Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-پویا دادجو؛ طی یک سال گذشته نه شکست رسمی مذاکرات اعلام می شود و نه توافقی بدست می‌آید. دقیقا مشکل هم همینجاست؛ تا متغیرهای اقتصادی به تعادل خود نزدیک می شوند، دوباره شوک جدید مذاکرات همه چیز را عوض می کند و نا اطمینانی از آینده اقتصاد را تشدید می کند. این شرایطی برزخی اقتصاد است که بیش از شکست یا دستیابی به توافق به اقتصاد ایران لطمه وارد کرده و امکان برنامه ریزی را از فعالان اقتصادی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان یکی از بازارهایی که بیش ترین تاثیر را از مذاکرات هسته ای می بیند، بورس است. بازاری که طی چند ماه گذشته با انبوهی از ریسک های سیستماتیک روبرو است؛ نااطمینانی از رکود اقتصاد جهانی و شرایط بازارهای کامودیتی، سیاست های اقتصادی دولت و البته برجام. همین موضوع یکی از شدیدترین دوران رکودی را به بازار تحمیل کرده و ارزش معاملات خرد را به کم ترین میزان طی سال های گذشته رسانده است.

حالا دوباره با آغاز دور جدید مذاکرات، برجام به متغیر اصلی بازار تبدیل شده است؛ موضوعی که در معاملات روز شنبه به وضوح نمایان بود. جاییکه با سنگین شدن کفه اخبار مثبت بر اخبار منفی شاهد افزایش تقاضا در نمادهای برجامی بازار بودیم. به طور مشخص نمادهای خودرویی و بانکی به صف خرید کشیده شدند و نمادهای دلاری و کامودیتی محور به ویژه پالایشی ها تقریبا معاملات منفی را پشت سر گذاشتند.

هرچند نمادهای بانکی و خودرویی برنده قطعی توافق احتمالی خواهند بود اما تحلیلگران در خصوص اثر کلی دستیابی به توافق هسته‌ای بر روی سایر صنایع به ویژه صنایع کامودیتی و کلیت بازار، اتفاق نظر ندارند و به طور مشخص دو فرضیه از سوی تحلیلگران عنوان می شود.

گروه اول بر این باورند که دستیابی به توافق احتمالی اثر منفی بر کلیت بازار ندارد؛ بر اساس این ایده اولاً بورس نسبت به رشد قیمت دلار و تورم به ویژه طی چند ماه گذشته عقب مانده و عملاً اصلاح احتمالی ناشی از تعدیل قیمت دلار را پیشخور کرده است. ثانیاً آنچه که برای بازار و سودآوری شرکت های صادرات محور اهمیت دارد، ‌نرخ نیمایی است که در حال حاضر فاصله زیادی با نرخ بازار آزاد دارد و بعید به نظر می رسد که در صورت دستیابی به توافق احتمالی،‌ نرخ بازار آزاد به کم تر از نرخ دلار نیمایی برسد.

همچنین دستیابی به توافق، هزینه بسیاری از شرکت ها را کاهشی می کند و با کم شدن محدودیت های تجارت خارجی،‌عملاً فروش شرکت ها بیش تر و هزینه دور زدن تحریم ها کم تر می شود. بنابراین این گروه از تحلیلگران بر این باورند که دستیابی به توافق نه تنها بازار را کاهشی نمی کند بلکه به عنوان عاملی برای بازگشت به روند صعودی در نظر گرفته می شود.

در نقطه مقابل،‌ گروهی دیگری از کارشناسان قرار دارند که هر چند استدلال های گروه اول را درست می دانند اما معتقدند که این تفکر در بازار وجود دارد که احیای برجام منجر به ریزش بازار خواهد شد. استدلال دیگر این گروه کاهش قیمت بازارهای کامودیتی با بازگشت ایران به بازارهای جهانی است. به ویژه در شرایطی که بسیاری از بازارهای جهانی به دلیل ترس از رکود، در شرایط اصلاحی قرار دارند. بر اساس نظر این گروه از تحلیلگران، هر چند در میان مدت دستیابی به توافق منجر به بهبود شرایط بازار می شود اما انتظارات معامله گران، اصلاح کوتاه مدت بازار را به همراه خواهد داشت.

در نمودار زیر واکنش بازار بر اساس تغییرات شاخص کل را به اتفاقات برجامی طی سال های ۱۳۹۲ تا خروج آمریکا از برجام را نشان می دهد. هر چند که متغییرهای بسیاری بر روی بازار طی این مدت اثرگذار بودند (همچون تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت های جهانی و ... ) اما به نظر می رسد که در این مدت بورس واکنش منفی به توافق هسته ای داشته است. حالا باید دید که در شرایط کنونی آیا دستیابی به توافق هسته ای سناریو دوم را محقق می کند یا آینده متفاوتی در انتظار بازار است.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر بورس برجام اخبار مرتبط بورس زیر سایه نفت و برجام / هفته آینده بازار به کدام سو می رود؟ ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ یکسال و نیم در رکود، بورس جان می گیرد؟ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ پیش بینی بورس فردا ۱۵ اسفند / بورس با پرچم سبز به استقبال برجام می رود؟ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ بورس، نگران دلار است؟ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۱ اسفند / بورس بالاخره به برجام می رسد؟ ۱۴۰۰/۱۲/۹ جورچین بورس در ۲۰ روز پایانی ۱۴۰۰/۱۲/۹ آخرین ویدیو ها خواستگاری مهران مدیری از حامد آهنگی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۵:۴۴ مخفی کردن الماس داخل سکه ۱ دلاری + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۵:۳۹ چه شد که قاره های امروزی بدین شکل درآمدند؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۵:۲۵ کار خطرناک سارا و نیکا فرقانی در سیل! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۵:۱۵ فوبیای حامد آهنگی به پای مرغ سوژه شد! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۴:۵۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۵:۵۰ بورس و برجام؛ واکنش شاخص کل به توافق احتمالی چگونه خواهد بود؟ +نمودار ۱۵:۳۹ مخفی کردن الماس داخل سکه ۱ دلاری + فیلم ۱۵:۲۵ چه شد که قاره های امروزی بدین شکل درآمدند؟ + فیلم ۱۵:۲۱ اگر گوشی اندرویدی را به روز رسانی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ ۱۵:۱۱ مراسم عزاداری تاسوعا در حرم امام (ره) + عکس ها ۱۴:۵۱ تردد کامیون در تهران ممنوع شد ۱۴:۴۸ تلاش های میمون مهربان برای نجات بچه گربه + فیلم ۱۴:۴۶ آخرین آمار کرونا در ایران / ۶۳ نفر فوت شدند ۱۴:۳۹ شرکت های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند ۱۴:۲۸ روایت رهبر معظم انقلاب از شفا گرفتن فرزند مرحوم الهی قمشه ای + فیلم ۱۴:۰۵ فروش گوشت قرمز از پرداخت عوارض و مالیات معاف شد ۱۴:۰۰ دختر ملک الشعرای بهار درگذشت ۱۴:۰۰ قیمت لپ تاپ ایسوس چند؟ (جدول مشخصات) ۱۳:۴۳ چگونه پیام اینستاگرامی را بخوانیم اما فرستنده متوجه نشود؟ ۱۳:۳۴ سینه زنی محسن رضایی در یوم‌ العباس زنجان + عکس ۱۳:۲۸ شهید ایرانی واقعه کربلا که بود؟ ۱۳:۱۳ ناصر حجازی در مراسم عزاداری محرم + عکس ۱۲:۵۵ سینه زنی امیر قلعه نویی در ترکیه + فیلم ۱۲:۵۰ اذان ظهر به افق تهران یکشنبه شانزدهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۷ احمدی نژاد در مراسم شب تاسوعای حسینی + عکس ۱۲:۲۲ یارانه نقدی حذف می شود؟ ۱۲:۱۲ آیا می توان در دو رشته دانشگاهی تحصیل کرد؟ ۱۲:۰۵ مراسم عزاداری مقام معظم رهبری در شب تاسوعای حسینی + عکس ۱۱:۵۱ حلقه طلایی که بعد از ۴۳ سال پیدا شد + عکس ۱۱:۴۱ یارانه مرداد نقدی است؟ ۱۱:۳۶ بزرگ ترین ساختمان های جهان کدامند؟ ۱۱:۲۰ تست بینایی؛ فقط افراد نابغه می توانند حیوان پنهان شده را پیدا کنند! ۱۱:۱۷ ایران در تاسوعای حسینی+ فیلم ۱۱:۱۱ هوای کدام استان ها بارانی است؟ ۱۰:۵۹ میز کار «رتبه بندی معلمان» آغاز به کار کرد ۱۰:۲۷ شروع طوفانی مسی با گل تماشایی + فیلم ۱۰:۲۴ اعمال روز تاسوعای حسینی ۱۰:۱۷ این ۷ ماده غذایی‌ رو هیچ‌وقت ۲ بار گرم نکنید + عکس ۱۰:۰۳ دیدار دوستانه ایران و سنگال قطعی شد ۱۰:۰۰ آپارتمان های منطقه ۴ تهران چند؟ ۰۹:۵۰ آیین نامه استانداردسازی قطعات لوازم خانگی به روز شد ۰۹:۴۷ اقتصاد در رکود است؛ منتظر آمار نباشید ۰۹:۳۸ ​کدام کشورها بیشترین گاز طبیعی را تولید می کنند؟ ۰۹:۰۹ جاده های شمال یک طرفه شد ۰۹:۰۰ اعتبار شبکه سولانا زیر سوال رفته است ۰۷:۴۸ ثروتمندترین زن روی کره زمین چه شغلی دارد؟ + عکس ۰۷:۳۰ ۳ شب سفر هوایی به شیراز و زیارت شاهچراغ (ع) چقدر هزینه دارد؟ + جدول ۰۷:۲۷ علائم رقیق شدن خون و دلایلی که باید نگرانشان بود ۰۳:۲۹ روبوتاکس خودروی بدون فرمان + عکس ۰۳:۲۱ می دونی متولدین هر ماه چطور عصبانی می شن؟ ۰۲:۲۷ ۴ ترفند بی نظیر برای زندگی روزمره! + فیلم ۰۲:۱۱ تست شخصیت؛ این تصویر بدترین ویژگی شخصیتی شما را نشان می دهد ۰۱:۵۷ زیباترین عروس دنیا در ایران! + عکس ۰۱:۲۳ این سر و صداهای خودرو را جدی بگیرید تا کار به جای باریک نکشد ۰۱:۱۴ بازیگر نقش همسر وهب در مختارنامه کیست؟ + عکس اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس برجام دستیابی به توافق توافق احتمالی تاسوعای حسینی شرکت ها فیلم ۱۴ هسته ای ۱۴۰۰ ۱۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است/ تلاش آمریکا برای فشار بر حماس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رئیس اداره سیاسی جنبش حماس در خارج گفت که اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا درباره آتش‌بس تلاش برای فشار بر حماس و تبرئه رژیم اشغالگر از جنایت‌هایش است.

«سامی ابوزهری» در اظاهراتی که خبرگزاری رویترز آن را بازتاب داد، افزود که جنبش حماس همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد ارائه شده درباره آتش‌بس است.

این مقام اردش حماس تأکید کرد که به اذعان هیئت مذاکره کننده اسرائیلی، نتانیاهو کسی است که مانع دستیابی به توافق می شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در چارچوب سفر منطقه‌ای و با هدف ادعایی بررسی مذاکرات آتش بس در غزه، وارد اراضی اشغالی شد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در یادداشتی بن گویر و اسموتریچ (وزیران امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی) را به خاطر مخالفت با توافق مبادله اسرا و تهدید به خروج از دولت، به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد.

کد خبر 6094196

دیگر خبرها

  • نتانیاهو نمی‌تواند برای دستیابی به توافق تصمیم بگیرد
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • رایزنی‌های مصر برای حل اختلافات ۲ طرف درباره آتش‌بس در غزه
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است/ تلاش آمریکا برای فشار بر حماس
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • لحظه به لحظه با بورس / کاهش ۴۶ واحدی شاخص کل
  • کاهش ۴۶ واحدی شاخص کل بورس