Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:21:26 GMT

آذربایجان غربی عزادار ثارالله شد/قصه محرم به سرها رسید

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۵۹۶۸

آذربایجان غربی عزادار ثارالله شد/قصه محرم به سرها رسید

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: امروز عاشوراست و شهر غم گرفته و سیاهپوش گویا به پا خواسته تا زبان همه انسان‌هایی باشد که فریاد «هَل مِن ناصر یَنصُرُنی» را سر دهند، امروز عاشوراست و شهر سیاهپوش به عزای سالار شهیدان و امام آزادگان جهان ایستاده است تا لبیکی به بلندای تاریخ بگوید.

امروز قصه محرم به سرها رسیده است، صدای طبال‌ها دم به دم بلندتر می‌شود، کاش به ظهر امروز نرسیم و کاش ظهر عاشورا هرگز فرا نمی‌رسید و این دل خون هزار پاره نمی‌شد و خورشید بر سر نیزه‌ها طلوع نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اولین ساعات امروز دوشنبه همزمان با سالروز عاشورای حسینی مردم شهرهای آذربایجان غربی با سیاه پوش شدن و برپایی مجالس عزا در مساجد، اماکن مذهبی، خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها و روستا عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابرازمی کنند.

تشکیل دستجات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفصل العباس (ع) امروز فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرده و مردم آمده‌اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سردهند.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری‌ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است امروز قصه کربلا به سرها رسیده و دل هر انسان آزاد اندیشی را با خود همراه می‌کند حضور و پخش نذری توسط اقلیت‌های مذهبی در برخی محلات قدیمی ارومیه نشان می‌دهد عشق به حسین (ع) حد و مرز ندارد.

حضور زنان و مردان و کودکان و افراد سالخورده در آئین‌های عزاداری سالار شهیدان با وجود سردی بسیار هوا چشمگیر است و کودکان ارومیه‌ای با شال های سیاه، پیشانی بند و بیرق‌های کوچک و مزین به نام حضرت علی اصغر (س)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (س) در کنار مادران خود با خردسالان دشت نینوا همراهی می‌کنند.

همانند سال‌های گذشته دستجات سینه زنی، زنجیر زنی، شاه حسین گویان به صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام (ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان که دیروز و دیشب تا ساعت‌های پایانی با حضور در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی به عزاداری پرداخته بودند، امروز نیز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

بر اساس رسم دیرین دستجات عزاداری در ساعات بعد از ظهر عاشورا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

اقامه نماز ظهر عاشورا، آئین خیمه سوزی از دیگر مراسم هر ساله مردم آذربایجان غربی که همزمان با سالروز عاشورای حسینی برگزار و عشق و ارادت مردم به اوج می‌رسد.

کد خبر 5558348

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 1401 آئین های عاشورایی مراسم عزاداری محرم 1401 مراسم عزاداری ماه محرم بوشهر ویروس کرونا حسینیه مهر عکس استانها همایش شیرخوارگان حسینی تاسوعای حسینی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه تاسوعا و عاشورا عاشورا اردبیل آذربایجان غربی سالار شهیدان امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۵۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت

به گزارش همشهری آنلاین، ناصر عتباتی افزود: وفق دستورات قضایی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی های به عمل آمده و با انجام کار دقیق اطلاعاتی پنج نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام اخذ رشوه دستگیر و تحت قرار بازپرس رسیدگی کننده قرار گرفتند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: دیروز هم یک نفر از اعضای شورای شهر به همراه رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت دستگیر شده بودند.

کد خبر 847905 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه استان آذربایجان غربی شورای شهر دستگیری

دیگر خبرها

  • بارش‌های بهاره آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۴۸۱ مددجوی کمیته امداد آذربایجان‌غربی