Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@01:31:14 GMT

بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو سر و سامان می گیرد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۱۵۴۴

بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو سر و سامان می گیرد

عدم شفاشیت در بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو که اتفاقا با جان مردم سروکار دارد اتاق اصناف ایران را  واداشت که به این بازار ورود کند و به کمک نمایندگان نهادهای ذی‌ربط، روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های مسئول در شهرستان‌های کشور طرح «ممنوعیت عرضه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱»را اجرا کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوشیار فقهیی دبیر کل اتاق اصناف ایران در گفت و گو با الف در توضیح این طرح گفت: هر کدام از ما به عنوان یک ایرانی علاقمندیم تا از تولیدات ملی استفاده کنیم اما لازم است تا کیفیت ها را در بخش تولید افزایش دهیم. در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز به دلیل این که ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد، باید شرایطی مهیا شود که قطعات با استاندارهای بین المللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود قطعا تمایل برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: با این وجود، در حال حاضر بخشی از بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو از طریق واردات (رسمی و غیر رسمی) تامین می‌شود و البته بدنه بازار از وجود اقلام تقلبی نیز رنج می‌برد و موجب شده تا رانندگان و مالکان خودرو متحمل هزینه‌ در تعمیر و تعویض قطعات شوند و این مسئله گاه منجر به مرگ و میر ناشی از تصادفات حادث شده از نصب قطعات جعلی و غیر استاندارد گشته است.

دبیر کل اتاق اصناف ایران تصریح کرد: معتقدیم که شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن می‌تواند مانع از تکرار این تجربیات تلخ شود. به موجب این باور، به صورت آزمایشی طرح شناسنه‌دار کردن «کمک‌فنر و باطری خودرو»، اجرا شد. برخی دیگر از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ حق توزیع بدون شناسه کالا ندارند و فعالان تولیدی، وارد کننده و توزیع کننده باید با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر این صورت فعالیت ایشان غیر قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می شود.
فقیهی ضمن اعلام موافقت و همراهی اصناف، به لزوم اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردی که اتحادیه مربوطه در تهران در سال ۱۳۹۸ انجام داد، حدود ۱۱٫۵ میلیارد دلار هزینه سالانه قطعات یدکی در ایران است. در این برآورد ، تا دو سال کارکرد خودروها، هزینه استهلاک و تعمیراتی در نظر گرفته نشده است و برای خودروهایی با عمر ۵سال به بالا ۵درصد نرخ استهلاک در نظر گرفته شده است. در همان سال ۳ تا ۳٫۵ میلیارد دلار واردات رسمی در کشور ثبت شد. اما مشاهدات میدانی و گزارش‎های غیررسمی گواه آن است که فاصله زیادی بین آمارهای رسمی و حقیقت بازار وجود دارد و معنای آن این است که نیازمند شفاف‌سازی در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو هستیم.

منبع: الف

کلیدواژه: لوازم یدکی و قطعات خودرو بازار لوازم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند

محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن خودرو گفت:یکی از مهم‌ترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است زیرا واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند باید تهیه شود.

او در پاسخ به این سوال که چگونه روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟ اضافه کرد:روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا در آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر.

ال سارا اضافه کرد: البته راه دیگر این است که همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توأم با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تأثیر مثبتی در بهبود اوضاع خواهد گذاشت.

او در خصوص نحوه خرید لاستیک گفت:به طور کلی باید  به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و… توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند

برای خرید لاستیک نیز حتماً باید به فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز مراجعه کرد. همچنین به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و… توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • ◄ لوازم یدکی ماکسیما اصل را از کجا تهیه کنیم؟
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم