هادی سروش: طبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد/ تسلیم بودن بی چون و چرا در برابر حاکمان از ساخته های اشاعره است؛ با هدایت خود حاکمان جور ساخته شده است
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۸۸۷۰
به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در هشتمین شب از ماه محرم و در ادامه سلسله جلسات شرح «لبیک یاحسین»، گفت: در زیارت امام حسین «تسلیم» بودن یک فضیلت است واین تسلیم بودن در برابر اوامر معصوم است و طبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هادی سروش با اشاره به اینکه لبیک یا حسین (ع) با تسلیم بودن در برابر خواسته های حضرت سیدالشهداء اجین است، افزود: در بحث «تسلیم» دو نوع تسلیم داریم یک تسلیم محض است که درباره بخش اندکی از احکام تعبدی دین مانند تعداد رکعات نماز مطرح است و قسم دوم تسلیم توام با فهم و جستجو و کاوش گری است که امام خمینی (س) بر آن تاکید دارند.
این استاد حوزه، تسلیم را اطاعت و انقیاد همراه با ایمان و کشش باطنی و میل قلبی دانست و گفت: این تسلیم در مورد اوامر الهی و اوامر معصومین مطرح است. اما مهم این است که در بسیاری از آنها از ما اطاعت بدون تحقیق و کور نخواسته اند و همواره ما را به تحقیق و علت یابی ترخیص فرموده اند. در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی حتی در مورد جایی که حاکم معصوم هم باشد، باز هم اجازه و بلکه ترخیص بر کاوشگری فرموده اند، مانند خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه که فرمودند: من (به عنوان یک انسان و نه به عنوان یک امام معصوم) خود را بالاتر از آن نمى دانم که اشتباه کنم و از خطا در کارهایم ایمن نیستم مگر اینکه خداوندى که از من قادرتر است مرا از خطا حفظ کند در حکمت ۳۲۱ درخواست مشورت نموده است و یا در نامه ۵۷ که اهل کوفه است نوشت؛ بیایید و کار من را بررسی کنید.
حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش افزود: همین مواضع در حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) دیده می شود و ما می توانیم در سخنان آن حضرت در مدینه و در مکه و در مسیر مکه به کربلا و خود کربلا دریافت داشته باشیم. مانند ملاقات امام حسین (ع) با رجال مکه و نامه به اشراف کوفه و بصره در کربلا و روشنگری های امام حسین برای اصحاب، و حتی برای دشمنی مانند عمربن سعد قابل رصد است .
این استاد حوزه در ادامه گفت: نکته اعتقادی مهم درباره تسلیم در برابر حق؛ برداشت زیبای حضرت امام خمینی در این موضوع است . به باور امام خمینی در کتاب شرح چهل حدیث؛ تسلیم یکی از صفات نیکوی مؤمن است که به واسطه طی مقامات معنوی و معارف الهی محقق میشود و کسی که تسلیم حق و اولیاء خدا شود در مقابل آنها چون و چرا نکند؛ لذا زود به مقصد میرسد. جالب اینجاست گرچه امام در آن کتاب بصورت مطلق تسلیم بودن را مطرح می فرماید که یک مطلب عمیق عرفانی است، اما در کتاب دیگرشان شرح جنود عقل و جهل که بعد از کتاب "شرح چهل حدیث" نوشته اند آن «تسلیم» را با «تحقیق و بررسی» همراه می کنند و می نویسند؛ انسان باید بکوشد تا طبیب حاذق پیدا کند و چون طبیبی کامل یافت در نسخههای او اگر چون و چرا کند و تسلیم او نشود و با عقل خود بخواهد خود را علاج کند، چهبسا که به هلاکت رسد.
هادی سروش گفت: جای تاسف است، برخی خطیبان مشهور و رسمی از همه اینها مطالب روشن در باب تسلیم بودن گذر می کنند و آیه ۶۵ سوره نساء که در مورد بیعت است که یک نوع تعهد رفتاری است را به کل بحث «تسلیم بودن در برابر حاکمان» سرایت می دهند! عجبا! آیه سوره نساء که می فرماید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» در مورد بیعت و آن هم شخص رسول الله (ص) است که خدا میفرماید: «پیامبر من! به پروردگار تو سوگند، ایمان ندارد کسی که وقتی تو امر کردی، تسلیم نشود، و حتی یک ذره در دلش احساس حرج و سختی بکند، بلکه باید تسلیم بشود؛ چه تسلیم شدنی!»
این استاد حوزه در ادامه گفت: واقعا این آیه چه ارتباطی با تسلیم بودن در مورد حاکمان جامعه دارد؟! بله؛ در زیارت امام حسین «تسلیم» بودن مطرح و یک فضیلت است ولی این تسلیم بودن در برابر اوامر شخص معصوم است و طبق نهج البلاغه سوال از علت انتخاب یک نظریه توسط امام معصوم در مسائل اجتماعی هیچ منعی ندارد. بدانید؛ تسلیم بودن بی چون و چرا در برابر حاکمان از ساخته های اشاعره است که با هدایت خود حاکمان جور ساخته شده است که متاسفانه گاهی مورد ترویج برخی خطباء رسمی و رسانه ای قرار می گیرد!
حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در پایان تاکید کرد: این یکی از معارف افتخار آمیز اسلام و تشیع است که می بینیم در سیره اهل بیت (ع) بر تفاوت تسلیم در مورد معنوی و امور اجتماعی و حقوقی تفاوت گذاشته شده است و در اولی اجازه بحث و بررسی داده اند و در تسلیمِ دومی، انسان را رها می کنند تا خود عقلا انتخاب کند.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام حسین عاشورا محرم نهج البلاغه ماه محرم امام حسین ع هادی سروش افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا تسلیم بودن در برابر برابر حاکمان نهج البلاغه امام معصوم هادی سروش امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر