Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@22:44:11 GMT

تصویرسازی عملیات پیچیدۀ عصبی مغز انسان

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۹۲۲۹

تصویرسازی عملیات پیچیدۀ عصبی مغز انسان

مطالعه مکانیسم مولکولی را نشان می دهد که به شبکه های عصبی اجازه رشد و انشعاب می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، سیستم عصبی ما از میلیاردها نورون تشکیل شده است که از طریق آکسون ها و دندریت ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هنگامی که مغز انسان رشد می کند، این ساختارها به روشی بسیار پیچیده و در عین حال ناشناخته منشعب می شوند که به سلول های عصبی اجازه می دهد تا ارتباطات ایجاد کنند و پیام هایی را در سراسر بدن ارسال کنند، اکنون محققان دانشگاه بیل موفق شده‌اند تا مکانیسم مولکولی پشت رشد این سیستم پیچیده را کشف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جو هوارد، دکتر یوجین هیگینز، پروفسور بیوفیزیک مولکولی و بیوشیمی و استاد فیزیک و محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: نورون‌ها سلول‌های بسیار منشعب هستند؛ چرا که هر نورون با هزاران نورون دیگر ارتباط برقرار می‌کند. ما روی این فرآیند انشعاب کار می کنیم تا متوجه شویم که شاخه ها چگونه شکل می گیرند و رشد می کنند؟ این همان چیزی است که زیربنای کل نحوه عملکرد سیستم عصبی است.

این تیم رشد نورون ها را در مگس های میوه زمانی که از جنین به لارو بالغ بدل می شدند، مورد مطالعه قرار داده است. برای تجسم این فرآیند، آنها نورون ها را با نشانگرهای فلورسنت برچسب گذاری کردند و از آن‌ها در یک میکروسکوپ دیسکی چرخان تصویربرداری کردند از آنجایی که نورون ها درست زیر کوتیکول [خارجی ترین لایه] قرار دارند، محققان توانستند این فرآیند را در لاروهای زنده مشاهده کنند.

پس از تصویربرداری از نورون‌ها در مراحل مختلف رشد، تیم توانست فیلم‌های تایم لپس از رشدشان ضبط کند، در مراحل اولیه رشد، نورون های حسی تنها با دو یا سه دندریت شروع شدند اما در کمتر از پنج روز، آن‌ها به ساختارهای بزرگ و درخت مانند با هزاران شاخه شکوفا شدند.

تجزیه و تحلیل نوک های دندریتیک رشد پویا و تصادفی (به طور تصادفی تعیین شده) آنها را نشان داد که در بین حالت های در حال رشد، کوچک شدن و توقف در نوسان بود.

سونال شری دانشمند پژوهشی و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: قبل از مطالعه ما، نظریه‌ای وجود داشت که نورون‌ها ممکن است مانند یک بالون منبسط و تخلیه شوند، ما متوجه شدیم که نه آن‌ها مانند یک بادکنک باد نمی‌کنند، بلکه نوک‌هایشان را رشد می‌دهند و شاخه می‌کنند.

هاوارد می‌گوید: این بدان معناست که اکنون می‌توانیم روی نکات تمرکز کنیم، زیرا اگر بتوانیم نحوه عملکرد آنها را درک کنیم، می‌توانیم بفهمیم که چگونه کل شکل سلول به وجود می‌آید، در زیست شناسی دنیایی از انشعاب وجود دارد از سیاهرگ ها و شریان های دستگاه گردش خون گرفته تا برونشیول های ریه که بدن ما را بدل به خلقتی شگفت انگیز می‌کند.

آزمایشگاه هاوارد امیدوار است که درک بهتر انشعاب در سطح سلولی نیز این فرآیندها را در سطوح مولکولی و بافتی روشن کند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بدن زیست شناسی علم و فناوری مغز اعصاب انسان انشعاب ساختار تصویربرداری سلول شاخه محققان نورون مولکول سیستم عصبی بیوفیزیک شبکه های عصبی علم اعصاب نورون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۹۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان، معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: در پی اعلام نتایج پیگرانی هوشمند و مشخص شدن تعداد ۱۴۴ نقطه دارای خوردگی در بازرسی واحد خوردگی منطقه، عملیات ایمن سازی در دستور کار قرار گرفت.
محمدحسن بگی افزود: از نکات حائز اهمیت این عملیات با توجه به خوردگی‌های خط لوله ۱۲ اینچ درون کیسینگ تقاطع بلوار پالایشگاه، می‌توان به دو مرحله عملیات برش و جابجایی کیسینگ ۲۴ اینچ اشاره کرد که ایمن سازی آن با نصب و جوشکاری درمجموع به طول ۲۸.۵ متر نیم لوله با تلاش کارکنان واحد تعمیرات خط محقق شد.
وی گفت: در این عملیات برای نخستین بار هافسل هات بند شعاع خم ۷D با تلاش کارکنان واحد تعمیرات خط منطقه در شرکت خطوط لوله طراحی و نصب شد که پس از تعمیرات و ایمن سازی لازم لوله، کیسینگ مجدد به صورت استاندارد با شرایط اولیه نصب شد.
بگی با اشاره به تست سر جوش‌ها توسط کارشناسان بازرسی فنی گفت: در این عملیات که با همکاری واحد‌های تعمیرات خط، خوردگی، ترابری، HSE و بازرسی فنی انجام شد، جمعا ۱۴۴ نقطه خوردگی که از این تعداد ۶۳ مورد بالای ۳۰ درصد و همچنین بیشترین خوردگی با ۷۹ درصد ثبت شده بود، ایمن سازی شد.

دیگر خبرها

  • مراحل آماده‌سازی موشک‌های ایران قبل از شروع عملیات انتقامی ایران علیه اسرائیل و نوشته‌های روی موشک‌ها + فیلم
  • فیلم مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها
  • جمع آوری انشعاب غیرمجاز در روستای گوگ تپه ارومیه
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • توضیحات شرکت گاز ‌تهران درباره قطع گاز مسجد المهدی پردیس
  • برخورد با انشعاب‌های غیر مجاز آب در شوشتر