به فرد برای تبدیل شدن دانشجویان به افراد نوآور است و فرصت های شغلی پیش روی دانشجویانی که از این فرصت برای معرفی خود بعنوان فردی صاحب ایده، خلاق و نوآور به جامعه استفاده نمایند، بسیار بیشتر خواهد بود.

ابراهیمی با تقدیر از همراهی و همکاری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با جهاد دانشگاهی استان، بر حمایت از مشارکت دانشجویان نخبه کشاورزی استان در فعالیت‌های علمی و اجرایی این کانون تاکید کرد.

محسن پویان، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه استان دارای محدودیت‌هایی از لحاظ اقلیمی و جوی است، گفت: این محدودیت‌ها فرصتی را فراهم آورده است که گیاه با افزایش تولید متابولیت های ثانویه بعنوان یک مکانزیم دفاعی در داروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب بیان کرد: در قرن حاضر تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی انجام شده و کشف داروهایی با ماده مؤثر طبیعی افق‌های جدیدی را پیش روی پژوهشگران و داروسازان گشوده است.

پویان ادامه داد: توجه به دانش بومی مردم محلی در مورد گیاهان دارویی منجر به شناسایی و ثبت اطلاعات ارزشمندی در مورد خصوصیات، رویشگاه‌ها، مواد مؤثره و نیازهای اکولوژیکی گیاهان دارویی هر منطقه شده و به حفظ و استفاده صحیح این ذخایر ارزشمند کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: در واقع کاربرد گیاهان دارویی به‌عنوان دارو برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها حاصل دانش بومی و تجربه سالیان دراز مردم بومی یک منطقه است؛ جمع‌آوری اطلاعات در شرف فراموشی و انجام مطالعات علمی در این زمینه علاوه بر حفظ این دانش بومی می‌تواند در شناخت پتانسیل‌های بالقوه منطقه و تولید داروهای گیاهی جدید کارگشا باشد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با اشاره به وجود سه محصول مزیت دار عناب، زرشک و زعفران، افزود:  از زرشک ۶۴ مورد استفاده بالینی در دانش بومی منطقه ثبت شده است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۴ مورد در کشور های دیگر در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. وی ادامه داد: تعامل دانشجویان نخبه کشاورزی با جهاد دانشگاهی با رویکرد بهره برداری از این فرصت منحصر به فرد از جمله اقداماتی است که مورد حمایت کانون هماهنگی زرشک و عناب نیز قرار خواهد گرفت.

دانشجویان استعداد برتر و المپیاد کشاورزی حاضر در این جلسه نیز با استقبال از حضور در جهاد دانشگاهی و همکاری با این نهاد بر آمادگی خود برای تشویق سایر دانشجویان به مشارکت در برنامه های زیست بوم نوآوری گیاهان دارویی استراتژیک جهاد دانشگاهی تاکید کردند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جهاددانشگاهی خراسان نخبگان دانشجويان عناب خراسان جنوبی کانون هماهنگی دانش صنعت صنعت و بازار زرشک و عناب زیست بوم نوآوری نخبگان دانشگاهی خراسان جنوبی جهاد دانشگاهی دانشگاهی استان گیاهان دارویی سرپرست جهاد دانش بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد

ایسنا/مازندران در اولین دوره مسابقه مناظرات دانش‌آموزی در ساری، تیم «آغوز» با تیم «سرخ ستاره» با موضوع «بیشتر محتوای کتاب درسی برای آینده دانش‌آموزان بی‌فایده و غیر کابردی است» در جایگاه موافق و مخالف به مناظره پرداختند که تیم آغوز در جایگاه مخالف، قهرمان این دوره از مسابقات شد.

به گزارش ایسنا، مسابقه مناظره دانش‌آموزی ۱۰ اردیبهشت با عنوان «گپ» با شرکت هشت تیم دانش آموزی در دبیرستان پسرانه شریعت ساری برگزار شد.

در این مسابقات تیم‌های؛ «آغوز، سرخ ستاره، نفار، دونا، نماشون و براردور» با موضوع «نقش اصلی در موفقیت علمی هر دانش‌آموز با خود اوست» به رقابت پرداختند که در نهایت تیم‌های آغوز، سرخ ستاره، نفار و براردور به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و در نهایت تیم آغوز با تیم سرخ ستاره با موضوع « بیشتر محتوای کتاب درسی برای آینده دانش‌آموزان بی‌فایده و غیر کابردی است» به مناظره پرداختند که تیم آغوز قهرمان این دوره از مسابقات شد.

محمدرضا جعفرزاده مدیر دبیرستان شریعت ساری با بیان اینکه مناظرات دانش‌آموزی فرصتی است تا دانش‌آموزان از همین دوران بتوانند نحوه برخورد با نظرات مخالف را بیاموزند، گفت: ما برای تربیت یک نیروی انسانی که بتواند در مجامع مختلف از ارزش‌ها دفاع کند باید از متوسطه اول و حتی مقاطع ابتدایی، آغاز کنیم.

جعفرزاده اظهار کرد: دانش‌آموزان استقبال خوبی از این دوره مسابقات فرهنگی داشتند و دوره آموزش کوتاه مدت فن بیان در مناظرات نیز برای شرکت‌کنندگان برگزار شد. 

سیده زینب تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: در این نوع از مسابقات مناظره دانش آموزی لازم است تا گروه هدف بیاموزند که چگونه از حقشان در جامعه دفاع کنند و یا چگونه برای مطالبات خود از استدلال و منطق بیان بهره ببرند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی هر ساله مسابقات مناظرات دانشجویی را در همه استان‌ها برگزار می‌کند، افزود: اگر ما این مناظرات را از دوره متوسطه اول آغاز کنیم در آینده نزدیک در مقطع متوسطه دوم و دانشگاه برگزاری مناظرات از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

تقوی اظهار کرد: ارائه آموزش فن بیان و رعایت مولفه‌های یک مناظره عالی در جهاد دانشگاهی آموزش داده می‌شود و این نهاد آمادگی دارد این دوره‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان برگزار کند.

حسین نورانی، معاون واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز که در جایگاه رئیس جلسه در این مناظرات ایفای نقش داشته است، اظهار کرد: اولین مسابقه مناظره دانش‌آموزی در استان مازندران با عنوان «گپ» در ساری برگزار شد و امیدواریم که در سال آینده مدارس بیشتری به این سمت و سو گرایش پیدا کنند.

وی افزود: این رویداد در راستای ترویج فرهنگ گفت‌ و شنود و تقویت آداب مباحثه برای یادگیری و تمرین تحمل نظر مخالف، در سطح دانش‌آموزان دوره متوسطه اول برگزار شد.

نورانی به توجه بیشتر آموزش و پرورش به این نوع توسعه فکری و فرهنگی در مدارس استان خواستار شد و از مدیریت دبیرستان شریعتی و جهاد دانشگاهی در برگزاری این دوره مسابقات قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است