توجه ویژه فرهنگ عاشورایی به تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۵۱۸۸
حسن محسنی راد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سبک زندگی، منش زندگی و شیوه زندگی همه شئونات یک فرد را در بر میگیرد؛ اظهار کرد: سبک زندگی نسبت به همه جنبههای زندگی شمول دارد، این جنبهها اعم از جنبههای فردی و اجتماعی شخص است و جنبههای فردی سه مرحله اصلی درونی در فرد دارد.
وی با بیان اینکه این جنبهها شامل مرحله تفکر و ذهن، مرحله قلب و جان و مرحله رفتار بیرونی شخص است؛ عنوان کرد: اینها در واقع، ابعاد تشکیل دهنده شخصیت یک فرد هستند که بر سبک زندگی و تمام مراحل تأثیر مستقیم میگذارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: زمانی که عاشورا را نگاه میکنیم، امام حسین (ع) و حرکت ایشان را میبینیم و درک میکنیم که پیام ایشان تمام سه بعد شخصیتی یک انسان را دربرمی گیرد و برای اذهان و افکار انسانها اهمیت قائل است.
محسنی راد در ادامه این گفتگو تصریح کرد: در شب عاشورا و دورهمی معنوی و قشنگی که امام حسین (ع) با یارانش در شب وداع داشت؛ امام حسین (ع) چراغها را خاموش کرد که اگر کسی بخواهد برود و بیعت نکند بدون خجالت در تاریکی برود و اگر کسی میماند با قلب و جان بماند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) روی فکر قاسم بن الحسن که یک نوجوان است کار میکند، این رفتار امام نشانه این است که حتی در سن کودکی هم برای ما مهم هستید و به حضرت قاسم میگوید «مرگ برای تو چگونه است» و این نوجوان جواب میدهد «عمو جان مرگ برای من از عسل شیرینتر است» و این جنبه روحانی و فکری قضیه است.
محسنی راد تاکید کرد: وقتی معصوم با یک نوجوان حرف میزند، نشان میدهد که فکر نوجوان مهم است و نمیگوید این بچه است و نمی فهمد و بزرگ میشود یاد میگیرد؛ بلکه باید با کودک، نوجوان و جوان صحبت کرد، چشم در چشم، گوش در گوش و صورت به صورت.
این کارشناس دینی ادامه داد: اگر قرار است که جوان یا کودک قانع شود، باید قانع شود، اگر حرفی دارد نیز باید با تمام جان بشنوید. ما این اعمال و کردار را در مکتب عاشورا میبینیم.
وی در ادامه تصریح کرد: قلب نوجوان از دیدگاه روانشناختی اسیر محبت است، اگر در جایی خواستید بر روی نوجوان کار کنید و او را در مسیر مشخصی بیندازید تا در آن مسیر حرکت کند باید به او محبت کنید، محبت به اصطلاح جوان را اسیر میکند.
محسنی راد با اشاره به اینکه محبت کردن به کودکان ساختن قلب آنها است، افزود: به همین دلیل بزرگان میگویند وقتی نماز میخوانید بعد از نماز با لبخند و مهرورزی با بچهها برخورد کنید، این نماز را برای بچه خوشایند خواهد کرد و این عمل بر جنبه قلبی افراد تأثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه نمود درونی و جلوه بیرونی دین اسلام، مهرورزی و خوش اخلاقی است، اظهار کرد: خوش اخلاقی از لحاظ رفتاری و مهرورزی از لحاظ قلبی است، در قرآن بسیار تاکید شده است که همدیگر را بغل کنید، اگر کسی را دوست دارید به او بگویید، با روی خوش باهم رفتار کنید چون به بهشت نزدیک خواهید شد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اساس اسلام بر پایه محبت بنا شده، این موارد را نیز در جای جای کربلا میبینیم که امام حسین (ع) و یارانش چگونه با زنان، یاران، کودکان و دخترهای خود با محبت صحبت میکردند.
محسنی راد تشریح کرد: امام حسین (ع) در لحظه آخر، صدای گریه علی اصغر (ع) را میشنود و به سوی فرزند خود میرود و علی اصغر (ع) را در آغوش میگیرد و روایت است که با او وداع کرد و این اصل محبت است.
وی با بیان اینکه کودکان ما آنی نمیشوند که ما میخواهیم، آنی میشوند که ما هستیم، تمام سیره امام حسین (ع) از اول تا آخر که به شهادت رسید یک آموزش برای تمام فرزندان ایشان بود.
این کارشناس دینی در پایان با تاکید بر اینکه الگوی رفتاری ما بر کودکان تأثیر دارد، تصریح کرد: کودکان می بیند و ناخوداگاه تکرار میکند و مانند ضبط صوت، همه چیز را حفظ میکنند؛ آنها زندگی را از روی دست پدر و مادر یاد میگیرد و نیازی نیست گفته شود که چگونه باید باشی بلکه باید رفتار صحیح کنید تا رفتار صحیح را نیز از سوی کودکانتان ببینید.
کد خبر 5558252منبع: مهر
کلیدواژه: محرم 1401 همدان عاشورا محرم 1401 مراسم عزاداری ماه محرم بوشهر ویروس کرونا حسینیه مهر عکس استانها همایش شیرخوارگان حسینی تاسوعای حسینی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه تاسوعا و عاشورا عاشورا اردبیل محسنی راد سبک زندگی امام حسین جنبه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه ویژه شورای ششم به فعالیتهای فرهنگی در مشهدالرضا
انجام فعالیتهای فرهنگی در شهری که سالانه میزبان میلیونها زائر امام هشتم (ع) است، از جایگاه ویژهای برخوردار است و باید نگاه ویژهای نسبت به اختصاص اعتبار و پیگیری برای به ثمر نشستن این برنامهها داشت؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفتوگو با ایمنا از رویکرد شورای ششم در این خصوص میگوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام حسن منصوریان از ابتدای شورای ششم سکاندار کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد بوده است، کمک به توسعه کیفی و کمی زیارت و فرهنگ میزبانی در مدیریت یکپارچه شهری پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش چشمگیر اعتبارات فرهنگی به خصوص در حاشیه شهر مشهد از جمله اقداماتی است که در این دوره از شورا با هدف توجه ویژه به مقوله فرهنگ و زیارت پیگیری شده است.
بررسی سیاستها و شاخصهای حوزه فرهنگی اجتماعی و زیارت بررسی و اعلام نظر درباره شناسایی فرصتها، بررسی تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شهر مشهد در حوزههای فرهنگی اجتماعی و زیارت به منظور ارائه پیشنهادهای اصلاحی با توجه به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی، برنامهریزی درباره تقویت مشارکت مردم در امور فرهنگی اجتماعی و زیارت از جمله وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد است، با حجتالاسلام منصوریان در خصوص کارنامه شورای ششم در حوزه فرهنگی و اجتماعی به گفتوگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه میآید:
ایمنا: تقریباً بیش از نیمی از عمر شورای ششم سپری شده، مصوبات مهم شورای ششم در حوزه فرهنگی در این مدت چه بوده است؟
منصوریان: تدوین رویکردها و سیاستهای فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و پیگیری ساختار فرهنگی اجتماعی شهرداری با هدف تقویت حوزه فرهنگی در شهرداری و پیگیری وضعیت منابع انسانی سازمان فرهنگی اجتماعی و نوع قراردادهای کارکنان آن با هدف ایجاد عدالت بین کارکنان و بهرهمندی هر چه بیشتر از خدمات تشکیل کارگروههای تخصصی و پژوهشی با حضور فرهیختگان، بازنگری و اصلاح آئیننامه شوراهای اجتماعی محلات با هدف افزایش مشارکت شهروندان در تصمیمسازی و تصمیمگیریها، تصویب زیست بوم هنر و رسانه، تصویب و اجرای طرح مسجدمحوری، بازنگری و اصلاح آئیننامه نامگذاری و تغییر نام خیابانها معابر و اماکن عمومی از جمله اقدامات مؤثر در این دوره بوده است، به طور کلی نگاه شورا بازنمایی هویت دینی تاریخی و فرهنگی مشهدالرضا بوده است، همچنین بررسی سند فرهنگی دوره چهارم شورای اسلامی شهر و بهرهگیری از محتوای آن در سیاستها و رویکردها، پیگیری و تعیین تکلیف روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر و ارسال آن به شورای فرهنگ عمومی، استان توجه و اهتمام ویژه به پیوست فرهنگی به عنوان یکی از رویکردهای مهم و مورد مطالبه در پروژهها تغییر رویکرد در مدیریت بوستانهای شهر با هدف اجتماعی شدن بوستانها و بازنگری در رویکرد فرهنگ سراها و مناطق شهرداری مشهد از دیگر اقدامات مهم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم بوده است.
ایمنا: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در این دوره از شورا برای پروژههای عمرانی فرهنگی چه تغییری داشته است؟
منصوریان: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲,۰۲۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد سهم پروژههای عمرانی فرهنگی و ۵۷۰ میلیارد هزینههای جاری بود، بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۸۵ درصدی معادل ۵۷۰۰ میلیارد که از این مبلغ ۴,۵۰۰ میلیارد سهم پروژههای عمرانی فرهنگی و ۱۲۰۰ میلیارد هزینههای جاری است.
ایمنا: رویکرد اصلی شورا در مناسبتهای مختلف چیست و چه سیاستهایی را به مدیریت شهری تکلیف میکند؟
منصوریان: شفافسازی فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری و اجرای فعالیتها و برنامههای فرهنگی و اجتماعی ارتقای اخلاق حرفهای کارکنان شهرداری مشهد با آموزش و ارائه خدمات فرهنگی مطلوب به خانواده آنها بوده است، همچنین ارتقای روحیه همگرایی تعاون، اخوت، صداقت نظم و قانونگرایی مسئولان و آحاد مردم، نهادینهسازی و عملیاتی کردن پیوست فرهنگی و اجتماعی در فرآیندها و در کلان پروژههای شهری عدالتمحوری، یکپارچگی و هدفمندی مشارکتهای اثر بخش با نهادها و دستگاههای دولتی و غیردولتی خانواده محوری و محله مبنایی با محوریت مساجد و تشکلهای مردمی در مهندسی فرهنگی و توسعه شهری از دیگر مواردی است که در شورای ششم پیگیر آن بودهایم.
همچنین زمینه سازی و تسهیلگری نظارت و مشارکت حداکثری مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی، واسپاری اجرای رویدادها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی هدفمند به تشکلهای مردمی مؤمن و انقلابی، ارتقای هنر متعهد و مترقی با حمایت از هنرمندان بومی مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی، ارتقای سلامت فردی و اجتماعی در ابعاد جسمی، روانی، روحی و معنوی زائران و مجاوران کمک به تأسیس و توسعه تشکلها و مؤسسات تخصصی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، کمک به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی نوجوانان جوانان زنان و توانیابان با اولویت حاشیه شهر از جمله سیاستهای اصلی شورای ششم بوده است.
ایمنا: فرهنگ شهروندی یکی از مباحثی است که به ویژه برای شهر زیارتی مشهد و حضور میلیونها زائر در سال انتظار میرود کارهای ویژهای در خصوص آن انجام شود، در اینباره شورای ششم چه گامهایی برداشته است؟
منصوریان: در این حوزه آموزشهایی ویژه آتشنشانهای داوطلب، اعضای گروه دوام ثامن، تاکسیرانها و اتوبوس رانها صورت گرفت و ۱۴۱ هزار نفر در این حوزه آموزش دیدند، در این زمینه سرفصلهای اولویتدار سازمان اتوبوسرانی از جمله حفظ کرامت مسافران سالمند و کودک، حفظ وسایل نقلیه عمومی، حفظ آرامش عمومی در اتوبوس نیز فرهنگسازی شد، همچنین در قطار شهری پاتوقهای شهروندی، اکرانهای فرهنگی، برپایی غرفههای مناسبتی به ویژه در محرم و صفر و دهه فاطمیه برپا شد.
ایمنا: دیدگاه شورای ششم در خصوص نامگذاری معابر چه بوده است و با چه هدف و رویکردی این نامگذاریها انجام میشود؟
منصوریان: این نامگذاریها با هدف زنده نگه داشتن نام یاد ایثار و از خودگذشتگی شهدای عزیز صورت میپذیرد و در این دوره تاکنون ۶۰ لایحه شهدا در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و ۷۰۰ معبر به نام شهدای گرانقدر نامگذاری شده است، در عین حال باید اعلام کنیم که تغییر نامها هم طبق آئیننامه نامگذاری با اولویت تغییر نامهای تکراری انجام میشود.
ایمنا: با توجه به اینکه حاشیه شهر مشهد زیر ساختهای فرهنگی کم دارد، در اینباره چه اقداماتی انجام شده و چه رویکردی داشتهاید؟
منصوریان: توسعه زیرساختهای فرهنگی در حاشیه شهر از جمله اهداف مهم شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم است و اقداماتی مانند ساخت چهار مجموعه قرائتخانه و فرهنگسرا، ساخت سه مورد سولههای خانه سبز و مرکز فرهنگی چهار برج و ایجاد ۳۵ ایستگاه بدنسازی پارکی از جمله اقدامات در زمینه فراهم کردن زیر ساختهای فرهنگی بوده است، علاوه بر این در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۸ مسجد، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۸۸ مسجد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۵ مسجد، مورد بهسازی و مرمت و تجهیز قرار گرفتند.
همچنین در سالجاری، ۴۴۰ پروژه عمرانی فرهنگی با موضوعات، احداث زمینهای ورزشی و روباز، تأمین مراکز اجتماعی و سلامت، تأمین و تجهیز مراکز فرهنگی و پارک موضوعی، تأمین و احداث آرایهها و منظر شهری، احداث زیرساختهای زیارتی و خدمات و به زائران در بودجه عمرانی فرهنگی ۱۴۰۳، توسط کمیسیون فرهنگی مصوب شده است.
کد خبر 748583