Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- باز هم محرم از راه رسید… محرمی که در دل خود تاسوعا و عاشورای حسینی را با همه تداعی‌های آزادگی، اشک‌ها و ماتم‌ها و به سوگ نشستن‌ها، سخن گفتن از ایستادگی‌های امام حسین (ع) و یارانش و صبوری‌های حضرت زینب (س) به همراه دارد.

اما آیا این روزها تنها قرار است در ماتم و سیاه پوش باشیم؟ راه امام حسین (ع) و تک تک قدم‌هایش برای همه باید درسی باشد از جنس «زندگی واقعی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماتم و اشک برای ارزش‌ها است

در این زمینه رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم قم در سال ۸۶ در بیانات خود فرمودند: «می‌گویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج می‌دهید؟ این ماتم و اشک برای ماتم و اشک نیست، برای ارزش‌هاست. آنچه پشت سر این عزاداری‌ها، بر سر و سینه زدن‌ها، اشک ریختن‌ها وجود دارد، عزیزترین چیزهایی است که در گنجینه بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزش‌های معنویِ الهی است. اینها را می‌خواهند نگه دارند که حسین بن علی مظهر این ارزش‌ها بود. یادِ آنهاست؛ زنده نگه داشتن آنهاست و ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همه موانع و مشکلات عبور خواهد کرد. لذاست که ما در انقلاب اسلامی، در نظام جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل، همه - مردم، مسئولین، بزرگان، شخص امام بزرگوار ما - بر روی مسئله امام حسین (ع) و مسئله عاشورا و همین عزاداری‌های مردمی، تکیه کردند و جا دارد. این عزاداری‌ها جنبه نمادین دارد، جنبه حقیقی هم دارد؛ دل‌ها را نزدیک می‌کند، معارف را روشن می‌کند.»

مسئله‌ای که همواره مراجع و علما بر آن تاکید داشته و دارند این است که شور حسینی باید با شعور حسینی همراه باشد، زیرا شعور حسینی زیرساخت شناخت کامل‌تر و بهتر از مکتب و نهضت کربلا است؛ حال در این مسیر هیئت ادوار دانشجویی استان همدان قدم‌هایی برداشته تا بتواند نماد واقعی تحقق شور و شعور حسینی باشد. هیئتی که از اول ماه محرم در امامزاده یحیی همدان فعالیت خود را آغاز کرده است.

توجه به تبیین وقایع تاریخی صدر اسلام و عوامل شکل گیری عاشورا

ناصر قوامی مشفق در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هیئت ادوار دانشجویی استان همدان در این شب‌ها به قرابت اشک بر مصیبت سیدالشهدا و اندیشه پرداخته؛ عنوان کرد: در واقع، این هیئت شور و شعور را کنار هم قرار داده است.

مسئول بسیج رسانه استان همدان خاطرنشان کرد: در این هیئت می‌بینیم که در کنار اشک و روضه به تبیین وقایع تاریخی صدر اسلام و عوامل شکل گیری عاشورا و همچنین تحلیل مسائل روز انقلاب اسلامی نیز پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با حضور اساتید ادوار دانشجویی و با ایجاد کرسی‌های آزاد فکری و آزاد اندیشی به پرسش‌های ایجاد شده پاسخ داده می‌شود؛ اظهار کرد: این هیئت به لزوم و ضرورت تبیین مسائل روز انقلاب اسلامی در هیأت‌ها بیشتر از گذشته تاکید دارد.

تاکید مقام معظم رهبری بر شور و نشاط هیئت‌های مذهبی

علی زبرجدی نیز در خصوص این هیئت در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری و علمای اسلام نسبت به کارکرد هیأت‌های حسینی یک نگاه ویژه دارند؛ گفت: اخیراً در فرمایشات مقام معظم رهبری که توسط حفظ نشر و آثار منتشر شد می‌بینیم که ایشان به شور و نشاط هیئت‌ها تاکید ویژه دارند یعنی این طور نیست که هیئتی برگزار نشد، نشده باشد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: هیئت‌ها در نشر و ترویج معارف اسلام و تبیین اهداف انبیا و با توجه به خاتمیت و بعثت رسول اکرم (ص) وظیفه‌ای که اهل بیت داشتند تعریف شده است.

قدم‌هایی از جنس «یک جرعه اندیشه و اشک»

سجاد ریحانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از کارویژه های اصلی هیئت‌های مذهبی به ویژه در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، موضوع تبیینی آنها است؛ ادامه داد: یکی از نهادهای اجتماعی در اسلام که می‌تواند موجب ترویج گفتمان اسلام ناب باشد و کانونی است برای اینکه اقشار مختلف جامعه با سنین مختلف، مشاغل و سلایق و علایق مختلف در آن کانون گرد هم بیایند و پیام اسلام ناب را بشنوند، مداقه کنند و فهم و درک کنند؛ هیئت‌های مذهبی است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه این کارویژه اساسی تبیینی که باید در هیئت‌های مذهبی باشد، نکته‌ای است که امروز لازمه یک هیئت پویا خواهد بود؛ تصریح کرد: یک هیئت اگر بخواهد هیئتی پویا باشد، لازمه اش این است که به این بُعد نیز بپردازد.

ریحانی با بیان اینکه با حرکت و نهضت امام حسین (ع) با یک استمرار نهضت مواجه هستیم؛ گفت: این استمرار در جهاد تبیین است و آن جهاد نظامی و میدانی که اباعبدالحسین (ع) داشتند، با جهاد تبیینی که حضرت زینب (س) به راه انداختند و جنگ روایت‌هایی که شکل گرفته بود و رساندن پیام اساسی نهضت کربلا به اذهان و افراد مختلف باید در کنار هم دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از جهاد نظامی و پیکاری که وجود داشت، جهاد تبیین نیز شکل گرفت؛ خاطرنشان کرد: اباعبدالحسین (ع) در جنگ و نبردشان نیز جهاد تبیین داشتند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های جریان نخبگانی نیز همین است که بتوانند مفاهیم عمیق پیام اباعبدالحسین (ع) را در طول تاریخ و در پس پرده‌های ادوار مختلف تاریخ استخراج، کنکاش و کاوش کنند و آنها را با ادبیات روز به جامعه و آحاد مردم هدیه و برای مردم تبیین کنند.

ریحانی با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که هیئت ادوار دانشجویی همدان با همت جوانان انقلابی هیئت سردار همدانی در پیش گرفته است، کرسی‌های هم اندیشی است، خاطرنشان کرد: این کرسی‌های هم اندیشی به موضوع‌های روز که می‌شود از قیام اباعبدالحسین (ع) به دست آورد، می‌پردازد.

وی در ادامه، یادآور: شد تلاش شد که در این کرسی‌ها با عنوان «یک جرعه اندیشه و اشک» به تعقل و تفکر در پیام‌های مکتب امام حسین (ع) و بحث پیرامون شکل به کارگیری آنها با اقتضائات روز پرداخته شود.

این کارشناس جنگ شناختی با بیان اینکه موضوع‌هایی که امروز از نهضت اباعبدالحسین (ع) می‌شود که استخراج کرد در این کرسی‌ها پرداخته شد؛ گفت: تلاش شد تا این موضوع‌ها هرچند به صورت مختصر مورد مداقه قرار گیرند، این کرسی‌ها باید بیشتر شوند و از نظر بعد کمی و کیفی بیشتر به آنها پرداخته شود بدین ترتیب، یکی از برنامه‌های اصلی هیئت‌های ما در کنار عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها بحث و تبادل نظر در موضوع‌های اساسی پیام اباعبدالحسین (ع) با یک نگاه دغدغه مند و مداقه گونه به موضوع کربلا و مکتب اباعبدالحسین (ع) است.

در کنار برگزاری عزاداری‌های حسینی باید یک هیئت مذهبی به دنبال معرفی پیام عاشورا و جهاد تبیین در این مسیر باشد، هیئت ادوار دانشجویی همدان هم اکنون در این مسیر در حال قدم برداشتن است.

جنبه معرفت و شعور با شور حسینی و عقلانیت در هیئت باید در هم آمیخته شود.

در ایام محرم و عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی باید توجه به شعور حسینی در کنار شور حسینی به عنوان مهم‌ترین مساله در جامعه احیا شوند؛ روندی که این روزها در کنار شور حسینی، هیئت ادوار دانشجویی همدان شعور حسینی را نیز مدنظر قرار داده است.

کد خبر 5558264

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری محرم 1401 هیئت مذهبی محرم 1401 مراسم عزاداری ماه محرم بوشهر ویروس کرونا حسینیه مهر عکس استانها همایش شیرخوارگان حسینی تاسوعای حسینی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه عاشورا تاسوعا و عاشورا اردبیل هیئت های مذهبی کرسی ها عزاداری ها شعور حسینی جهاد تبیین شور حسینی امام حسین موضوع ها ارزش ها هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی عصر شنبه در دیدار با جمعی از کارگران و نمایندگان تشکل‌های کارگری و مدیران جامعه کار و کارگر استان البرز ضمن تبریک ایام مطرح کرد: تکریم کارگر تکریم خداست زیرا خدای تعالی اولین کارگر عالم هستی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ سال پیش دین اسلام جایگاه و اهمیت ویژه‌ای را برای کارگران قائل شده اما هنوز به خوبی به آنها پرداخته نشده است، افزود: در فرهنگ دینی ما که برآمده از قرآن و عترت است، آیات و روایات فراوانی در رابطه با کار، کارگر و کارفرما آمده که این نشان از اهمیت حفظ عزت و کرامت کارگران دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای متمادی با کارگران آن بیانات را بسیار کامل، جامع، دقیق و تبیینی خواند و با اشاره به شعار سال تاکید کرد: امور مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود.

آیت الله حسینی همدانی با اشاره به بعضی از موانع رشد تولید در کشور که نتیجه آن تورم و نبود امنیت شغلی برای کارگران است، قوانین دست و پاگیر اداری، عدم توزیع عادلانه، واردات بی رویه و … را از جمله آنها دانست و بیان کرد: مطالبات کارگران در جلسات مختلف با مسؤولان کشوری و استانی انتقال داده و پیگیری می‌شود.

کد خبر 6090341

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال
  • اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود
  • ۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد
  • روستای فردو از افتخارات استان قم است
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد