عاشورای حسینی در شهرستانهای اصفهان، جلوه شور و دلداگی+عکس و فیلم
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۹۷۳۲۸
به گزارش قدس آنلاین، عزای حسینی در دل عاشقان اهل بیت داغی بزرگ است که هر ساله با رسیدن این ماه و ایام تاسوعا و عاشورا تازهتر از گذشته میشود، هر ساله در این زمان مردم به عزاداری پرداخته و با برپایی تکایا و هیئات و ادای نذر، ارادت قلبی خود را به این خاندان عرضه میدارند.
تاسوعا و عاشورای حسینی فرا میرسد، دو روزی که اوج مصیبت وارده بر اهل بیت سیدالشهدا(ع) و یاران وفادار ایشان است، دو روزی که مسیر تاریخ را تغییر داد و منظومه حقانیت و عدالت را برای جهانیان نمایان کرد، در این دو روز مردم به خاطر هجمه آن بلایا و مصیبتها به عزاداری میپردازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عاشورا روز دلهای شکسته کودکان اباعبدالله است، روز داغ برادر است که مشک بر دهان با دستانی بریده به سمت خیمههای کودکان گام برداشت تا آب به دست تشنگان برساند، روز زینب شکستهبندی است که خود بیش از همه میشکند وقتی سرهای یک به یک عزیزانش را بر نیزه و بدنهای پاره پارهشان را بر زمین میبیند.
بیرق عزای سرور شهیدان در تمام شهرهای استان اصفهان برپا شده، هیأتها از شهرها و روستاها عزاداری میکنند، سر تا سر شهرها ایستگاههای صلواتی بزرگ و کوچک برپاست، همه آمدهاند و البته دیدن دو نسلِ حسینی در کنار هم از همه دیدنیتر است، دو نسلی که شاید در ظاهر فاصله سنی زیادی داشته باشند؛ اما نقطه اتصالشان، حُب اهل بیت است.
هر کسی به نحوی در حال خدمترسانی به مردم است، پیرمردی را دیدم که در کنار تکیه به کودکی کمک میکند تا بتواند سینی چای را به درستی بین عزادران حسینی بگرداند؛ در همین لحظه یاد این شعر افتادم «این حسین کیست که عالم همه دیوانهای اوست»
عاشورای حسینی در شهرستان شهرضا
مراسم عزاداری عاشورای حسینی شهرضا در امامزاده شاهرضا(ع) و با حضور دستههای مختلف عزاداری برگزار شد؛ دستهها و هیأتهای مختلف عزاداری در شهر شهرضا پس از طی مسیرهای مختلف در امامزاده شاهرضا به عزاداری پرداختند. همچنین گروهی از هیأتها و دستههای عزاداری نیز در تکایا و منازل شهر به عزاداری مشغول شدند؛ اجرای تعزیه، مراسم زنجیرزنی و مراسم سینهزنی از جمله مراسمهای عزاداری روز عاشورا در شهرضا است.
در روز عاشورا همه مساجد، تکایا، حسینیهها مملو از عزاداران حسینی است که در رثای سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) به سوگواری و عزاداری میپردازند تا عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان دهند.
شهرستان شهرضا در روزهای عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حال و هوای خاصی دارد، سوگواران حسینی، بیرقها و کتیبههای سرخ و سیاه را در خیابانها، کوچهها، مساجد، تکایا و حسینیهها به نشان حزن و ماتم به اهتزاز در میآورند و با رخت عزا به سوگ مصائب کربلا مینشینند.
عشق و ارادت شهرضاییها به ائمه اطهار(ع) در عزاداریها از گذشتههای دور همچنان به سبک و سیاق سنتی به یادگار مانده است.
یکی از هیئات منحصر به فرد شهرستان شهرضا هیأت کاروان حسینی (کتل) است که صبح عاشورا با حضور در شاهرضا و نزدیک ظهر در تکیه باجی و خان به اجرای تعزیه واقعه عاشورا میپردازند.
آیینهای سنتی مردم بافران در عاشورای حسینی
مردم شهر بافران در روز عاشورای حسینی با آیینهای سنتی به سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) میپردازند؛ در شهر بافران صبح روز عاشورا با قرائت زیارت امام حسین(ع) در شبستان قمربنی هاشم شروع میشود، سپس جوانان در وسط حسینیه با کوبیدن بر دُهُل مردم را فرا میخوانند.
در این روز همزمان که تعزیه حضرت عباس(س) در حسینیه اجرا میشود، هیأت زنجیرزن، سینه زن و دسته علم و نخل از حسینیه خارج شده و در محلات بافران حرکت میکنند که در کنار مسجد هر محله توقف کرده و روضه میخوانند و مردم آن محله از آنان پذیرایی میکنند.
هنگام برگشت به حسینیه دسته شال زن که پیرغلامان شهر هستند به عنوان اولین گروه با نوای «یا حُسَینْ کو حُسَین» وارد حسینیه میشوند.
پشت سر دسته شال زن، جوانانی که نخل هیأت و علمهای بزرگ را بلند کردهاند، داخل میشوند. دسته زنجیرزن با نوای «ای لشگر قرآنْ مَنَمْ شهیدِ ألْرَّحمٰنْ مَنَم» و با خواندن ابیات «آه از آن ساعتی که با تن چاک چاک، نهادی ای تشنه لب صورت خود روی خاک» به حسینیه وارد میشوند.
آخرین گروه جوانانی هستند که به دو دسته تقسیم شدهاند و هر دسته ابتدا مصرعی را بلند خوانده و بر سینه میزنند و سپس با فریاد «یا حسین» توسط هدایت کنندهای که میان دو دسته قرار دارد، مصرع دوم را آرام خوانده و بر سر میزنند تا به حسینیه برسند.
این دستهها در ظهر عاشورا به گروه تعزیه پیوسته و با آتش گرفتن خیمه نمادین اهل بیت ثارالله مراسم به پایان میرسد و بعد از آن مردم در قدمگاه امام رضا(ع) مهمان سفره دوست میشوند.
نخل گردانی با پای برهنه در بادرود
روز عاشورا در بادرود بسیار دیدنی است مردم در میدان امام حسین(ع) جمع میشوند و طایفههایی که پایههای نخل را سهیم هستند با پای برهنه و برای عرض ارادت به امام حسین(ع) از حسینیه نخل را برداشته و با فریاد یا حسین به میدان امام حسین(ع) میآیند.
مرسوم است دو دسته زنجیرزنی حسینیه اعظم و حسینیه مرکز شهر به استقبال نخل میروند، حسینیه اعظم در جلوی نخل حرکت کرده و دسته زنجیرزنی حسینیه مرکز پشت سر نخل حرکت میکند، صدها نفر این نخل را بر دوش خود با پای برهنه حمل و به میدان امام حسین(ع) میآورند و آنجا اجتماع بسیار عظیم عزاداران حسینی شکل میگیرد و همه بر سینه سر و سینه میزنند و میگویند یا سید سجاد این نخل حسین است یا فاطمه فریاد این نخل حسین است.
عاشورا در نطنز
عاشورای نطنز یکی از دیدنیترین مراسمات محرم در کشور به شمار میرود، از آنجایی که مراسم نخل گردانی از ساعت ۶ صبح از حسینیه ارشاد علیا با همراهی هیأت زنجیرزنی مزرعه خطیر آغاز و برای اداری احترام به گلزار شهدا رقیه بانو و شاهزاده عبدالله رفته و آنجا عرض ارادت میکنند.
در ادامه مراسم نخل گردانی از گلزار شهدا تا حسینیه مرکز شهر ادامه پیدا میکند و همزمان پس از ورود نخل به حسینیه مرکز شهر کاروان نمادین اسرای کربلا سوار برشتران بی جهاز به همراه پیکر شهدای کربلا با نقاره زنی مخصوص نطنزیها وارد حسینیه میشود و اینجا مردم عاشق به سینه و سرزده و فریاد برمیآورند که:
یاران عزاست امروز، روز عزاست امروز
رأس حسین تشنهلب از تن جداست امروز
کاروان تا اذان ظهر در حسینیه به همراه مردم به عزاداری پرداخته و در ادامه نماز ظهر عاشورا اقامه میشود.
عاشورای حسینی با شهدای شهر ونک سمیرم
هیأتهای مذهبی سمیرم هر ساله صبح روز عاشورا ۲ کیلومتر را پیاده تا گلزار شهدا پیموده و سینهزنی و زنجیرزنی میکنند و همنوا با یکصد شهید شهر ونک درس آزادگی سر میدهند.
عزدارای مردم فریدن در روز عاشورا
فریدن در روز عاشورا؛ غرق در ماتم و عزا می شود، از سالهای دور تا به امروز رسم بر این بوده که در این روز تمام هیأتها و دستههای عزاداری پرچمها، نمادها، علمها و تجهیزات خود را با نظم خاص و زیبایی به حرکت در میآورند، در این مراسم که همه ساله در بلوار اصلی مرکز شهرستان برگزار میشود، حرکت گروه تعزیه خوانها با پوشش شخصیتهای مختلف واقعه عاشورا، حرکت بزرگترین و طولانیترین هیأت عزاداری شهرستان، حرکت نمادین کاروان کربلا، گهواره حضرت علی اصغر(ع) صحنه های خاصی را رقم میزند.
امروز هیأتهای مذهبی در دستههای زنجیرزنی با اجتماع های مختلف در جوار گلستانهای شهدا لبیک گویان عهد و پیمان خود را با آرمانهای شهدا محکمتر ساختند.
عاشورا در مبارکه
همزمان با سراسر کشور در روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، امروز شهر مبارکه نیز شاهد برپایی مراسم عزاداری و سوگواری عاشورای حسینی بود.دستههای عزاداری از نقاط مختلف شهر به سمت حسینیه مرکزی حرکت کردند و تا ظهر عاشورا به سینهزنی و زنجیرزنی پرداختند.
مردم عاشق و دوستدار اباعبدالله(ع) و اهل بیت(ع) هم در مسیر عبور دستجات با زدن بر سینه خود و گریه برای آن امام شهید، عزاداران را همراهی کردند.
پخش شربت، چای و شیر نیز از دیگر مراسمی است که مردم مبارکه در حین عزاداری و در مسیر حرکت عزاداران انجام میدهند.
گفتنی است؛ امروز مردم شهرستانهای استان اصفهان حماسه دیگری را ثبت کردند، امروز عاشقان حسینی نشان دادند با وجود سختیها و دشواریها، هرگز از مکتب حسینی روگردان نیستند، هر سال شورانگیزتر از سال قبل صحنههایی عاشقانه را ثبت و برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد.
منبع: فارس
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: محرم 1401 در اصفهان محرم 1444 اباعبدالله الحسین ع عاشورای حسینی روز عاشورا حسینیه مرکز امام حسین ع مرکز شهر هیأت ها دسته ها اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا ادعای سید حسین نصر دربارهی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به تازگی ویدیویی از یک گفتوگوی قدیمی با دکتر سید حسین نصر، رئیس دانشگاه آریامهرسابق(صنعتی شریف) در سالهای پیش از انقلاب و رئیس دفتر فرح پهلوی در فضای مجازی بازنشر شده که او در آن ادعا کرده «سازمان امنیت پیشتیبانی بسیار قوی از شریعتی میکرد در دانشگاه فردوسی. [شریعتی با ساواک] به نحوهای همکاری یا عضویت داشت. او میگفت این کار را برای پیشبرد اهداف انقلابی میکرد. پولهای حسینیه ارشاد توسط سازمان امنیت میآمد. ثابتی طرفداری عجیب و غریبی از شریعتی کرد. میگفت افراد و جوانان را از کمونیسم برمیگرداند. آنها [ساواک] گزارش شدیدی علیه من برای شاه فرستادند. من دلایل خودم را برای شاه گفتم. شاه گفت کاری به کار شریعتی نداشته باشید.»
مرکز اسناد انقلاب اسلامی بهتازگی اسنادی را منتشر کرده که بهروشنی نشان میدهند شریعتی همواره مورد سوءظن ساواک بوده است. در ادامه گزارش مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این باره و نیز اسنادی را که در این زمینه منتشر کرده است میخوانید:
۱۳ سال قبل پرویز ثابتی، مدیرکل اداره سوم (امیت داخلی) ساواک در کتاب خاطراتش ادعاها درباره هماهنگی و همکاری شریعتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور برای برنامههای سخنرانی در حسینیه ارشاد را رد کرده بود: «اینکه ساواک به او کمک کرده باشد که چنین فعالیتهایی را انجام بدهد، به کلی بیپایه و اساس است. چون او در ابتدا، علاوه بر حمله به شیعه افراطی و اسلام عقبمانده، به مارکسیسم نیز حمله میکرد و در آن زمانها، هنوز مارکسیسم در بین دانشجویان جذبه داشت، ما موافقت کردیم تا در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس کند، منتها او غالبا اینطرف و آنطرف در حال سخنرانی بود… ما او را لانسه نکردیم. صرفا موقعی که میخواست در دانشگاه فردوسی مشهد استادیار بشود، صلاحیت وی را تایید کردیم و بعد که خواست برود فرانسه، اجازه خروجش را تایید کردیم. پس از بازگشت، شروع کرد به زیادهروی و افراط که بازداشتش کردیم… ۶ ماه بعد قبول کرد که یک سلسله مقالاتی ضد کمونیستی بنویسد و مینوشت در پاورقی روزنامهها چاپ میشد… او را آزاد کردیم به شرط آنکه به نوشتن مقالات ضد کمونیستی در خارج از زندان ادامه دهد اما او به بهانه مریضی ادامه نداد و بعد دوباره مخفی شد.»[۱]
گزارشهای پرشماری از ساواک در گنجینه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری میشود که گویای سوءظن دائمی، نظارت و مراقبت بر سخنرانیها و آثار دکتر علی شریعتی است.
یکی از این اسناد، کسب تکلیف اداره کل سوم ساواک به ریاست ثابتی، از سازمان اطلاعات و امنیت کشور در خصوص جلوگیری از سخنرانی شریعتی و تحت مراقبت قرار دادن او و کنترل انتشارات حسینیه ارشاد «به دلیل سخنرانیهای نامبرده علیه مصالح کشور و انتشار کتب ضد رژیم توسط آن» است:
«درباره دکتر علی شریعتی مزینانی
محترما باستحضار میرساند.
فعالیتهای مذهبی حسینیه ارشاد در واقع قائم به وجود دکتر علی شریعتی مزینانی که به طور نسبتا مرتب در این حسینیه سخنرانی مینماید میباشد، این شخص در گذشته فعالیتهای خلافی را علیه مصالح کشور انجام میداده که بعدا در ظاهر خود را فردی که قصدش مبارزه با عناصر منحرف میباشد قلمداد و در زمینههای مذهبی شروع به فعالیت کرده و با گام گذاشتن در حسینیه ارشاد در این زمینه تلاشهای زیادی از خود نشان میدهد.
آنطوری که نوشتهها و اظهارات یادشده نشان میدهد در جریان فکری مشارالیه هیچگونه تغییری به وقوع نپیوسته، بلکه وی با هوشیاری کامل مقاصد خود را در پوشش مسائل مذهبی به مستمعین اظهاراتش و خوانندگان کتبی که انتشار میدهد، ارائه میکند و هر روز گام جدیدی در این راه برمیدارد. در طرز تفکر نامبرده وجوه تشابه بسیاری با عناصر سازمان آزادیبخش ایران وابسته به جمعیت به اصطلاح نهضت آزادی مشاهده میگردد، و وجه تمایز او با این افراد صرفا عدم اظهار نیات خود به طور آشکار و ارائه آن در قالبهای خاص مذهبی است و به طور کلی میتوان نامبرده را عامل اصلی وقایعی که در حسینیه مذکور میگذرد دانست زیرا هیاتمدیره و گردانندگان حسینیه موصوف نیز تحت تاثیر و نفوذ وی میباشند و در واقع آلت بلاارادهی وی هستند.
نکتهی دیگری که در خصوص وضعیت حسینیهی مورد بحث شایان توجه و امعان نظر است انتشارات حسینیهی مزبور میباشد که بدون هیچ کنترل و کسب مجوزی صورت میگیرد. قسمت انتشارات حسینیهی مذکور مطالب مذهبی و سخنان نامبرده را به صورت کتب مختلف و نشریات و جزوات متعدد در اختیار عناصر مذهبی قرار میدهد و قبل از انتشار به علت آنکه مجوز قانونی مانند انتشار سایر کتب از مراجع مسئول اخذ نمینمایند مطالب خود را در پوششهای مناسب به خوانندگان تلقین میکند و خلاصهی دو کتاب شهادت و از کجا آغاز کنیم که به شرح پیوست از عرض میگذرد مؤید این امر میباشد.
با عرض مراتب بالا چنانچه صلاح دانسته شود نام یادشده از سخنرانان حسینیهی مذکور حذف و شدیدا تحت مراقبت قرار گیرد و انتشارات حسینیهی مزبور نیز به دقت کنترل و ترتیبی اتخاذ گردد قبل از انتشار هرگونه کتاب و نشریهای مطالب آن مورد بررسی و پس از کسب اجازه مبادرت به انتشار آن نمایند. موکول به رای عالیست.»
چهار روز بعد از این گزارش، مکاتبهی دیگری صورت میگیرد که دو ماه بعد از آن (۴ر۱۱ر۵۱) منجر به نامهی رئیس ساواک با شهربانی کل کشور در خصوص جمعآوری بعضی از آثار دکتر شریعتی میشود.
دربارهی کتب تالیفی دکتر علی شریعتی مزینانی
پیرو شماره ۹۸۵۴ر۳۱۲ – ۲ر۹ر۵۱
دکتر علی شریعتی مزینانی که از عناصر ناراحت و مخالف دولت میباشد و قبلا با سخنرانی در حسینیه ارشاد و برخی از کانونهای دانشجویی مبادرت به ایراد سخنان تحریکآمیز مینمود، به موازت اینگونه اقدامات، و از طریق انتشارات حسینیه ارشاد و با سوءاستفاده از اینکه نشریات حسینیهی موصوف وسیله مقامات مسئول به طور کافی کنترل نمیشد، کتب تحریکآمیزی تالیف و منتشر نموده بود. اما پس از بسته شدن حسینیه ارشاد تهیه و توزیع اینگونه کتب و جزوات پایان نگرفت به طوریکه هماکنون جزوهها و کتابهای مزبور از تهران به اکثر مناطق کشور ارسال گردیده و میگردد. با توجه به اینکه شخص نامبرده سعی نموده در اینگونه کتب با قلب حقایق دین مبین اسلام و نتیجهگیریهای گمراهکننده، از اعتقادات مذهبی افراد سوءاستفاده نموده و آنها را به سوی فعالیتهای مضره سیاسی سوق دهد، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به جمعآوری کتب تالیفشده وسیله نامبرده بالا که لیست اسامی آنها به پیوست ایفاد میگردد، در تهران و سایر نقاط کشور اقدام و نتیجه را به این سازمان اعلام نمایند.
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور - ارتشبد نصیری
۱- از کجا آغاز کنیم
۲- شهادت
۳- یکبار دیگر ابوذر
۴- علی، مکتب، وحدت و عدالت
۵- امت و امامت
۶- روش شناخت اسلام
۷- مسئولیت شیعه بودن
۸- شیعه علوی و شیعه صفوی
۹- اسلامشناسی (جزوات متعدد)
برآیند اسناد و گزارشهای ساواک نه تنها موید ادعای دکتر نصر دربارهی همکاری شریعتی با ساواک نیست، بلکه برخلاف آن آثار و سخنرانیهای او را «تحریکآمیز» تشخیص داده و درصدد جمعآوری و تعطیلی آن برآمدند.
پینوشت:
۱. در دامگه حادثه، خاطرات پرویز ثابتی به کوشش عرفان قانعیفرد صص ۲۸۰-۲۷۹
۲۴۵۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899765