Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از فضای مجازی علیرغم اینکه دارای فرصت های فراوانی است و باعث سهولت امور خواهد شد، در صورت عدم مدیریت صحیح و رها ساختن آن، باعث بروز نتایج ناگوار و آسیب های متعددی به خصوص برای کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زاهدنیوز، شهر زاهدان یکی از شهرهای جوان که پایتخت برناترین استان ایران است و کمبود و کاستی‌های امکانات خاص ورزشی، فرهنگی وجود دارد و برای نیازمندی های فیزیکی و فیزیولوژیکی و فکری و فرهنگی به هر دلیل کمبود آنها یک نقص قابل نقد که در جای خودش باید به آن پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلان شهر زاهدان از داشتن مکان های تفریحی و پارک های مجهز و کمبود فضای سبز در مناطق مختلف شهر محروم است به طوری که شهروندان مجبور هستند برای تفریح دست به اقدامات پر خطر بزنند.
 
عدم امکانات تفریحی مناسب ویژه جوانان و نوجوانان در کلانشهر زاهدان باعث شده تا برخی از افراد اوقات فراغت خود را از راه های نامناسب تأمین کنند که دستاورد آن افزایش آسیب های اجتماعی و تهدید سلامت جسمی و روحی آنان است.
 
جوانان در جامعه ای که تفریح و اوقات فراغت سالمی نداشته باشند به سمت تفریحات ناسالم و رفتارهای پرخطر می روند، به دلیل عدم وجود چنین فضاهایی، جوانان در برخی از تفرجگاه های ناسالمی مانند قلیان سراها وقت می گذرانند که باید متولیان امر توجه بیشتری نشان دهند.
 
اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره  و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.
 
غرق شدن در شبکه های اجتماعی، نتیجه فراهم نکردن فضای تفریحی سالم برای جوانان است
 
احمد مهربان، کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: فضای مجازی و قشر زبان در شهر زاهدان  که اصولاً جوانان در قله های قدرت هایی مثل هیجانات فیزیکی و فیزیولوژیکی و در امواج احساسی و ادراکی بزرگی هستند در این وقت عمر خودشان نیاز به این مدیریت مکمل  دارند و باید در وهله اول والدین و در موارد زیادی هم مسئولین این مسئولیت مستقیم بر دوش دارند.
 
وی افزود: غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی و خیابان گردی، نتیجه فراهم نکردن فضای تفریحی سالم برای جوانان است که اگر بر همین مدار پیش برویم معلوم نخواهد بود جوانان در آینده چه وضعیتی خواهند داشت.
 
مهربان تصریح کرد: در چنین فضایی موج جوانان به فضای مجازی کشیده می شود که باید در این فضا مدیریت مثبت داشت، برنامه های جذاب و مخاطب محوراز جنس جوانان و نوجوانان ایجاد کرد.
 
این کارشناس اذعان کرد: در مقابل بازی های مجازی که به ترویج خشم، خشونت و خودکشی است که مثال ممتاز را هم تحت عنوان بازی فکری نهنگ آبی که چندی پیش در فضای مجازی شاهد بودیم و با ایجاد برنامه های ملی و حماسی از الگوهای مذهبی و فرهنگی استفاده شود.
 
وی گفت: تفریح و تخلیه هیجان تنها خواسته جوانان در این سن پرانرژی است، اکثر جوانان می خواهند جایی باشند که در آن بتوانند تفریح و شادی کرده و هیجانات خود را تخلیه کنند.
 
وی افزود: ساخت و ترویج فیلم های اسلامی و دینی  که می‌تواند بخشی از فضای مجازی جوانان رو موثر مدیریت کند مثال های ممتاز در این مقوله سریال مختارنامه که مختص این ایام و سریال های قبلی که در مورد یوسف پیامبر علیه السلام و حضرت مریم و دیگر شخصیت های دینی در این مورد ساخته شد ذکر کرد.
 
مهربان بیان کرد: وظیفه جامعه غنی کردن اوقات فراغت جوانان است، وقتی جامعه نمی تواند اوقات فراغت جوانان را غنی سازی کند باید منتظر انواع آسیب های اجتماعی باشیم.
 
کارشناس اجتماعی خاطر نشان کرد: این موضوع آسیب­ هایی را نیز در خانواده­ ها به وجود آورده که در کنار سایر عوامل مخرب در روابط خانوادگی، موجب سست ­شدن بنیاد خانواده ­ها و کمرنگ شدن صمیمیت میان اعضای خانواده و همچنین گسترش شکاف نسلی را فراهم کرده است.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: اوقات فراغت فضای مجازی شهر زاهدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۶۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • استایل عجیب ستاره سیتی: هالند سیبیلو شد! (عکس)
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید