Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه قرن هاست که هنر ثبت جهانی شده تعزیه، در ایام حزن و اندوهِ محرم، با به تصویر کشیدن واقعه عاشورا و مصائب رفته بر اهل بیت پیامبر، داغ این مصیبت بزرگ را برای مردم تازه نگه می‌دارد.

تعزیه خوانی از کهن ترین و اصیل ترین نمایش های آیینی مذهبی است که خاستگاه آن را ایران و مربوط به قبل از ورود اسلام می دانند، اما قرن هاست که دیگر این هنر رنگ و بوی کربلایی به خود گرفته و در ماه محرم آنچه که در دشت کربلا بین سپاه حق و کفر گذشته را برای مردم نمایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هرچند در عصر جدید با ورود انواع رسانه های دیداری و شنیداری، مردم خیلی راحت‌تر به شکل های مختلف می توانند به مداحی ها، روضه ها، سینه زنی ها و روایت های واقعه کربلا دسترسی پیدا کنند و بدنبال آن تعزیه خوانی هم رونق گذشته خود همانند دوران قاجار و زندیه را ندارد، اما باز هم در گوشه گوشه کشورمان مناطقی هستند که دهه اول محرم کماکان برپایی نمایش تعزیه را دارند و اتفاقا مردم هم استقبال بالایی از این نوع نمایش دارند.

در کرمانشاه هم که به واسطه همجواری با عتبات عالیات، عشق و ارادت به اهل بیت در بین مردم موج می زند، تعزیه پیشینه ای کهن و قدیمی دارد.

کندوله و فش دو روستایی هستند که خاستگاه تعزیه در کرمانشاه محسوب می شوند، هرچند که تعزیه در کندوله قدمتی بیشتر دارد و به گفته برخی از مردم محلی آن پیشینه تعزیه در این روستا به حدود ۴۰۰ سال قبل بر می گردد و بسیاری از ساکنان آن نسل اندر نسل هنر تعزیه خوانی را فراگرفته اند.

آنطور که یک فعال گردشگری می گوید تعزیه روستای کندوله چندین قرن است که بصورت منظم هرساله در ایام ماه محرم برگزار می شود و عزاداران زیادی را از شهرستان های اطراف و حتی استان های همجوار به این روستا می کشاند.

علیرضا مرادی بیستونی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کندوله یکی از روستاهای تاریخی و داری پیشینه فرهنگی، ادبی و مذهبی است، بگونه ای که یکی از مفاخر استان "الماس خان کندوله ای" سراینده شاهنامه کردی و از رجال حکومتی دوران افشار از این روستا بوده است.

وی اضافه کرد: بعلاوه کندوله به واسطه زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی آن یکی از روستاهای گردشگر پذیر کرمانشاه هم محسوب می شود.

این فعال گردشگری یادآورشد: نکته مهم دیگری که در خصوص این روستا وجود دارد، پیشینه غنی آن در برگزاری آیین نمایشی تعزیه است که شهرت خاصی به این روستا داده است.

وی تصریح کرد: هرساله از پنجم تا دهم ماه محرم در این روستا نمایش تعزیه خوانی برگزار می شود که عزاداران بسیاری را به آن می کشاند.

مرادی بیستونی افزود: باتوجه به اینکه مردم این منطقه به گویش هورامی صحبت می کنند، بخشی از تعزیه ای که در این روستا اجرا می شود، کردی هورامی است و از طرف دیگر غیر از شخصیت های اصلی، سایر شخصیت های نمایش پوشش کُردی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری روستاي كندوله تعزيه خواني واقعه کربلا تعزیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مس با محرم دربی استان را هم نباخت

مس رفسنجان با هدایت محرم نویدکیا دربی استانی کرمان را هم نباخت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ تیم‌های مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان از ساعت 17:45 امروز (چهارشنبه) در چارچوب دیداری از هفته بیست‌وپنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر در ورزشگاه شهدای صنعت مس به مصاف هم رفتند که در پایان بازی دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند.

سعید سحرخیزان در دقیقه 28 روی ارسال تورس تک گل میهمان را وارد دروازه حریف کرد تا در این فصل برای تیمش هفت گل به ثمر رسانده باشد.

فرشید باقری در دقیقه 60 روی ارسالی از نقطه کرنر موفق به گشودن دروازه محمدرضا اخباری و ثبت گل مساوی نارنجی‌پوشان شد.

سیدرضا مهدوی قضاوت این مسابقه را برعهده داشت که به سجاد شهباززاده و فرشید باقری از رفسنجان و علیرضا کوشکی از گل‌گهر سیرجان کارت زرد نشان داد.

دیگر خبرها

  • مس با محرم دربی استان را هم نباخت
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • کمک ۴ میلیاردی مردم لرستان برای بازسازی عتبات‌عالیات
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • بهره مندی بیش از ۹۰ روستا در مناطق شرقی کرمانشاه از آب شرب خانگی
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی
  • رفع تنش آبی ۱۰ روستا از مجتمع نرژی چقابور
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی