Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@23:43:21 GMT

برگزاری مراسم‌ آئینی مروری بر ارزش‌های شهر است

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۹۴۰۱

برگزاری مراسم‌ آئینی مروری بر ارزش‌های شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: برگزاری مراسم‌ آئینی تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرها مروری بر ارزش‌های آن شهر و منطقه است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرهنگ تشکیل شده از آئین و رسومات در ذهن مردم یک شهر یا منطقه است. بر این اساس آئین و رسوماتی که در سال‌های گذشته منجر به متصل شدن ذهن افراد به کالبد شهری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر ما بر این اساس به شهر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از شهرهای سنتی که از دیرباز وجود داشته نقش آئین‌ها بر مردم و شهر بسیار زیاد بوده است و یک المان مخصوصی در شهر مانند نخل در شهرهای جنوبی در مراسم‌های عاشورا و تاسوعای حسینی برای انتقال فرهنگ بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: وظیفه مدیریت شهری برای مدیریت این آئین‌ها برای بازآفرینی به هویت شهرها باید نقش این المان‌ها در شهرها پر رنگ‌تر و رابطه محکمی میان شهروند و کالبد شهر ایجاد شود که این موارد به دستورالعمل‌های مدیریت شهری مربوط می‌شود.

مؤمنی تصریح کرد: در شهر اصفهان در منطقه‌ی زینبیه مراسم آئینی تاسوعا و عاشورا به صورت خودجوش توسط هیئت‌های مختلفی تشکیل شده است. در این مراسم‌ها همه این هیئت‌ها در حرم حضرت زینب (س) واقع در زینبیه اصفهان یکپارچه دور هم جمع می‌شوند و بازسازی این حرم باعث شده هیئت‌ها منسجم مراسم‌های عاشورا و تاسوعا را پرشورتر برگزار می‌کنند.

وی گفت: بازآفرینی این منطقه از شهر و رسیدگی شهرداری به این المان‌ها منجر به مستحکم شدن آئین‌ها شده و انعکاس آن روی همه مردم کشور است.

کارشناس شهرسازی گفت: هر منطقه شهری المان مخصوصی دارد و شما زمانی که به مناطقی از شهر نگاه کنید متوجه می‌شوید در برخی از این منطقه‌ها قوم ترک، لر، کرد و فارس در کنار هم زندگی می‌کنند و در برگزاری این مراسم‌ها که هر کدام به شیوه خاصی عمل می‌کنند و زمانی انسجام میان آن‌ها انسجام برقرار شود و توانایی نقش آفرینی پیدا می‌کنند.

مؤمنی افزود: برگزاری مراسم آئینی تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرها مروری بر ارزش‌های آن شهر و منطقه است.

کد خبر 594445

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاسوعا و عاشورا عاشورا عاشورا و تاسوعا عاشورای حسینی تاسوعا تاسوعای حسینی عاشورای حسین ع فرهنگ شهروندی فرهنگ فرهنگی شهر سازی شهر شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مراسم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۹۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان

سید علی مهاجر شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در چهارمین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی نکوداشت ۲۹۱ مین سالگرد تولد شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، در جوار آرامگاه وی در مراوه تپه گفت: امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی به مناست دهه گرامیداشت این شاعر نامی در تمام ۱۴ شهرستان استان برگزار می‌شود.

وی برگزاری سالگرد تولد مختومقلی را فرصت خوبی برای نمایش دوباره وحدت در گلستان دانست و گفت: اقوام و مذاهب ساکن در این دیار در یک سنگر فعالیت دارند و با اتحاد در مقابل همه موانع و چالش‌ها ایستادگی می‌کنند.

معاون استاندار گلستان افزود: با توجه به حجم بالای مهمانان شرکت کننده در آیین گرامیداشت تولد مختومقلی باید تدابیر لازم برای کاهش بار ترافیکی و ارائه خدمات امدادی، اورژانسی، ساماندهی پارکینک خودرو‌ها و روشنایی محوطه و زیباسازی محل آرامگاه و اطراف آن با لوازمی که معرف قومیت ترکمن است، اندیشیده شود.

سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: مختومقلی فراغی عارف و دانشمند فرزانه‌ای است که در راستای انسانیت، تقوا و ترویج فرهنگ قرآن کریم و احترام به اهل بیت (ع) همت گمارده است.

او افزود: شعر و هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی با ایجاد و تداوم وحدت و همدلی و رضای خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را به همراه داشته باشد، ماندگار خواهد بود.

او تاکید کرد: ادارات کل و دستگاه‌های اجرائی استان و شهرستان، در راستای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم تلاش و همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار شهرستان مراوه تپه هم با بیان اینکه مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر قوم ترکمن ۲۷ اردیبهشت با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود گفت: ما باید از تجربیات سال‌های گذشته بهره ببریم و برای حل مشکلات اقدام کنیم، تا پشتیبانی شایسته‌ای از این مراسم شود.

امان محمد باشقره، مختومقلی فراغی را یکی از محور‌های وحدت در گلستان دانست و بیان کرد: مراسم بزرگداشت این عارف و شاعر ایرانی با محوریت وحدت، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

فرماندار مراوه تپه با بیان اینکه در روز‌های منتهی به مراسم، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم در آرامگاه مختومقلی فراغی حضور خواهند داشت ادامه داد: تامین آب شرب بهداشتی و سالم، بهبود روشنایی محوطه و محیط پیرامونی همراه با افزایش ولتاژ برق، پاکسازی و زیبا سازی محوطه، پیش بینی و ایجاد پارکینگ وسایل نقلیه، بهبود عبور و مرور خودرو‌ها و نیز افزایش پهنای باند و بهبود پوشش مخابراتی تلفن همراه و افزایش سرویس‌های بهداشتی، از الزامات برگزاری این مراسم است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان