Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@11:11:05 GMT

نذری های عجیب طهرونی ها در ماه محرم

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۳۸۳۱

نذری های عجیب طهرونی ها در ماه محرم

نذر پارچه سیاه نذرهای خاص نذرهای عام‌المنفعه

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، جعفر شهری در جلد سوم کتاب «طهران قدیم» درباره نذری‌های ماه محرم به آب دادن، شربت دادن، سقایی، دادن نان و ماست و پخت انواع آش‌ها همچون آش کشک، شله‌قلمکار، آش امام زین‌العابدین(ع)، آش ابودردا و شیربرنج اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا مردم در این دو ماه برای خودشان، فرزندانشان و رفع گرفتاری‌ها چنین نذری‌هایی می‌داده‌اند. البته خوراک‌هایی ازجمله خرما و حلوا، عدس‌پلو، ماش‌پلو، قیمه و قرمه‌سبزی، فسنجان و آبگوشت و رشته‌پلو هم جزو نذری‌های ماه محرم بوده و آش ابودردا که به نام صحابه پیامبر منتسب است، به نیت برآورده شدن حاجات و شفای مریض پخته می‌شود.

نذر پارچه سیاه

یکی از نذورات محبوب مردم نذر پیراهن، دستمال و پارچه سیاه بود که بین فقرا و بی‌سیاه‌مانده‌ها تقسیم می‌کردند. بعد از نماز صبح در اغلب خانه‌ها و روضه‌خانه‌ها از مردم با نان روغنی و پنیر و خرما پذیرایی می‌شد و در بعضی از تکایا نیز ظهر و شب غذا می‌دادند. تا روز دوازدهم این مراسم برقرار بود و مردم اطعام می‌شدند، حتی بعضی از آنها تا آخر ماه صفر این مراسم را برگزار می‌کردند. البته عده‌ای هم به ریختن مشتی برنج بر روی برنج‌های نذری یا انداختن تکه‌گوشتی در دیگ غذای نذری بسنده می‌کردند. اگر در ایام محرم کودکی به دنیا می‌آمد واجب بود که یک نذری مثل آش، پلو، آبگوشت، حلوا، خرما یا نان و ماست بدهند تا هر اتفاق، گرفتاری و خطری به حرمت امام حسین(ع)   و حضرت عباس(ع) از کودک دور شود.

 آش شله‌قلمکار از غذاهای معمول آن دوره بود که در ایام مختلف، به‌ویژه در اربعین، آن را نذر امام زین‌العابدین(ع) می‌کردند. حلوا و سمنو نیز از این قبیل نذرها بود. سمنو نیز بیشتر در خانواده‌های متمول طبخ می‌شد. پیرزنان معتقد بودند که شیرینی سمنو به دلیل انگشت حضرت فاطمه(س) است که حین درست کردن داخل دیگ کرده است؛ به همین دلیل قبل از به دیگ گذاشتن سمنو رسومی را اجرا می‌کردند. مثلاً آشپزخانه را آب و جارو می‌کردند و سجاده و جانماز پهن می‌کردند و به در و دیوار گلاب می‌زدند. پس از مدتی زن سرشناس و باتقوا با صلوات در دیگ را بلند می‌کرد و آثار انگشت حضرت را نشان می‌داد.

نذرهای خاص

در منابع تاریخی قمه‌زنی از آیین‌های رایج عزاداری و از نذوراتی ذکر شده که هر ساله باید انجام می‌شد. دسته‌های قمه‌زنی شب‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم در خیابان و گذرهای تهران به راه می‌افتادند و بی‌واهمه و رجزخوان و فریادزنان خود را به امامزاده، حسینیه و تکیه می‌رساندند و نوحه‌خوان‌ها مشغول نوحه‌سرایی می‌شدند. قمه‌زن‌های کفن‌پوش دست‌های چپ را به کمر یکدیگر می‌گرفتند و با دست راست قمه را بالا و پایین می‌آوردند و بر سر خود می‌زدند.

دسته‌ای از عزداران بودند که در عزاداری محرم، نذر قفل‌آجین می‌کردند. به این صورت که اندام خود را با داروهای مخصوصی کرخ و بی‌حس می‌کردند و قسمت‌های بدن خود را از گردن به پایین سوراخ کرده و از آنها قفل، تیغ، نیزه و خنجر می‌گذراندند و در جلو دسته خود را در معرض نمایش می‌گذاشتند.

شمع‌آجین از تصورات عامه بود که معتقد بودند که اسرا و شهدای کربلا را در تنور ریخته و آنها را آتش زده بودند و به تلافی آن، افراد علاوه بر قفل آجین، روی بدن خود شمع می‌ریختند و روشن می‌کردند که حتی گاهی در تمام شدن فتیله‌ شمع، از چربی بدن‌شان می‌توانستند روغن بگیرند.

نذرهای عام‌المنفعه

با وجود نذرهای عجیب و غریبی که در تهران قدیم باب بود، عده‌ای هم نذرهای عام‌المنفعه را انتخاب می‌کردند. جعفر شهری رسیدگی به وضع خیابان‌ها، تأمین روشنایی معابر تاریک، پوشاندن چاله‌ها و راه‌آب‌ها، کمک به نابینایان، پرداخت بدهی زندانیان یا تهیه غذا و پوشاک برای خانواده آنها، غذا دادن به پرندگان، میانجیگری در اختلافات خانوادگی را از جمله کارهایی ذکر می‌کند که در این ماه‌ها انجام می‌شد.

یکی دیگر از نذرهایی که در ماه محرم محبوب بود نذر سکوت در تمام ۱۲ روز عزا یا تا آخر محرم و صفر بود؛ البته عده‌ای هم نذر تشنگی، گرسنگی، بی‌خوابی، کمک به همنوعان ناتوان، سرکشی به زندانیان و بیماران بی‌بضاعت می‌کردند.

منبع: همشهری آنلاین لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر ماه محرم اخبار عمومی اخبار مرتبط اعمال شب عاشورای حسینی ۱۴۰۱/۵/۱۶ شمر بن ذی الجوشن، دایی حضرت عباس (ع) بوده است؟ ۱۴۰۱/۵/۱۶ نوحه خوانی به زبان ترکی در فیلم سینمایی مشهور + ویدیو ۱۴۰۱/۵/۱۶ مراسم پرشور تاسوعا در حسینیه اعظم زنجان + فیلم ۱۴۰۱/۵/۱۶ اعمال روز تاسوعای حسینی ۱۴۰۱/۵/۱۶ بازیگر نقش همسر وهب در مختارنامه کیست؟ + عکس ۱۴۰۱/۵/۱۶ آخرین ویدیو ها آخرین جزئیات از مذاکرات وین ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۲۰:۳۴ واکنش گردشگران خارجی به عزاداری محرم + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۹:۰۰ ۴ رکورد شخصی و دست نیافتنی در جهان فوتبال ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۸:۳۴ نوحه خوانی به زبان ترکی در فیلم سینمایی مشهور + ویدیو ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۷:۱۲ مراسم پرشور تاسوعا در حسینیه اعظم زنجان + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۶ ۱۶:۵۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۲۱:۳۲ نذری های عجیب طهرونی ها در ماه محرم ۲۱:۲۶ در کدام قسمت از جهان فناوری ۵G به کار گرفته شده است؟ ۲۱:۱۳ جاده کندوان فردا یک طرفه می شود ۲۰:۵۶ برگزاری آیین نخل گردانی در کرج + عکس ۲۰:۳۴ آخرین جزئیات از مذاکرات وین ۲۰:۲۵ ابرثروتمندان دنیا کجا زندگی می کنند؟! ۲۰:۲۰ دانلود تمام دفترچه های انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ + لینک ۲۰:۱۶ اعمال شب عاشورای حسینی ۲۰:۰۶ ادعای منابع غربی و عربی: آتش‌بس از ساعت ۲۰ ۱۹:۵۳ آخرین جزییات بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ۱۹:۳۱ رابطه بین سرطان و طول عمر چگونه است؟ ۱۹:۲۶ امیرعبداللهیان: آژانس با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل کند ۱۹:۱۰ مرفهان بیشترین بهره را از یارانه‌ پنهان می‌بردند اما با واقعی شدن قیمت‌ها یارانه به محرومان پرداخت می‌شود ۱۹:۰۰ تلاش برای حل ادعاهای پادمانی و رفع تحریم ها ادامه دارد ۱۹:۰۰ واکنش گردشگران خارجی به عزاداری محرم + فیلم ۱۸:۵۲ ۷ ترفند خواندنی برای رهایی از گرما در تابستان ۱۸:۴۳ ۷ درسی که آدم‌ها یک عمر طول می کشد تا بیاموزند! ۱۸:۳۴ ۴ رکورد شخصی و دست نیافتنی در جهان فوتبال ۱۸:۱۰ درخواست فوری یک هوادار از طارمی ۱۸:۰۱ حکم حبس ابد برای ۴ عامل ترور سردار سلیمانی ۱۷:۵۱ چند پیشنهاد متفاوت برای نذری دادن ۱۷:۳۹ چطور جلوی فرار مالیاتی را بگیریم؟ ۱۷:۳۷ کدام کشورها بیشترین تولید گندم را دارند؟ ۱۷:۳۰ چرا قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار اجرا نمی شود؟ ۱۷:۲۰ شمر بن ذی الجوشن، دایی حضرت عباس (ع) بوده است؟ ۱۷:۱۲ نوحه خوانی به زبان ترکی در فیلم سینمایی مشهور + ویدیو ۱۷:۰۶ چرا برق در خوزستان قطع شد؟ ۱۶:۵۲ واکنش فوری اسکوچیچ به نقل قول جنجالی ۱۶:۵۰ مراسم پرشور تاسوعا در حسینیه اعظم زنجان + فیلم ۱۶:۴۰ دیدار امیرعبداللهیان با کمیسیون امنیت ملی مجلس ۱۶:۳۸ راز خوشمزه و خوش عطر شدن قیمه نذری + دستور پخت خورش قیمه جا افتاده و مجلسی ۱۶:۱۹ روسیه از پیشرفت در مذاکرات وین خبر داد ۱۶:۱۶ روز چهارم مذاکرات برای احیای برجام در وین ۱۶:۱۲ بحران ماشین آلات معدنی با ادامه ممنوعیت واردات ۱۵:۵۰ بورس و برجام؛ واکنش شاخص کل به توافق احتمالی چگونه خواهد بود؟ +نمودار ۱۵:۳۹ مخفی کردن الماس داخل سکه ۱ دلاری + فیلم ۱۵:۲۵ چه شد که قاره های امروزی بدین شکل درآمدند؟ + فیلم ۱۵:۲۱ اگر گوشی اندرویدی را به روز رسانی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ ۱۵:۱۱ مراسم عزاداری تاسوعا در حرم امام (ره) + عکس ها ۱۴:۵۱ تردد کامیون در تهران ممنوع شد ۱۴:۴۸ تلاش های میمون مهربان برای نجات بچه گربه + فیلم ۱۴:۴۶ آخرین آمار کرونا در ایران / ۶۳ نفر فوت شدند ۱۴:۳۹ شرکت های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند ۱۴:۲۸ روایت رهبر معظم انقلاب از شفا گرفتن فرزند مرحوم الهی قمشه ای + فیلم ۱۴:۰۵ فروش گوشت قرمز از پرداخت عوارض و مالیات معاف شد ۱۴:۰۰ دختر ملک الشعرای بهار درگذشت ۱۴:۰۰ قیمت لپ تاپ ایسوس چند؟ (جدول مشخصات) ۱۳:۴۳ چگونه پیام اینستاگرامی را بخوانیم اما فرستنده متوجه نشود؟ ۱۳:۳۴ سینه زنی محسن رضایی در یوم‌ العباس زنجان + عکس ۱۳:۲۸ شهید ایرانی واقعه کربلا که بود؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماه محرم اخبار عمومی ۱۴۰۱ ۵ ۱۶ ماه محرم فیلم ۱۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۳۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اردستان با بیان اینکه تعهداشتغال سال ۱۴۰۲شهرستان یکهزار و ۸۳۹ نفر بوده که تا پایان سال به دو هزار و ۱۶۳ رسیده است گفت: درصد نهایی عملکرد ثبت در سامانه رصد اشتغال کشور به عدد۱۱۷.۶۲رسیده است.


وحید نقوی با اشاره به افزایش تعداد بیمه شدگان گفت: تعداد بیمه شدگان از هفت هزار و ۴۹۳، در اسفند ۱۴۰۱ به هشت هزار و۱۳۸ نفر در اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته و مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۸۲ نفر سال ۱۴۰۱ به ۶۱ نفر کاهش یافته است.


وی با بیان اینکه هزار و ۴۷۳ کارگاه در این شهرستان فعال است گفت: از این تعداد ۲۰واحد بیش از ۵۰ نفر شاغل دارند.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»
  • آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)
  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان