سلب تابعیت شهروند بحرینی با یک پیامک/ نگاهی به حقوق بشر در کشور بحرین و سکوت مدعیان غربی
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۱۷۴۵
یک ایرانی مقیم کشور بحرین درباره حقوق بشر در این کشور کوچک عربی گفت: با یک پیامک من و شوهرم را سلب تابعیت کردند و به دختر نوزادمان مدارک هویتی ندادند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ هفتمین نشست بینالمللی حقوق بشر و رویکردهای اندیشمندان اسلامی به همت مؤسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: آنها میگویند اسلام یک صورت دارد که به سمت عدالت تأکید میکنند و همین آرمانهای اسلام در نظام حقوق بشر فعلی هست و ما باید همسو با حقوق بشر امروزی شویم و پرچم سفید تسلیم را در برابر آموزههای رایج حقوق بشر بلند کردهاند. این رویکرد را تسلیمی و رویکرد انفعالی در برابر نظام حقوق بشر عرفی مینامیم. در مقابل اندیشه اول، برخی اندیشمندان رویکرد تقابلی دارند و اساساً یک مواجهه کاملاً منفی و بدبینانه به اسناد حقوق بشر دارند. دلایل این رویکرد این است که مبانی حقوق بشر سکولار با مبانی نظام اسلامی در تضاد است با این توضیح که حقوق بشر امروز و مشخصاً آنچه در اعلامیه حقوق بشر سال 1948 آمده که همه بر مبنای کرامت انسانی است و همه دولتها باید آن را به رسمیت بشناسند، بر مبنای اومانیسم و اصالت انسان است. منتها در اسلام هم کرامت انسانی داریم اما به این صورت که تعریف انسان متفاوت است. اگر تعریف انسان با همین تعریف طبیعت مادی باشد حقوق بشر ناشی از طبیعت انسانی معادل میشود با حقوق بشر عرفی کنونی. اندیشمندان گروه دوم معتقدند که اگر ما صرفاً طبیعت مادی انسان را در نظر بگیریم به حقیقت والای انسانی که مد نظر اسلام است جفا کردهایم و بنابراین حقوق بشر کامل و جامع نیست.
آراسته گفت: به فرموده رهبر انقلاب در حقیقت مدعیان واقعی حقوق بشر ما باید باشیم. جبهه تقابلی که بعضی از اندیشمندان به طور کامل مقابل حقوق بشر فعلی گرفتهاند، مبانی تاریخی نیز دارد. میگویند مسلمانان نقشی در اعلامیه حقوق بشر نداشتند در زمانی که اعلامیه حقوق بشر در سال 1948 تصویب شد 58 کشور عضو بودند که تنها یک کشور مسلمان یعنی لبنان در نوشتن این اعلامیه دخالت داشت که اتفاقاً نماینده لبنان یک فرد مسیحی بود. به عبارت دیگر هیچ مسلمانی در تهیه اعلامیه حقوق بشر اسلامی نقشی نداشت. بعد هم وقتی در سازمان ملل این اعلامیه را به رأی گذاشتند دو کشور در آن شرکت نکردند و هشت کشور از جمله عربستان سعودی به آن رأی ممتنع دادند. کسانی که رویکرد تقابلی با اسناد حقوق بشری جهانی را دارند به این نکته نیز اشاره میکنند که این اعلامیه با اجماع کشورها نبوده است.
ما با چند ماده از اعلامیه حقوق بشر مشکل داریم
حجتالاسلام جوان آراسته اظهار کرد: رویکرد دیگر رویکرد تعاملی است که نباید به شکل اول تسلیم کامل شویم و آموزههای دین خود را منطبق با حقوق بشر نشان دهیم و نه اینکه رویکردی داشته باشیم که تمام ابعاد این اعلامیه را ضد دین بدانیم. کسانی مثل شهید مطهری اتفاقاً از تصویب اعلامیه حقوق بشر تجلیل کردهاند که گام بزرگی در برابر فعالیتهای کشورهای سلطهطلب در آن زمان بود اما باید به هر حال تصریح کرد که ما با 4 ماده از این اعلامیه مشکل داریم و بقیه آن چه که در این اعلامیه آمده است با آموزههای اسلامی ما هماهنگ است. ما از اصول خود دست نمیکشیم اما آنچه که مایه تعجب است اینکه اعلامیه حقوق بشر که مبانی خود را کرامت و شرأفت انسان قرار داده است، رویکردهایی دارد که دقیقاً مقابل شرأفت انسانی است.
وی افزود: در مقابل این اعلامیه مسلمانان در سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1990 اعلامیه حقوق بشر اسلامی را تصویب کردند که با ابتکار و پیشنهاد ایران انجام شد و امروز متفکران اسلامی باید مدعی حقوق بشر اسلامی باشند. امیدوارم این نشستها دستمایهای باشد که بتوانیم در حوزه حقوق بشر اسلامی گامهای جدیدتری برداریم. اگر تاکنون کاری در این حوزه انجام نشده است به خاطر بیعرضگی مسلمانان و تفرقه آنها و در مقابل تلاش کشورهای غربی است. امروز که بیداری اسلامی مطرح است حقوقدانان ما هم میتوانند در کنار حقوقدانان غربی بایستند و نقش ایجاد کنند و تعامل سازنده را شکل دهند.
حقوق بشر وسیلهای برای سیاست خارجی کشورها است
سخنران دیگر این برنامه محسن قانعی، رایزن ادارهکل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه بود که به بیان گزارشی از فعالیتهای جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر اسلامی در سالهای اخیر پرداخت و گفت: آنچه در عمل در حوزه حقوق بشر اجرا میشود و برخوردهایی که علیه ایران توسط سازمان ملل انجام میشود باعث شده که ما به این نکته برسیم حقوق بشر وسیلهای در دست سیاست خارجی کشورها است. علیه ایران قطعنامه میدهند از حقوق بشر استفاده میکنند!
وی افزود: علت تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تحولات بعد از جنگ جهانی دوم بود اینها برای حفظشان انسانها یکسری حقوق را تعریف کردند منتها مفهوم انسان درجوامع غربی و اسلامی کاملاً متفاوت است. در ماده 16 که جمهوری اسلامی با آن مشکل دارد، این است که ازدواج با هر کسی را آزاد شمرده است در صورتی که ما مبانی حقوقی و فقهی درباره ازدواج با مشرکان را داریم یا همچنین در ماده 18 حق آزادی تغییر دین را برای انسانها برشمردهاند در حالی که ارتداد در اسلام بحث مهمی است.
حقوق بشر اسلامی جدید بدون کنشگری ایران شکل گرفت
قانعی گفت: در حوزه حقوق اعلامیه حقوق بشر از سال 1948 تا 1990 تحولاتی رخ داد و در سال 1369 با تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی که الان سازمان همکاری اسلامی نام دارد، کشورهای اسلامی به عنوان قطب بازیگر اعلامیهای تنظیم کردند تا صدای جدیدی را برای مشارکت در حوزه تصمیمگیری و تصمیمسازی جهانی اعلام کنند و بسیاری از مضامین اسلامی در اعلامیه 1990 قاهره آمده است که مبتنی بر تلاشهای صاحبنظران در ایران در سال 1989 بود. اعلامیه قاهره، اعلامیه حقوق بشری جهان را به چالش کشیده است که بعدها کشورهای غربی به آن اعتراض کردند. چون بحث آن شریعت اسلامی بود.
وی افزود: در سال 2006 شورای حقوق بشر در سازمان ملل به عنوان نهاد فرعی تشکیل شد که 47 کشور عضو در سازمان ملل عضو آن شدند تا اینکه در سال 2010 به تدریج کشورهای اسلامی به دنبال تجدید نظر در اعلامیه قاهره بودند تا اینکه در سال 2015 در سازمان همکاری اسلامی به آنها مسئولیت داده شد تا پیشنویس جدیدی از حقوق بشر اسلامی ارائه بدهند و این متن در سال 2018 بازنویسی شد. ایران متأسفانه به علت کارشکنیهای عربستان نتوانست در این اعلامیه حضور داشته باشد و در سال 2020 اعلامیه جدیدی در نیجریه توسط سازمان اسلامی تصویب شد. متأسفانه این اعلامیه جدید به خاطر عدم حضور ایران با مشکلات زیادی مواجه بود. به عنوان نمونه بگویم که در اعلامیه قاهره 18 بار به عنوان شریعت اسلام اشاره و رفرنس داده شده بود اما در اعلامیه جدید جدید تنها سه بار به شریعت اسلام اشاره شده است.
همچنین درباره مفاهیم خانواده تبعیض جنسیتی گزارههای بسیاری با تسامح و تساهل کشورهای اسلامی در آن گنجانده شده است.
این عضو وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: در کل جمهوری اسلامی رهیافت تعاملی درباره حقوق بشر اسلامی داشته است. متأسفانه ایران در زمان شاه هم اعلامیه حقوق بشر جهانی و هم میثاقین را پذیرفته است و عضو این کنوانسیونها شده است. در صورتی که عربستان سعودی به اعلامیه حقوق بشر رأی ممتنع دادند و هم در میثاقها عضو نشده است. البته ما بعد از انقلاب اسلامی منفعل نبودیم و در سال 1990 میلادی برای اولین بار به کمیسیون حقوق کودک پیوستیم و در سال 2017 به پروتکل مبارزه با فحشا علیه کودکان پیوستیم. همچنین در سال 2009 عضو کنوانسیون حمایت از معلولان شدهایم که به صورت دورهای هر چهار یا دوسال گزارشهای سالانه را به سازمان ملل ارائه میدهیم. ما عضو 6 رکن از 10 کن سازمان ملل متحد هستیم عضو شورای حقوق بشر نیستیم اما توانستهایم بیشترین نقش را ذیل آیتم حقوق بشر درباره وضعیت حقوق بشر فلسطین داشته باشیم. همچنین در این شورا نقش فعالی در حوزه دگرباشان جنسیتی، اسلامهراسی و وضعیت اشغالهای خارجی کشورها داشتهایم.
ایران جلوی هنجارسازیهای جهانیایستاده است
وی افزود: در سازمان همکاری اسلامی و نظام حقوق بینالمللی به رغم تمام بیمهریها ما پرچم خدامحوری در سازمان ملل را مقابل انسانمحوری بلند کردهایم و اخیراً در این سازمان در تلاش هستند تعریف خانواده را تغییر دهند و نُرمهای جدیدی در سطح جهانی تعریف کنند، ایران تنها صدایی است که رسماً جلوی این هنجارسازیها میایستد و روند تقابل را در این صحنه بینالمللی رقمزده است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی مقابل این هنجارشکنیها هیچ مقاومتی نمیکنند. البته ما در جمهوری اسلامی باید بیش از پیش تلاش کنیم تا از طریق نمایندگان خود در مجامع بینالمللی حضور فعال داشته باشیم ما بر مبنای اسلام حرف برای گفتن داریم و بعضی از موضوعات قطعاً با دیدگاههای شریعت اسلامی همخوانی دارد.
حکومت حاکم در بحرین از ابزارهای سیاسی برای بازداشت مخالفان خود استفاده میکند
سخنران دیگر این مراسم باقر درویش، رئیس انجمن حقوق بشر بحرین بود که به برخی از گوشههای نقض حقوق بشر در بحرین اشاره کرد و گفت: حکومت حاکم در بحرین از ابزارهای سیاسی برای بازداشت و شکنجه و اعدام مخالفان خود استفاده کرده است و بعد از بحران سیاسی در سال 2011 وضعیت حقوق بشر در بحرین بسیار تأسفبار شده است.
جنگ علیه هویت شیعی مردم
وی افزود: ما بیش از 200 هزار بازداشت خودسرانه در این سالها داشتیم بیش از 300 نفر از بازداشتیها خانم و بیش از 1600 نفر از آنها کودک هستند و جنبش بحرین تا کنون بیش از 200 شهید داده است که 30 نفر از آنها طفل و جنین بوده است. جنینها در اثر استنشاق گاز سمی و بچههایی که توسط ماشینهای پلیس بحرین زیر گرفته شدهاند. همچنین قتلهای خارج از قانون و تبعیض وحشتناک فرقهای که یکی از نمونههای آن تخریب 38 مسجد شیعیان است و جنگ علیه هویت شیعی مردم اوج گستردگی تخلفات حقوق بشری رژیم بحرین را نشان میدهند.
درویش گفت: تخلفات دولت بحرین بسیار زیاد است و اگر اشاره به اقدامات متقابل حکومت بحرین در برابر تحرکات حقوق بشری و فعالان حقوق بشر در این کشور داشته باشیم، باید بگویم که اداره پرونده حقوقی در بحرین زیر نظر سیستم امنیتی بحرین قرار گرفته است همچنین برای لوث کردن فعالیت مؤسسات حقوق بشری چندین مؤسسه موازی با بودجههای هنگفت میلیاردی تشکیل دادهاند مثل مؤسسه ملی حقوق بشر بحرین. همچنین مؤسسات وهمی در بحرین ایجاد کردهاند تا وجهه خوبی از خود به نمایش بگذارند و با همه این تلاشها، اقبال مردم به این مؤسسات صفر است. همچنین مثلثی را در ارتباط با مؤسسات مشابه در عربستان و امارات تشکیل دادهاند و مؤسسههای وهمی فدراسیون عربی حقوق بشری تشکیل دادهاند.
رشوه دولت بحرین به سازمانهای بینالمللی
وی افزود: یکی از تخلفات آنها را یک رسانه سوئیسی در سالهای اخیر افشا کرد؛ آنها میخواستند به سازمانهای بینالمللی رشوه دهند و با یک کیف پر از گزارشهای جعلی سفر کرده بودند. آنها به بقیه مؤسسات پول میدهند تا حرفی در عرصه بینالملل داشته باشند. حتی در یکی از جلسات که ما هم حضور داشتیم ماشین نماینده عربستان حضور داشت و در همانجا به افراد پول میدادند تا علیه مردم بحرین شعار دهند. همچنین آنها مؤسسات رسانهای را خریده و به آژانسهای خبری پول میدهند تا بحرین را به عنوان مهد تمام آزادیها معرفی کنند. دیگر از سوء استفادههای آنها به بهانه معرفی بحرین به عنوان مهد آزادیها عملیات آزادیسازی روابط با اسرائیل است که میخواهند نشان بدهند ما با ادیان دیگر مشکلی نداریم.
مؤسسههای حقوق بشر اسلامی بازخورد بسیار ناچیزی به شهادت حاج قاسم نشان دادند
رئیس انجمن حقوق بشر بحرین اظهار داشت: اولین چیزی که فعالان حقوق بشر اسلامی در آن در دنیا با مواجه هستند اسلامهراسی است. از دیگر موانع منابع آکادمیک کافی برای مقایسه حقوق بشر بینالمللی و اسلامی نداریم. بعضی از فعالان حقوق بشر اسلامی اصلاً اعتماد به نفس ندارند در حالی که ساحت حقوق بشر اسلامی بسیار وسیعتر از حقوق بشر عرفی و بینالمللی است. آرزو میکنیم که در پروژهها و مطالعات، حقوق بشر اسلامی بیشتر تبیین شود.
وی با بیان اینکه اصطلاحات بینالمللی در حوزه حقوق بشر اصلاً واضح نیستند، گفت: تروریسم و آزادی بیان عبارات کلیدی و در عین حال کلی هستند و به صورت سیاسی و ابزاری از آنها استفاده میشود. مثلاً گروهک سفاره که گروهکی مانند حجتیه است توسط دولت بحرین حمایت میشود در حالی که علمای بسیاری به تحریم این گروه فتوا دادهاند. مشکل دیگر این است که فعالان حقوق بشر اسلامی اتحاد ندارند و متأسفانه به صورت موضوعی با هم متحد میشوند.
درویش با ابراز امیدواری از اینکه نشستهای این چنینی به همبستگی بیشتر فعالان حقوق بشر اسلامی منجر شود، گفت: مثلاً در جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در حالی که گزارشگر سازمان ملل آن را قتل خارج از قانون گزارش داد، مؤسسههای حقوق بشر اسلامی بازخورد بسیار ناچیزی به به آن نشان دادهاند. ما باید در یک جهت حرکت کنیم که پرونده علیه جنایتهای آمریکا تشکیل شود.
افغانستان تمام شیوههای تعاملی در حوزه حقوق بشر را آزموده است
سخنران دیگر این مراسم حلیمه حسینی، فعال بینالملل حقوق بشری افغانستان بود. وی با بیان اینکه در نشست امروز به بحث رویکرد تسلیمی تقابلی و تعاملی اندیشمندان جهان اسلام در مقابل حقوق بشر عرفی پرداخته شد، گفت: افغانستان پیشینه مشترکی با ایران دارد و ما از سال 2011 به این سو با هر سه رویکرد در عمل مواجه شده و با آن زندگی کردیم و ما بین دو نقطه قدرت طالبان و سقوط آن و قدرتگیری مجدد آن زندگی کردهایم. افغانستان میتواند یک مدل درباره رویکرد درست در حوزه حقوق بشر بینالملل باشد. به عنوان یک زن مسلمان میگویم که ایدهآل است که ما رویکرد تعاملی با غرب داشته باشیم اما تجربه ثابت کرده است که حقوق بشر صرفاً ابزار سیاسی است. نکته دیگر اینکه حتی یک فعال حقوق بشر اسلامی باید با ادبیات حقوق بشر جهانی خود را همسو کند اگر این به صورت یک استراتژی هدفمند باشد بسیار خوب است اما اگر این ادبیات به یک حقوقدان تحمیل شده باشد باعث تأسف است.
نقش خانم روزولت در حقوق بشر جهانی
وی افزود: خانم روزولت از آمریکا نقش اساسی در بیانیه حقوق بشر داشت اما بعد از اینکه او همسر رئیس جمهور آمریکا شد از بسیاری از فعالیتها کنارهگیری کرد و گفت الان من رئیس جمهور آمریکا را اداره میکنم! یعنی در واقع او همچنان نقش اول را داشت. آنها مسیر سختی را طی کردند و حقوق خود را برگرده همه ملتها تحمیل کردند و با استفاده از ابزار و قدرت سیاسی بینش خود را بر جهان حاکم کردهاند. اما باید این گردونه را عکس کنیم. آنها برای اشغال کشور ما و نحوه برخورد و تعاملشان با کشورهای اشغال شده برنامهریزی کردهاند که چه رویکردی را تحمیل و تطبیق کنند و متأسفانه اکنون خیلی از کشورهای اسلامی همبستگی ندارند و ارتباطات یکی از مهمترین و محوریترین بحثهایی است که میتواند به ما کمک کند.
میلیاردها دلار آمریکا در افغانستان
حسینی اظهار داشت: من ده سال با نهادهای بینالمللی در افغانستان کار کردهام، برای نمونه ما یک بار میخواستیم برای جوانان و زنان افغانستان برنامه تولید کنیم اما در عمل با پروژههای میلیارد دلاری آمریکا در جامعه افغانستان مواجه شدیم که برای زنان و جوانان و افغانستان برنامه داشت و متأسفانه چنین پولی در یک جامعه فقیر و جنگزده که حتی به خودآگاهی نرسیدهاند اثرات بسیار زیادی خواهد داشت. اگر من بخواهم صدای رسایی داشته باشم به یک ائتلاف نیاز دارم که این اتلاف در فضای سیاسی و جامعه مدنی به نتیجه برسد. امروز متأسفانه نرخ امید و خوشحالی در مردم افغانستان زیر صفر است این به خاطر ذلتی است که ما در سالهای اخیر تجربه کردهایم ما نباید از کشورهای هم دین خود غافل شویم و تعامل، اعتماد و احترام متقابل بین مردم کشورها شکل گیرد. امروز شاید دولت افغانستان و دولت ایران هیچ اشتراکی نداشته باشند اما مردم افغانستان و مردم ایران بسیار با هم مشترک هستند و ما باید با هم تعامل کنیم.
تبیین ظلم سیستماتیک اسراییل
در ادامه این برنامه الهام عابدینی، مسئول صامدون شبکه حمایت از اسرای فلسطینی در ایران به کم کاری رسانههای داخلی در اطلاعرسانی از موضوع مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر چند تن از اسیران فلسطینی که بیمار بودند در اثر اعتصاب غذا جانشان را از دست دادند اما مردم کشور ما حتی از آن خبر هم ندارند. نقطه اول این است که ما باید موارد ظلم سیستماتیک رژیم اسراییل را به همه مردم نشان دهیم و این ظلم را برای همه تبیین کنیم. الان 1400 اسیر فلسطینی در زندآنهای رژیم اشغالگر اسرائیل وجود دارند که 160 نفر از آنها کودک هستند و سه نفر هم زن هستند. آنها همین الان با کمترین امکانات درمانی در زندان به سر میبرند و وظیفه ما به دور از دور شعار و احساس زدگی روایت صحیح از تاریخ است.
وی افزود: در مورد موضوع فلسطین و موضوع صهیونیسم باید واقعیت و اسناد را به مردم دنیا نشان دهیم تا مردم بفهمند چرا ما به اسرائیل یک پایگاه نظامی میگوییم و اینها در حقیقت یک حکومت و دولت نیستند اگر ما روایت صحیح از تاریخ داشته باشیم بسیار به موضوع فلسطین کمک خواهد شد. در کنار آن رسانهها باید فعالیت بیشتری داشته باشند.
در پایان این مراسم فاطمه شیبانی، دختر، خواهر و همسر شهیدان شیبانی گفت: پدر ما در هشت سال دفاع مقدس پابهپای رزمندگان ایران ضد نظام بعثی جنگید و بر اثر حمله شیمیایی صدام بعد از چند سال شهید شد. همچنین همسر من شهید سجاد شیبانی در جنگ سوریه برای حفاظت از دین شرکت کردند که در لاذقیه به شهادت رسید. همچنین من خواهر شهید محمد شیبانی هستم که راننده حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند در فرودگاه عراق در حمله تروریستی آمریکا همراه با حاج قاسم به شهادت رسید. سکینه شیبانی، خواهر فاطمه شیبانی نیز گفت: کلام من کلام شیخ نمر النمر است که توحید الهی را باید از امام حسین(ع) بیاموزیم که اگر کسی تو را گم کرد چه چیزی را یافت و کسی که تو را یافت چه چیزی را گم کرده است؟
یک ماه با حجاب کامل میخوابیدم
سخنران پایانی این مراسم الهام شاکری، از ایرانیان مقیم در بحرین بود که در این مراسم گفت: من یک زن قربانی حقوق بشر در بحرین هستم. بعد از انقلاب مردم بحرین در سال 2011 من یک ماه کامل با حجاب کامل میخوابیدم چون سه ماه از انقلاب میگذشت و من مطمئن بودم همسر من را مانند دیگر شیعیان دستگیر میکنند. که بالاخره یک شب ساعت دو و نیم شب با شکستن در اتاق خواب وارد شدند و همسر من را جلوی پسرم ضرب و شتم کردند هیچ برگهای برای دستگیری و احضار ارائه نکردند و او را کشان کشان بردند.
وی افزود: ما تا یک ماه نمیدانستیم همسرم کجاست؟ زنده است یا شهید شده است. در همان روزها بدن شهدای دیگر را تحویل میگرفتیم که با بدن کبود تحت شکنجههای شدید قرار گرفته بودند. بعد از یک ماه توانستیم در یک تماس کوتاه بفهمیم که همسرم زنده است و بعد از سه ماه یک ملاقات ده دقیقهای داشتیم بعد از آن حکم اعدام برای همسرم به جرم تفحص برای ایران صادر شد اما به لطف خدا در طی جریاناتی این حکم لغو و همسرم آزاد شد. در همین زمان دختر من به دنیا آمد اما با وجود اینکه مدارک همسرم را آزاد کرده بودند مدارک هویتی همسرم را ندادند. برای دخترم هم مدارک هویتی ندادند.
با پیامک سلب تابعیت شدیم
شاکری گفت: بعد از مدتی با اسام اس به ما خبر دادند که ما سلب تابعیت شدیم و سلب تابعیت در تمام جوامع رد شده و محکوم است. وقتی از سلب تابعیت میشویم از تمام حقوق شهروندی نیز محروم میشویم. همسرم استاد دانشگاه بودند. او را از قبل اخراج کردند من هم در دانشگاه به درخواست خود دانشگاه تدریس میکردم اما بعد از مدتی تلفنی من را هم از تدریس ممنوع کردند و آخرین رزق خانواده ما هم قطع شد. بعد از آن بعد از چند ماه ما را از بحرین تبعید و به بیروت اخراج کردند. ما هم اکنون 7 سال است که در بیروت هستیم. در حقیقت این یک جنگ طایفهای بر علیه شیعیان در بحرین است. شیعیان در تمام این سالها در ترس زندگی میکنند و تمام حقوق بشر آنها در این سالها نقض شده است.
محسنیاژهای: باید "حقوق بشر اسلامی" را تبیین کنیمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ابومهدی المهندس شهید سپهبد قاسم سلیمانی اخبار افغانستان آمریکا لبنان مصر قانون حوزه علمیه اخبار فلسطین اخبار بحرین ابومهدی المهندس شهید سپهبد قاسم سلیمانی اخبار افغانستان آمریکا لبنان مصر قانون حوزه علمیه اخبار فلسطین اخبار بحرین اندیشمندان اسلامی اعلامیه حقوق بشر حوزه حقوق بشر کشور های اسلامی حقوق بشر عرفی سازمان ملل داشته باشیم شریعت اسلام حقوق بشر سلب تابعیت حقوق بشر حقوق بشری نظام حقوق حاج قاسم داده اند کشور ها سال ها یک ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مدعیان آزادی بیان استاد دانشگاه را به زمین میاندازند!
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، اولین نشست قرارگاه علم و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور معاونین علمی و پژوهشی، معاونین فناوری و نوآوری در مراکز بسیج اساتید استانی، دفاتر هماهنگی و تهران بزرگ با موضوع تشریح برنامهها و ماموریتهای سال ۱۴۰۳ با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.
در این نشست محمدرضا مردانی رییس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن تبریک روز معلم و روز استاد و هفته معلم از تلاشها و زحمات مخلصانه اساتید بسیجی تشکر و قدردانی کرد.
وی گفت: خدمت در بسیج خدمت در مدرسه عشق و لشکر مخلص خداست. انشاءالله این خدمات اساتید در لوح محفوظ پروردگار ثبت شده و ما همگی جزو یاران امام زمان در دوره آخرالزمان باشیم.
مردانی در ادامه از تلاشهای معاونین علمی و پژوهشی و فناوری و نوآوری سازمان تشکر کرده و افزود: از مهمترین بخشهای سازمان بسیج اساتید حوزه علم و فناوری است. بسیج اساتید در بستر نهاد علم شکل گرفته است و در آئیننامه اجرایی این سازمان نوشته شده «بسیج اساتید در دانشگاه تشکیل میشود برای کمک به نهاد علم، کسب مرجعیت علمی و کمک به نظام حکمرانی در مواقع حساس».
وی اسلامی شدن دانشگاهها را از اهداف و برنامههای بسیج اساتید عنوان کرده و گفت: بسیج اساتید همواره با دانشگاه است و برخی تعبیر میکنند بسیج اساتید بر دانشگاه است و یا در دانشگاه اما ما همواره گفتیم بسیج اساتید با دانشگاه و همراه دانشگاه است. حضور اساتید اثرگذار در بسیج اساتید هم جایگاه علمی و اندیشهای و تاثیر علمی شاخصی دارد و باید بهترین استادها در بالاترین مقامها در بسیج اساتید در مباحث علمی پرچمدار باشند. آنان که میدان دار و تلاشگرند و مرزهای علمی را میپیمایند از بسیج اساتید باشند.
این استاد دانشگاه به پیشرفتهای دانش فضایی، هستهای، نانوتکنولوژی، پزشکی اشاره کرده و از لزوم جذب اساتید تلاشگر با روحیه جهادی که با تفکر الهی گام برمیدارند سخن گفته و افزود: به عنوان مهمترین اولویتها باید سراغ جذب و محوریت قرار دادن این اساتید رفت. اساس حرکت علمی در راهبرد بسیج اساتید را نباید فراموش کرد. اگر بخواهیم منویات امامین انقلاب را در دانشگاه به نتیجه برسانیم باید با نگاه علمی، نگاهی که رهبری در پیامشان میفرمایند همه در حوزه علم راهبردی و نرم و بحثهای کاربردی علاوه بر استفاده از تازههای علمی دنیا اهل اجتهاد باشیم، حرکت کنیم.
رییس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین تاکید کرد: باید دوگانهها را توجیه کرد و موضوعات اصلی را در دستور کار قرار دهیم که تحقق منویات مقام معظم رهبری در این بستر انجام شود. ماموریتمحوری و مسئلهمحوری آموزش عالی دغدغه نظام و مقام معظم رهبری است. استاد بسیجی در صیانت از دستاوردها مشکل مردم را حل کنند. مشکل اساسی مردم امروز معیشت، اقتصاد، رفاه و مسکن است. چه کسی باید اینها را حل کند؟ موضوع عدالت، مسئله شناسی و مسئلهیابی و یافتن راهکار برای کمک به مسئولان در حل مسائل کشور و مطالبهگری از جمله نکاتی است که باید در دستور کار جدی بسیج اساتید باشد. این مهم وقتی نتیجه میدهد که عالمانه بررسی شده و به راهکارهای پیاده سازی توجه شود.
وی در ادامه به شعار سال اشاره کرده و گفت: شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است. چه کسی این نسخه را باید بدهد؟ چه کسی بهتر از استاد میتواند در این موضوع مطالعه کرده، نسخه نوشته و مشارکت نماید؟ باید در زیست بوم راهکارها بررسی شده و به مسئولان ارائه شود تا این فرمان ولی امر مسلمین محقق شود.
مردانی سپس از لزوم تشکیل کارگروه شعار سال و پیدا کردن راهکارهای تحقق آن در هر زیست بوم، در سطح استانی و ملی خبر داد و در کنار برنامههای تخصصی سالانه بر بررسی این مهم تاکید کرده و از اساتید خواست میدان دار کار علمی باشند. در بسیج علمی یا معاونت علمی استان اساتید میدان دار و محور باشند.
وی به ظرفیتهای خوب دانشگاه در موضوع مرجعیت علمی اشاره کرده و افزود: باید از ظرفیت اساتید بر اساس رشته و گرایش تخصصیشان استفاده کرد و برای اساتید ماموریت تعریف کرد. تعیین وظیفه و ماموریت برای استاد برای او مسئولیت سازمانی و شرعی ایجاد میکند. اساتید یک وظیفه عمومی دارند در عمل به واجبات دینی و رفع نیازهای انقلاب اسلامی برای دفاع از آرمانهای انقلاب به عنوان یک مسلمان که در صحنه جهاد تبیین گرههای ذهنی را حل کنند. در تبیین و امید آفرینی در حوزه عمومی و هم و در موضوعات تخصصی اساتید میتوانند نقش آفرین باشند و با تخصص خود در علوم مختلف و فناوریهای جدید و نو در حل مشکلات و برای تحقق تمدنسازی نوین اسلامی و اهداف بیانیه گام دوم اثرگذار باشند.
مردانی عنوان کرد: هر استاد بر اساس رشته خود وظیفهای را انجام دهد. کتاب یا پایان نامهها را هدایت کند، ۳۶ هزار عضو هیات علمی حتی اگر ۱۰ هزار نفرشان پایان نامهای را در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی جهتدهی کرده و فعالیتهای دانشجویان را به سمت و سوی اهداف انقلاب هدایت کنند حرکت عظیمی شکل خواهد گرفت. هر استادی با ۵۰ شاگرد که دارد میتواند تشکیل حلقه علمی دهد و با این ظرفیت کارهای خوبی انجام خواهد شد.
رییس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر تقویت جنبه تربیتی و شاگرد پروری در بسیج اساتید و توجه اساتید به موضوعات دانشجویان و حل گرههای ذهنی آنان، پاسخ به ابهامات و رفع شبهات در شرایط کنونی که دشمن مدام شبهه فراکنی میکند تاکید کرده و گفت: استادان تخصصی اگر یک جمله بگویند از زاویه تخصص خود دانشجویان بیشتر از هر کسی میپذیرند. استاد تخصصی اگر در موضوعی ورود کند با توجه به رتبه عالی علمی که دارد، سخنش را دانشجو پذیراست چون جایگاه فرهیختگی علمی دارد. در حوزه جهاد تبیین با نگاه به تخصص و دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاههای جهان همزمان با خیزش دانشجویی در دنیا و آمریکا و اروپا فرصت مغتنمی است که این ارتباط را تقویت کنیم.
وی افزود: در موضوع خیزش دانشجویان جهان به صورت فراگیر ما در دانشگاه و در سطح ملی دو وظیفه داریم یکی حمایت از این خیزش و حرکت آزادیخواهانه و دیگری استفاده از آن برای روشنگری در میان جوانان خودمان. کسانی که با لعاب و روکش حقوق بشر و آزادی بیان، به قرآن سوزی و اهانت به مقدسات دینی میپرداختند امروز برای جلوگیری از هر گونه روشنگری نسبت جنایات رژیم صهیونیستی، استاد و پروفسور دانشگاه را روی زمین پرت میکنند!
مردانی در ادامه به جشنواره علمی شهید چمران پرداخته و هدف این جشنواره را تقویت رویکرد تخصصی و علمی اساتید عنوان کرد و افزود: در حوزه علمی این بحث در کنار جهاد تبیین دنبال شود. انتظار از جشنواره علمی چمران آن است که از جشنوارههای فارابی و خوارزمی هم بالاتر رود. این جشنواره ۲سال دیگر باید بینالمللی گردد، چون تراز شهید چمران تراز بین المللی بودن است.
تشکیل حلقههای علمی از دیگر مطالبات مردانی از اساتید بود. وی گفت: حلقه علمی با گروههای مسئله محور متفاوت است، حلقههای علمی گروههای استاد دانشجو در موضوعات علمی مشخص هستند تا رابطه استاد شاگردی شکل بگیرد. کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی با حضور متخصصین از دیگر موضوعات صحبت مردانی در این نشست بود.
وی ضمن اینکه مسئولین کارگروههای قرارگاه کمک به ارتقای حکمرانی را معرفی کرد که برخی از روسای دانشگاههای مطرح هستند، افزود این حرکت نمیتواند موفق باشد مگر با شکلگیری و تقویت حلقههای میانی در کمیتههای استانی. باید اندیشکدهها و گروههای مسئله محور کنار هم قرار گیرند و شبکه علمی تقویت شود، شبکه سازی در دستور کار بسیج اساتید است. مسئله کمک به نظام حکمرانی یعنی اینکه مشکل کشور را بدانیم و با گروه مسئله محور به سراغ آن رفته و بسته سیاستی تهیه کنیم، همه این کارها با ظرفیتهای کانونهای بسیج اساتید در دانشگاههای سراسر کشور که به صورت شبکهای عمل کرده و با دانشگاه و رئیس آن ارتباط گرفته و منابع را از طریق معاونین پژوهشی کمیتهها دریافت کرده در اختیار اساتید قرار دهند، میسر خواهد شد.
مردانی همچنین گفت باید منابع نیروهای مسلح و سپاه برای انجام حرکت علمی را هدایت کرده با نگاه به جایگاه استادی در حوزه نظری و تئوری و تخصصی میدان دار باشیم، این مسئولیت را عهده دار بوده و به آن توجه کنیم.
کد خبر 6094319