Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار محمدباقر رنجبر می‌گوید: سال ۹۳ به مراسم اعتکاف رفت. سه روز در خانه خدا به راز و نیاز پرداخت و به نظرم در آن روزها آن چیزی را که می‌خواست دریافت کرد. مراسم اعتکاف که تمام شد، چند روز بعد به سوریه رفت و به شهادت رسید. - اخبار سیاسی -

سردار محمدباقر رنجبر از فرماندهان سابق سپاه استان فارس و از همرزمان و دوستان سردار شهید حاج عبدالله اسکندری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم در خصوص این شهید مدافع حرم اظهار داشت: شهید اسکندری اهل محله قصرالدشت شیراز و من اهل محله مهدی‌آباد آن شهر هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگرچه پیش از آغاز جنگ دورادور با یکدیگر آشنا بودیم، اما رفاقت ما در جبهه سوسنگرد شکل گرفت. هر دو در روزهای نخست جنگ به عنوان نخستین نیروهای اعزامی از استان فارس به سوسنگرد رفتیم و در کنار رزمندگانی که از سایر شهرها و استان‌ها همچون تبریز و... به آنجا آمده‌ بودند از جبهه میانی خوزستان دفاع کردیم.

سردار رنجبر با اشاره به اشغال‌های شهر سوسنگرد توسط دشمن بعثی اظهار داشت: نخستین عملیات آزادسازی سوسنگرد توسط نیروهای سپاه اهواز و در شبیخونی به فرماندهی شهید غیور اصلی انجام شد. در دومین آزادسازی که شهید دکتر چمران رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم فرمانده بود و رهبر معظم انقلاب نیز نقش داشت، شهید اسکندری حضور داشت.

وی اظهار داشت: شهید حاج عبدالله اسکندری از مدافعان شهر سوسنگرد و یکی از آن 200 رزمنده بسیجی بود که در آن منطقه به دفاع از ایران اسلامی پرداخت و با دشمن بعثی مقابله کرد. در جمع آن 200 نفر چهره‌های برجسته‌ای همچون سرداران محمدعلی جعفری، احمد غلامپور و شهیدان زین‌الدین، تجلایی و... حضور داشتند.

** جانشینی تیپ مهندسی الهادی

سردار رنجبر در بخش دیگری از این گفتگو به نقش شهید اسکندری در عملیات‌های دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: پس از توسعه سازمان رزم سپاه و تشکیل یگان‌های مهندسی، تیپ 41 مهندسی الهادی با حضور رزمندگان استان فارسی شکل گرفت. فرماندهان این تیپ نیز سردار فلاح‌زاده جانشین کنونی نیروی قدس سپاه، سردار اسکندری، سردار بهرام قاسمی، سردار اسماعیل قاسمی و... بودند. سردار فلاح‌زاده فرمانده تیپ و سردار اسکندری جانشینش بود.

وی افزود: تیپ الهادی در عملیات‌های بزرگ و مهمی همچون والفجر هشت و کربلای پنج نقش‌آفرین بود و اقدام به ساخت مواضع و استحکامات آفندی و پدافندی و انجام عملیات‌های مهندسی و ایجاد پل، جاده و... کرد. این تیپ اکنون نیز یکی از تیپ‌های موثر مهندسی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سردار رنجبر خاطرنشان کرد: سردار اسکندری تا پایان جنگ تحمیلی جانشین فرمانده تیپ الهادی بود و پس از پایان جنگ فرمانده این تیپ شد.

** نقش شهید اسکندری در سازندگی کشور

وی در ادامه با اشاره به نقش سپاه در بازسازی و سازندگی کشور گفت: سپاه پس از پایان جنگ طرح‌های مهمی در راستای سازندگی و خدمت‌رسانی به مردم انجام داد که در این رابطه یگان‌ها و نیروهای متخصص مهندسی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای داشتند.

این فرمانده سابق سپاه فجر گفت: یکی از اقدامات افتخارآمیز سپاه در دوران پس از جنگ، ساخت سد بزرگ کرخه بود. تیپ الهادی و سردار شهید حاج عبدالله اسکندری در ساخت این پل نقش مهم و موثری داشتند. تیپ الهادی در آن دوره اقدامات مهم درگیری نیز در حوزه راه‌سازی و خدمت‌رسانی به مردم انجام داد.

شهید اسکندری پس از بازنشستگی و داوطلبانه به سوریه رفت/ او نقش مهمی در ساخت سد کرخه و جاده‌ها داشت|گفتگو با سردار قاسمیروایت دختر شهید اسکندری از لحظه اطلاع از شهادت پدر/ تحسین مقام معظم رهبری از نحوه رفتار خانواده شهید + فیلمماجرای مخالفت خانواده شهید اسکندری با پرداخت پول برای بازگشت پیکر/ وظیفه‌شناس و تکلیف‌مدار بود| گفتگو با سردار رودکی

 

** دغدغه‌اش خدمت‌رسانی به ایثارگران بود

سردار رنجبر با بیان اینکه برجسته‌ترین ویژگی‌های شهید اسکندری خلوص، تواضع، مردم‌داری و خدمت به مردم و خانواده‌های ایثارگران بود، گفت: همین ویژگی‌ها موجب شد که وی در اواخر دهه هشتاد به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس برگزیده شود؛ وی حدود چهار پنج سال عهده‌دار این مسئولیت بود و در این دوره اقدامات مهمی انجام داد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های وی خدمت‌رسانی به ایثارگران و خانواده‌هایشان بود. شبانه‌روز مشغول انجام وظیفه بود و تلاش می‌کرد هر کاری از دستش برمی‌آید برای خدمت به ایثارگران انجام دهد. حتی در انجام این وظیفه گاهی با برخی از مسئولان وقت استان درگیر نیز می‌شد.

این همرزم شهید اسکندی با بیان اینکه ایشان ساعت‌ها پای حرف‌های ایثارگران می‌نشست و حرف‌هایشان را می‌شنید، اظهار داشت: هر کاری از عهده‌اش برمی‌آمد انجام می‌داد و تلاش می‌کرد گره‌ای از مشکلات‌شان باز کند. شهید اسکندری در دوران خدمتش در بنیاد شهید اسیر گروه‌‌بندی‌های سیاسی نشد و به انجام وظیقه‌اش که خدمت به ایثارگران بود، پرداخت.

** افسوس می‌خورد که چرا از کاروان و قافله شهدا جا ماند

فرمانده سابق سپاه فجر گفت: او از دوران دفاع مقدس عاشق شهادت بود و همواره افسوس می‌خورد که چرا از کاروان و قافله شهدا جا مانده است. هرگاه با هم تنها می‌شدیم، آرزویش را بیان می‌کرد و می‌گفت: می‌شود من هم یک روز شهید شوم؟ و بعد می‌گفت خدا کریم است.

وی ادامه داد: یکی دو سال بعد از خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران دوران بازنشستگی‌اش فرا رسید. اگرچه به صورت پاره وقت مشغول به کار بود، اما ناآرام بود. گویی دنبال چیزی یا گمشده‌ای بود که در آن کار پیدا نمی‌کرد. می‌گفت نمی‌خواهم از قافله شهدا جا بمانم و می‌خواهم شهید بشوم.

سردار رنجبر بیان کرد: سال 93 به مراسم اعتکاف رفت. سه روز در خانه خدا به راز و نیاز پرداخت و به نظرم در آن روزها آن چیزی را که می‌خواست دریافت کرد. مراسم اعتکاف که تمام شد، چند روز بعد به سوریه رفت و در همان روزهای نخستی که به نبرد با تروریست‌های تکفیری رفت، آنچه را که طلب کرده بود، در منطقه خان‌طومان دریافت کرد و آسمانی شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سپاه پاسداران مدافعان حرم دفاع مقدس سپاه پاسداران مدافعان حرم دفاع مقدس خدمت رسانی مراسم اعتکاف شهید اسکندری سردار رنجبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی ۳۷ سال پیش در چنین روزی سرلشکر پاسدار حسن شفیع زاده در منطقه ماووت آسمانی شد.
حسن در مرداد ماه سال ۱۳۳۶ شمسی در خانواده مذهبی در شهرستان تبریز متولد شد و تحت تربیت پدر و مادری مؤمن و مقلد امام پرورش یافت.
از همان کودکی در مجالس دینی از جمله برنامه‌های سوگواری امام حسین(علیه السلام) حضور داشت و عشق خدمتگزاری به آستان اباعبدالله(ع) در عمق وجودش ریشه دوانید.

او با شور وصف ناپذیری در روز‌های سرنوشت ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ تلاش می‌کرد و هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درب پادگان‌ها بر روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب اللهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت المال به دست ضد انقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع آوری و گروه مسلحی را برای دستگیری ضد انقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد.

وی بعد‌ها مسئول حفاظت از بیت شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی شد و در مبارزه با گروهک‌های التقاطی در تبریز جان فشانی کرد.
هنگامی که به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه خدمت می‌کرد به عنوان مسئول عملیات برای ایجاد امنیت آن منطقه و سرکوبی گروه‌های فاسد ماموریت‌های مهمی را انجام داد و توانست در تشکیلات حزب منحله دموکرات نفوذ کند و باعث متلاشی شدن آن شود.

شفیع زاده به دنبال تشکیل سپاه، نخستین هسته‌های مسلح این نهاد انقلابی را پی ریزی کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز فعالیت کرد. با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب شتافت.

وی در عملیات پیروزمندانه فتح المبین معاون تیپ المهدی (عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های او در اذهان همرزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.
بعد از عملیات فتح المبین در فروردین ۱۳۶۱ غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد. با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر ۷۷ آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد. شفیع زاده تعدادی از نیرو‌ها را به آموزش آورد و کلاس‌های آموزش در تپه شوش تشکیل شد. پس از تشکیل یگان توپخانه سپاه، شفیع زاده دستور داد تا پوکه گلوله‌های توپ را دور نریزند.

این رزمنده آذربایجانی همزمان با مسئولیت سازماندهی و ادغام نیرو‌های جنگ‌های نامنظم، سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد.
او در پاسخ به سئوال یکی از دوستانش که چه شد به فکر تشکیل توپخانه افتادی، گفته بود: «ما وقتی به جنوب اعزام شدیم روز‌های اول جنگ بود. در آبادان ساختمانی دو طبقه بود و به عنوان دیده بان به داخل ساختمان رفتم وقتی وسعت و شدت آتش دشمن را دیدم با خود فکر کردم که بین چهار خمپاره و امکانات عظیم دشمن توازن وجود ندارد. آن موقع احساس کردم به سلاح دیگری نیاز داریم.»

در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون با تدبیر حسن شفیع زاده چند قبضه توپ با هاورکرافت به جزیره انتقال داده شد.
وی با همفکری تنی چند از فرماندهان، ضمن پی ریزی و سازماندهی اولین آتشبار‌های توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس را به عهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه بزرگ برآمد.

اقدامات مبتکرانه وی در طراحی و به کارگیری توپخانه در طول سال‌های دفاع مقدس ضربات جبران ناپذیری را به پیکر رژیم صدام وارد کرد.
این فرمانده مجاهد سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمال غرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود شهادت نایل شد.

 

اما هنوز منطق باروت گفتنی است

خون شهید و محشر ماووت گفتنی است

 

 

دیگر خبرها

  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • کار بزرگ شهید شفیع زاده در توپخانه سپاه
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت