Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند، در صورتی که جهان با بحران وخیم تامین انرژی در زمستان امسال روبرو شود، آماده افزایش قابل ملاحظه تولید نفت هستند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که اوپک و متحدانش در دیدار روز چهارشنبه تصمیم گرفتند تولید نفت در سپتامبر را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند، تابوشکنی کرده و در اقدامی کم سابقه، به ظرفیت مازاد تولید این گروه اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه اوپک پلاس با اشاره به محدود ماندن شدید ظرفیت مازاد تولید موجود، اعلام شد باید این ظرفیت برای اختلالات عرضه شدید حفظ شود.

در نگاه نخست، این اظهارات تایید می کند که عربستان سعودی همان طور که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در صحبت اخیرش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اشاره کرده بود، فضا برای بالا بردن سطح تولید نفت ندارد.

سه منبع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند: عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند تولیدشان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند اما این کار را در صورتی انجام خواهند داد که بحران تامین انرژی وخیمتر شود.

یکی از این منابع آگاه گفت: با این احتمال که زمستان امسال، اروپا بدون گاز می ماند و احتمال اعمال سقف قیمت روی فروش نفت روسیه در نیویورک، نمی توانیم در حال حاضر هر بشکه نفتی که داریم را روانه بازار کنیم.

این منابع آگاه به میزان افزایش تولید اشاره نکردند اما گفته می شود عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بعضی از اعضای دیگر اوپک، حدود ۲ تا ۲.۷ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارند.

یکی از این منابع آگاه گفت: تنها باری که می توانیم ثابت کنیم ظرفیت مازاد تولید بیشتری داریم، هنگامی است که یک بحران طولانی ایجاد شود و در آن هنگام خواهد بود که اعضای اوپک، تولیدشان را افزایش می دهند.

این مقامات آگاه گفتند: این اتفاق ممکن است تا زمستان بیافتد زیرا بن بست سیاسی و اقتصادی میان روسیه که از اعضای اوپک پلاس است و غرب بر سر اوکراین، هیچ نشانی از پایان ندارد.

جنگ در اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شد، قیمت گاز در اروپا را به بالاترین رکورد چند دهه اخیر رساند و بانکهای مرکزی افزایش سریع نرخهای بهره را آغاز کردند. با این حال قیمتهای جهانی نفت پس از رکوردی بالایی که در مارس ثبت کردند، عقب نشینی کرده اند و روز چهارشنبه پس از انتشار آماری در آمریکا که ضعیف شدن تقاضا برای سوخت را نشان داد، ریزش بیشتری پیدا کردند.

تحلیلگران می گویند اوپک پلاس هیچ توجیحی برای افزودن به تولید نفت در بازار نزولی نمی بیند.

پس از سفر بایدن به عربستان سعودی در ژوییه که با هدف افزایش عرضه نفت به بازارهای بین المللی انجام گرفت، تحلیلگران درباره افزایش عرضه اوپک پلاس به گمانه زنی پرداخته بودند. سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی پس از آن انجام گرفت که اوپک پلاس اوایل ژوئن اعلام کرد تولیدش در ژوییه و اوت را به میزان بیشتری افزایش می دهد. در دیدار روز چهارشنبه وزیران اوپک پلاس، درباره سطح تولید سپتامبر مذاکره شد.

اکثر اعضای اوپک پلاس به دلیل عدم سرمایه گذاری در ظرفیت جدید تولید، کمتر از سهمیه اختصاص یافته، نفت تولید کرده اند.

یکی از منابع آگاه گفت: بر همین اساس، تصمیم روز چهارشنبه برای افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز که یکی از کوچکترین افزایش تولیدهای اعلام شده از سوی اوپک از سال ۱۹۸۲ بود، ژستی برای نشان دادن حسن نیت بود.

بر اساس گزارش رویترز، این منبع آگاه گفت: بله، افزایش تولید تصویب شده، اندک بود اما نشان می دهد که اوپک پلاس، با در نظر گرفتن این حقیقت که کشورهای زیادی نظیر روسیه، ایران و ونزوئلا با همه مشکلاتشان در این گروه حضور دارند، موفق شده است به توافق جمعی دست پیدا کند و به پیش حرکت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولید نفت عربستان افزایش تولید نفت امارات بحران انرژی اروپا قيمت نفت ظرفیت مازاد تولید عربستان سعودی افزایش تولید روز چهارشنبه منابع آگاه تولید نفت اوپک پلاس آگاه گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • افزایش ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس افزایش می‌یابد
  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران