Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک تعزیه‌خوان با بیان اینکه در حال حاضر مردم زمان کمی را برای تماشای اجرای تعزیه‌خوانی می‌گذارند، گفت: خوشبختانه گروه‌های شبیه‌خوانی و تئاترهای مذهبی در تلاش هستند که مخاطبان بسیاری را جذب کنند و سعی در ایجاد نمادسازی دارند که باعث می‌شود تماشاچی با دیدن آن به وجد بیاید.

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت تعزیه‌خوانی در زمان کنونی با گذشته اظهار کرد: در گذشته شرایط به این شکل بود که از صبح یک تعزیه‌ شروع می‌شد و اجرای آن تا شب طول می‌کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان مردم زمان بیشتری برای تماشای اجرای این مراسم داشتند اما در حال حاضر، مردم زمان بسیار کمی برای دیدن تعزیه خوانی دارند. حتی آن قدر زمان ندارند که بنشینند و دو ساعت از مراسم تعزیه‌خوانی را تماشا کنند؛ مگر در روزهایی مانند تاسوعا و عاشورا که تعطیلی رسمی است و مردم می‌توانند از خانه بیرون بروند و به تماشای این مراسم بپردازند. 

وی افزود: شیعیان در سنین کودکی که توسط پدر و مادر خود تربیت می‌شوند، به روضه‌ها و مراسم مذهبی می‌روند و این موضوع باعث می‌شود که بیشتر درگیر این قضایا شوند و استقبال بیشتری کنند، اما در سنین نوجوانی به دلیل شور و هیجان ناشی از بلوغ، از اعتقادات مذهبی خود فاصله می‌گیرند و استقبالشان بسیار کم‌رنگ می‌شود؛ مگر در روزهای خاص مانند تاسوعا و عاشورا. اما پس از سنین نوجوانی و جوانی، اعتقادات مذهبی‌شان مجدد پررنگ‌ می‌شود و بیشتر در این مراسم‌ شرکت می‌کنند. 

این تعزیه‌خوان تصریح کرد: با توجه به اینکه ۱۴۰۰ سال از وقایع عاشورا می‌گذرد، شور حسینی هیچ‌گاه خاموش و کم نور نشده‌ و هر سال در میان مردم جوششی به حرکت در می‌آید و اشک‌های بسیاری سرازیر می‌شود. 

کریمی با اشاره به اینکه گروه‌های تئاتر مذهبی می‌توانند بسیار مفید واقع شوند، خاطرنشان کرد: جهان و بشر رو به تکامل است. خوشبختانه گروه‌های شبیه‌خوانی و تئاترهای مذهبی در تلاش هستند که مخاطبان بسیاری را جذب کنند و سعی در ایجاد نماد سازی دارند که باعث می‌شود تماشاچی با دیدن آن به وجد بیاید. به عنوان مثال تشتی را در کنار نقش حضرت ابولفضل می‌گذارند و مخاطب به راحتی می‌پذیرد که آن نهر علقمه است. 

وی با بیان اینکه تعزیه خوانی مستلزم قوانین خاصی است که باید رعایت شود، اضافه کرد: برای مثال شخصی که نقش شمر را به عهده دارد نباید دیالوگ خود را همراه با آواز بخواند، بلکه باید با حالت خشن و زورگویانه بگوید اما کسی که نقش امام(ع) و اهل بیت او را به عهده دارد باید با حالت آواز و همراه با نرمی و لطافت شبیه‌خوانی کند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تعزيه تعزيه خواني اجرای تعزیه تعزیه خوانی در ایام محرم عاشورا كربلا تعزیه خوانی شبیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی مراسم عزاداری خیابانی در سوگ امام صادق (ع) با حضور اقشار مختلف مردم از صبح امروز در ارومیه برگزار شد.

همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسم‌های عزاداری در سراسر آذربایجان غربی توسط هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برگزار می شود.‌

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین ارومیه علاوه بر حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی، امروز در خیابان امام خمینی ارومیه در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت (ع) ابراز داشتند.

مراسم سنتی عزاداری با چوب (شاخسی) نیز توسط هیئتی دیگر با حضور اقشار مختلف از جوانان و پیران دوستدار اهل بیت در خیابان عطایی ارومیه برگزارشد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • واقعاً روس ها درباره جنگ پوتین چه فکر می کنند؟/ سقوط مخاطبان تلویزیون دولتی در روسیه/ روس ها بیشتر چه کلماتی را در گوگل جست و جو می کنند؟
  • برنامه هیات‌های مذهبی برای سالروز شهادت امام صادق(ع) اعلام شد