Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:17:48 GMT

حضور پرشور مردم تربت‌حیدریه در آیین تاسوعای حسینی

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۰۹۷۳

حضور پرشور مردم تربت‌حیدریه در آیین تاسوعای حسینی

به گزارش خبرنگار ایرنا، خیابان های منتهی به مسجد جامع تربت حیدریه از نخستین ساعات صبح امروز شاهد اجتماع عظیم عزاداران حسینی بود.
در این مراسم عزاداران در رثای حضرت ابوالفضل (ع) علمدار و سقای دشت کربلا به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداخته و در ماتم آن حضرت سوگواری کردند.

برخی هیات‌های مذهبی در مسیر حرکت دست‌های عزادار در تربت حیدریه با برپایی ایستگاه‌های صلواتی به یاد تشنه لبان ظهر تاسوعا از عزاداران و سوگواران پذیرایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نذر حسینی
به ابتکار سازمان انتقال خون ایران همچون سال‌های قبل طرح نذر خون حسینی همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورا در شهرهای مختلف کشور به اجرا در می‌آید . در تربت‌حیدریه این طرح با استقبال خوب عزاداران از صبح امروز در حال اجراست.

رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه با اشاره به کاهش ذخایر خونی از مردم این شهرستان خواست مشارکت بیشتری در اهدای این ماده حیاتی داشته باشند تا بتوان خدمات بهتر و روان تری به مصدومان و بیماران ارایه داد.
علیرضا علاقه‌مند افزود: آمار ثبت شده بیانگر آن است که هم از حیث تعداد و هم از لحاظ میزان اهدای خون در تربت حیدریه با کاهش مواجه هستیم و در زمان حاضر به تمام گروه‌های خونی بویژه گروه‌های منفی نیاز شدید داریم.

رییس پایگاه انتقال خون تربت حیدریه با اشاره به فرا رسیدن ایام عزادارای حسینی گفت: از عموم مردم درخواست می‌کنیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پویش "نذر خون مهر حسینی" که از ابتدای محرم تا پایان ماه صفر ادامه دارد، شرکت کرده و اهدای خون خود را محدود به روزهای تاسوعا و عاشورا نکنند.
پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه مراکز درمانی و بیمارستانهای امام حسین(ع)، نهم دی و رازی تربت‌حیدریه، حضرت ابوالفضل (ع) و شهید مدرس شهرستان کاشمر، ۲۲ بهمن شهرستان خواف و نیز حضرت زهرا (س) شهرستان رشتخوار را پوشش می‌دهد.
به گزارش ایرنا، نظیر این مراسم در شهرهای زاوه و مه‌ولات نیز برگزار شد.
هم اکنون ۲۰۰ هیات عزاداری در شهرستان تربت‌حیدریه فعالیت دارند.
شهرستان تربت حیدریه دارای ۳۳ تکیه (ساختمان محل عزاداری)، ۲۶۳ مسجد و ۲۰۰ هیات عزاداری است که عزاداری ماه محرم در آنها برگزار می‌شود.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها تاسوعای حسینی ماه محرم تربت حیدریه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاسوعای حسینی ماه محرم تربت حیدریه تاسوعای حسینی ماه محرم تربت حیدریه تربت حیدریه انتقال خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۰۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه