سینما و گردشگری/ جیمز باند در استانبول، ایندیانا جونز در اردن
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۲۳۲۳
عصر ایران ؛ امید شریف موسوی - رابطه بین سینما و گردشگری به طور قطع یک رابطۀ دوسویه و متقابل است یعنی همانطور که طبق نمونههایی سینمایی که در بخش نخست این مطلب ذکر شد و به یاد آوردیم که توانسته بودند از مهمترین ابزارهای معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری باشند ، از طرف دیگر جاذبههای گردشگری ( چه شناخته شده و محبوب و چه ناشناخته برای عموم مردم )، نیز بوده اند که توانستهاند همچون حضور ستارهها ، عامل جذب تماشاگر برای فیلم های سینمایی باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این زمینه هم مثالهای بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از فیلمها هم با استفاده از شهرت و جاذبهها و محبوبیتهای گردشگری یک شهر ، مکان یا منطقه و حتی با بهره بردن از نام آن منطقه و شهر در عنوان فیلم ، به جلب توجه مخاطب و طبیعتاً جذب تماشاگر دست یافته اند.
به طور مثال همانطور که در تاثیر سینما بر گردشگری گفتیم و از راز داوینچی مثال زدیم ، به عکس آن و در فیلم « نیمه شب در پاریس » این سینما و فیلم مورد نظر بود که از جذابیت و نام و آوازه یک شهر محبوب برای جذب مخاطب استفاده کرد و بسیار هم موفق شد. یا همچون فیلم توسکانی. چراکه توسکانی ایتالیا یک منطقه و مقصد بسیار زیبای شناخته شده چه برای گردشگران و چه بسیاری از مردم عادی است و این فیلم آگاهانه و هوشمندانه با لوکیشن قرار دادن این منطقه و استفاده از نام آن ، به شناخته و دیده شدن این فیلم کمک کرد.
از این دست نمونه تاثیرگذاری های جاذبههای گردشگری بر سینما هم بسیار وجود دارد و سینمای جهان هیچوقت از نقش موثری و پولساز استفاده از مقاصد و لوکیشنهای محبوب و مشهور گردشگری غافل نبوده است. همچون لوکیشن قرار دادن جزیره ونیز در فیلم توریست، رم در تعطیلات رمی، مصر و اهرام آن در بسیاری از فیلمهای کارآگاهی و معمایی، آفریقا و هند و ترکیه و ... نیز به همین ترتیب.
به طور مثال بازار قدیمی شهر استانبول آنقدر مورد توجه توریستهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفته بود و تعدادی از کلیپهای خوانندگان مشهور بینالمللی آنجا ضبط شده بود که سازندگان جیمز باند تصمیم بگیرند برای استفاده از شهرت جهانی این بازار و محبوبیت آن، یکی از مهمترین صحنه های تعقیب و گریز خود را آنجا برگزار کنند و در تیزرهای معرفی این فیلم تاکید زیادی هم روی این بازار داشته باشند .
همینطور اسکلینگ مایکل، در ایرلند . این شگفتی طبیعی که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، یکی از نقشهای اصلی در آخرین فیلم از سری جنگ ستارگان را ایفا کرد و چشمانداز خیرهکنندۀ این جزیرهی صخرهای ، باعث جلب توجه تماشاگران بسیاری به این فیلم شد. نمونۀ دیگر شهر باستانی پترا در اردن ، که در فیلم «ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی» به تصویر کشیده شد . مکانی که همه ساله گردشگرانی بسیار از سراسر دنیا برای دیدن آن به اردن سفر میکردند.
و دیگر نمونه هایی همچون استفاده بصری سه گانه ارباب حلقه ها” از مناظر بکر و طبیعی نیوزیلند ، لوکیشن قرار گرفتن دره مشهور کانیون آمریکا در فیلم “تلما و لوییز” و باز هم نمونه های دارای تأثیر متقابل و دو سویه ای همچون هتل استانلی در فیلم “درخشش (تلالو) ” ، “دزدان دریایی کارائیب” در کشور سنت وینسنت و ... . البته در این نوع استفاده ی سینما از اماکن گردشگری هم متاسفانه سینمای ایران چندان موفق نبوده است .
شاید از معدود نمونه های استفاده مناسب سینما ( در واقع تلویزیون ) از لوکیشن های مشهور گردشگری ایران بتوان به سریال نون خ اشاره کرد. جذابیت های توریستی مناطق زیبا و با شکوه غرب کشورمان همچون کرمانشاه و کردستان و ایلام و مختصات و بافت اقلیمی و طبیعی این مناطق و حتی سبک خانه سازی و پوشش اصیل و جذاب مردمان و لهجه و زبان زیبای کردی و ... بود که در واقع از مهمترین عناصر در محبوبت این سریال شد و به جز این مثال و استفاده برخی فیلمها از نمایش برخی جزایر توریستی جنوب ایران همچون کیش یا جاده چالوس در شما ایران ، باز هم سینمای ایران بیشتر از جذابیت های دیگر کشورها چه در تصاویر و چه نام گذاری استفاده کرده است تا از خود ایران . همچون فیلم آدم برفی در استانبول ، رد کارپد در فرانسه ، سریال پایتخت در جزایر توریستی و ساحلی ترکیه و چند فیلم در تایلند و هندوستان و دوبی و ... و البته حتی بیشتر از بهره بردن از شهرها و مکانهای توریستی دیگر کشورها ، سینمای ایران ید طولائی در استفاده از اسامی مشهور دیگر شهر ها و کشورهای جهان دارد از چند دهه قبل و فیلمهایی چون دیدار در استانبول گرفته تا آثاری به نام ملبورن ، پاریس تا پاریس ، ایتالیا ایتالیا ، برلین و ... اما به هر حال سینمای جهان همواره از جذابیت های گردشگری و توریستی در دنیا در جهت فروش هرچه بیشتر بهره مند بوده است چنانکه صنعت گردشگری هم از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم سینما بهره مند شده است. بنابراین میبینیم که دو صنعت سینما و توریسم ، خیلی بیشتر از آنچه شاید به نظر برسد دارای تأثیر متقابل ، مستقیم و غیر مستقیم بر یکدیگر هم از جهات فرهنگی و هم اقتصادی هستند و پرداختن به این رابطه ، زمینه ساز طرح و بررسی این مهم که سهم سینما و گردشگری ایران از این نزدیکی و ارتباط دو سویه و متقابل چه میتواند باشد و همچنین توجه به این نکته مهم در بخش های بعدی این سلسله مطالب : رابطه سینما و گردشگری » برای آنکه ببینیم جذابیت های جانبی مقاصد گردشگری دنیا همچون فرهنگ و آداب و خوراک آنها چه کاربردهایی در سینما داشته و سینما و تلویزیون هر کشور نیز تا چه اندازه موفق به معرفی این جذابیت های فرهنگی و توریستی خود به دنیا شده است . پایان بخش دوم از رابطه سینما و گردشگری تماشاخانه ببینید| سواستفاده پلنگ از صدای شهر برای شکار خوک/ ثبت تصاویر خارقالعاده توسط دوربین دید در شب چرا مانسون هوای اهواز را غبارآلود کرد؟/ سیلابها برای خوزستان گرد و خاک میآورد (فیلم) فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: سینما و گردش گردش گری جاذبه ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمیرود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامیخواند. باغی از کتابها که میتوانی رایگان امانت بگیری.
محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.
در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است میگوید زمانی که میدیدم کسی به کتابخانه مراجعه میکند و قدرت خرید ندارد، متأثر میشدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتابخوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثناییترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.
آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانهای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخههای دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاعرسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.
131 هزار کتاب در گردش
این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته میشود، نیمیاز کتابها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتابها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.
کتابها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسهبندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتابها مواجه میشد و باید میگشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند. با قفسهبندی موضوعی بازدیدها بیشتر هم شده است.
موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبانهای خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتابهای درسی دیده میشود و اینطور نیست که کتابها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتابهای خود را به این مجموعه اهدا میکنند.
ببرید و 6 ماه بعد برگردانید
نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقولهای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی روزهای هفته در خدمت علاقهمندان است. حتی قفسهای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقهمندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.
این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتابها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتابها را میبرند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستانها آمده باشند تا 8 جلد میتوانند کتاب با خود ببرند.
اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتابها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه میآورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.
افرادی که در داخل ایران سکونت دارند میتوانند کتابهای امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال میتوانند کتابها را در اختیار داشته باشند.
میتوان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانههای عمومی بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکههای اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان کتاب و چهرههای اهل قلم و خود مردم قرار داده است.
انتهای پیام/