Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@14:34:37 GMT

آشنایی با اعمال مخصوص شب هشتم محرم الحرام

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۳۴۳۷

آشنایی با اعمال مخصوص شب هشتم محرم الحرام

اعمال و وقایع شب و روز هشتم محرم وقایع روز هشتم ماه محرم تشنگی و نایاب شدن آب اعمال و وقایع شب و روز هشتم محرم

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ از اعمال روز هشتم ماه محرم گرفتن روزه است که خداوند دعای شخص روزه دار در این روز را استجابت می نماید.

روز هشتم محرم، به روز علی اکبر نامگذاری شده است که تشنگی امان این طفل بی گناه و معصوم را بریده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی که تشنگی بیداد می کرد. روز هشتم محرم سال ۶۱ هجری قمری قطحی آب سراسری شد و کودکان بی گناه که تاب و تحمل تشنگی را نداشتند هلاک قطره ای آب بودند.

وقایع روز هشتم ماه محرم

هنگامی که خبر این ماجرا به عبیداللّه‌ بن زیاد رسید، پیکی نزد عمر بن سعد فرستاد که: به من خبر رسیده است که حسین چاه می‌کَند و آب بدست می‌آورد. به محض اینکه این نامه به تو رسید، بیش از پیش مراقبت کن که دست آنها به آب نرسد و کار را بر حسین علیه‌السلام و یارانش سخت بگیر. عمر بن سعد دستور وی را عمل نمود.

در این زمینه بخوانید؛

آشنایی با اعمال مخصوص شب هفتم محرم الحرام

آشنایی با اعمال مخصوص شب ششم محرم الحرام

دانلود نوحه و مداحی برای شب هشتم محرم ۱۴۰۱

در این روز “یزید بن حصین همدانی” از امام علیه‌السلام اجازه گرفت تا با عمر بن سعد گفتگو کند. حضرت اجازه داد و او بدون آنکه سلام کند بر عمر بن سعد وارد شد؛ عمر بن سعد گفت: ای مرد همدانی! چه چیز تو را از سلام کردن به من بازداشته است؟ مگر من مسلمان نیستم؟ گفت: اگر تو خود را مسلمان می‌پنداری پس چرا بر عترت پیامبر شوریده و تصمیم به کشتن آنها گرفته‌ای و آب فرات را که حتی حیوانات این وادی از آن می‌نوشند از آنان مضایقه می‌کنی؟

عمر بن سعد سر به زیر انداخت و گفت: ای همدانی! من می‌دانم که آزار دادن به این خاندان حرام است، من در لحظات حسّاسی قرار گرفته‌ام و نمی‌دانم باید چه کنم؛ آیا حکومت ری را رها کنم، حکومتی که در اشتیاقش می‌سوزم؟ و یا دستانم به خون حسین آلوده گردد، در حالی که می‌دانم کیفر این کار، آتش است؟ ای مرد همدانی! حکومت ری به منزله نور چشمان من است و من در خود نمی‌بینم که بتوانم از آن گذشت کنم.

 یزید بن حصین همدانی بازگشت و ماجرا را به عرض امام علیه‌السلام رساند و گفت: عمر بن سعد حاضر شده است شما را در برابر حکومت ری به قتل برساند.

امام علیه‌السلام مردی از یاران خود بنام “عمرو بن قرظة” را نزد ابن سعد فرستاد و از او خواست تا شب هنگام در فاصله دو سپاه با هم ملاقاتی داشته باشند.

شب هنگام امام حسین علیه‌السلام با ۲۰ نفر و عمر بن سعد با ۲۰ نفر در محل موعود حاضر شدند. امام حسین علیه‌السلام به همراهان خود دستور داد تا برگردند و فقط برادر خود “عباس” و فرزندش “علی‌ اکبر” را نزد خود نگاه داشت. عمر بن سعد نیز فرزندش “حفص” و غلامش را نگه داشت و بقیه را مرخص کرد.

در این ملاقات عمر بن سعد هر بار در برابر سؤال امام علیه‌السلام که فرمود: آیا می‌خواهی با من مقاتله کنی؟ عذری آورد. یک بار گفت: می‌ترسم خانه‌ام را خراب کنند! امام علیه‌السلام فرمود: من خانه‌ات را می‌سازم. ابن سعد گفت: می‌ترسم اموال و املاکم را بگیرند! فرمود: من بهتر از آن را به تو خواهم داد، از اموالی که در حجاز دارم. عمر بن سعد گفت: من در کوفه بر جان افراد خانواده‌ام از خشم ابن زیاد بیمناکم و می‌ترسم آنها را از دم شمشیر بگذراند. حضرت هنگامی که مشاهده کرد عمر بن سعد از تصمیم خود باز نمی‌گردد، از جای برخاست در حالی که می‌فرمود: تو را چه می‌شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگیرد و تو را در قیامت نیامرزد. به خدا سوگند! من می‌دانم که از گندم عراق نخواهی خورد! ابن سعد با تمسخر گفت: جو ما را بس است.

پس از این ماجرا، عمر بن سعد نامه‌ای به عبیداللّه‌ نوشت و ضمن آن پیشنهاد کرد که حسین علیه‌السلام را رها کنند؛ چرا که خودش گفته است که یا به حجاز برمی گردم یا به مملکت دیگری می روم. عبیداللّه‌ در حضور یاران خود نامه ابن سعد را خواند، “شمر بن ذی الجوشن” سخت برآشفت و نگذاشت عبیداللّه‌ با پیشنهاد عمر بن سعد موافقت کند.

تشنگی و نایاب شدن آب

“خوارزمی” در مقتل الحسین و “خیابانی” در وقایع الایام نوشته‌ اند که در روز هشتم محرم امام حسین علیه‌السلام و اصحابش از تشنگی سخت آزرده خاطر شده بودند؛ بنابراین امام علیه‌السلام کلنگی برداشت و در پشت خیمه‌ ها به فاصله نوزده گام به طرف قبله، زمین را کَند، آبی گوارا بیرون آمد و همه نوشیدند و مشک ها را پر کردند سپس آن آب ناپدید شد و دیگر نشانی از آن دیده نشد.

هنگامی که خبر این ماجرا به عبیداللّه‌ بن زیاد رسید، پیکی نزد عمر بن سعد فرستاد که: به من خبر رسیده است که حسین چاه می‌کَند و آب به دست می‌آورد. به محض اینکه این نامه به تو رسید، بیش از پیش مراقبت کن که دست آنها به آب نرسد و کار را بر حسین علیه‌السلام و یارانش سخت بگیر. عمر بن سعد دستور وی را عمل نمود.

شب هشتم محرم اختصاص دارد به فرزند بزرگ امام حسین (ع) که شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم (ص) بود، کسی همیشه پدر را به یاد حضرت پیامبر می انداخت.

علی اکبر نخستین فردی بود که از بنی هاشم به میدان رفت. او که نزدیک ترین فرد به امام(ع) بود، چون غربت پدر را در میان خیل گرگ های خون آشام کوفه و شام می بیند، از همه یاران و افراد خاندان پیشی می گیرد و خود را در راه آرمانی فدا می کند. او گام به میدان می نهد تا حجت را تمام کند و شوق رسیدن به فیض شهادت را در دل یاران حسین(ع) قوت بخشد. تنها بدن حضرت علی اکبر بود که در کربلا تکه تکه شد و معروف است که بدن آن حضرت را جوانان بنی هاشم به عبا به خیمه ها بردند، علی اکبر(ع) الگوی سبقت گرفتن در شهادت است.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر ماه محرم اخبار عمومی اخبار مرتبط آشنایی با اعمال مخصوص شب هفتم محرم الحرام ۱۴۰۱/۵/۱۴ دانلود نوحه و مداحی برای شب هفتم محرم ۱۴۰۱ ۱۴۰۱/۵/۱۴ حال و هوای کربلای معلی در شب های محرم + فیلم ۱۴۰۱/۵/۱۴ ناگفته هایی از تاریخچه علم عزاداری در محرم ۱۴۰۱/۵/۱۳ آشنایی با اعمال مخصوص شب ششم محرم الحرام ۱۴۰۱/۵/۱۳ دانلود نوحه و مداحی برای شب ششم محرم ۱۴۰۱ ۱۴۰۱/۵/۱۳ آخرین ویدیو ها تمرین مهدی قائدی در باشگاه بدنسازی دبی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۴۰ سیلاب وحشتناک در باغملک + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۰۹ حرکات خطرناک موتورسوار در ترافیک مشهد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۰:۰۶ مورگان فریمن: امام حسین «برگزیده» بود + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۰۹:۵۷ آتش زدن عمدی یک خانه در تهران + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۰۹:۵۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۴۵ آشنایی با اعمال مخصوص شب هشتم محرم الحرام ۱۱:۴۱ شماره پلاک خاص خودرو لواندوفسکی + عکس ۱۱:۳۷ پیام پورتو به میلان برای خرید طارمی ۱۱:۳۵ قیمت طلا امروز پانزدهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۳۵ قیمت دلار امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت درهم امروز ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۲۴ سید حسین فرجی، مشاور عالی تجارت و اصناف وزارت صمت شد ۱۱:۱۶ این ستاره به تیم ملی باز می گردد ۱۱:۱۵ عضو هیات رییسه مجلس: اصلاح طلبان مسئول سیلاب های امروزند ۱۱:۱۰ سردار قاآنی: روزانه ۱۵ عملیات علیه مواضع اسراییل انجام می شود ۱۱:۰۶ عده‌ای برای ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود ۱۱:۰۶ واکنش ایران به انفجار کابل ۱۱:۰۲ سیگار در صدر خریدهای مردم! / کدام کالاها مشتری آنلاین بیشتری دارند؟ ۱۱:۰۱ عکس پروفایل عاشورا و شب شام غریبان امام حسین (ع) + پیام تسلیت عاشورا ۱۱:۰۱ حملات اسراییل به غزه ۱۱:۰۰ ارزان ترین کولر آبی چند؟ (جدول) ۱۰:۴۱ تاثیر شگفت انگیز ماست برای جلوگیری از کم آبی بدن! ۱۰:۳۳ یک فرد یوزپلنگ ایرانی در اثر تصادف در جاده سمنان تلف شد ۱۰:۳۲ بورس، برجامی شد! / اقبال به گروه خودرویی و بانکی در روز آشتی حقیقی ها ۱۰:۲۶ تصویب دسترسی دستگاه ها به نماینده حقوقی تا یکماه آینده ۱۰:۱۸ دریافت مجوز کسب وکار حق همه است، ایثارگری را با این کارها ضایع نکنید! ۱۰:۱۳ دلار مچ طلا را خواباند ۱۰:۰۶ حرکات خطرناک موتورسوار در ترافیک مشهد + فیلم ۱۰:۰۰ قیمت بیت کوین در کانال ۲۳ هزار دلاری ۰۹:۵۷ مورگان فریمن: امام حسین «برگزیده» بود + فیلم ۰۹:۴۸ سود سهام عدالت در سال ۲ تا ۳ بار پرداخت می شود ۰۹:۴۶ دولت امسال چقدر اوراق فروخته است؟ / سهم ۶۱ درصدی بازار سرمایه ۰۹:۴۳ یارانه این ماه هم نقدی شد؟ ۰۹:۴۰ تلاش عراق برای افزایش واردات گاز از ایران ۰۹:۳۱ افزایش نسبی قیمت نفت ۰۹:۲۴ نحوه پرداخت تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک ها ۰۹:۲۲ مسکو : اوکراین به قلمرو بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا حمله کرد ۰۹:۱۹ بارش باران در نیمه شمالی کشور ۰۹:۱۲ به جای داروی مسکن از این مواد غذایی استفاده کنید ۰۹:۰۵ نرخ رسمی ۱۷ ارز افزایش یافت ۰۸:۵۳ زورگیری عجیب میمون از نگهبان + فیلم ۰۸:۴۶ بزرگراه های سطح شهر خلوت است ۰۸:۴۱ رژه خودرویی نیسان های آبی در تشییع جنازه + فیلم ۰۸:۳۸ مدیر مجتمع مس سونگون منصوب شد ۰۷:۴۵ طرز تهیه صبحانه ای که فقط در رستوران های بین المللی سرو می شود ۰۷:۳۰ قیمت تور هوایی و ارزان مشهد ویژه عاشورا و تاسوعا حسینی + جدول ۰۳:۰۳ عکس پروفایل تاسوعای حسینی + پیام تسلیت تاسوعا ۰۲:۴۶ خواص باورنکردنی اکالیپتوس برای تسکین درد ۰۲:۰۸ تست شخصیت؛ بگو اول چه حیوانی دیدی تا بگم چه فردی هستی! ۰۱:۴۵ دانلود نوحه و مداحی برای شب هشتم محرم ۱۴۰۱ ۰۱:۲۶ شاسی بلند جدید سوزوکی را ببینید + عکس ۰۱:۰۲ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماه محرم اخبار عمومی دانلود نوحه و مداحی برای شب آشنایی با اعمال مخصوص شب حسین علیه السلام امام علیه السلام روز هشتم محرم شب هشتم محرم محرم الحرام بن سعد گفت عمر بن سعد عبیدالل ه محرم ۱۴۰۱ ماه محرم علی اکبر ابن سعد ۱۴۰۱ ۵ امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۳۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟

به گزارش تابناک به نقل از عصر ایران، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

 
 

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام