Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در متن نامه اعضای انجمن روانشناسی آمده است: جناب آقای دکتر قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی 
با سلام و احترام
اطلاع حاصل شده است که  اخیرا طرحی با عنوان اصلاح ماده ۱ قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، مبنی بر «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی» به مجلس محترم شورای اسلامی ارایه شده است و با کمال تعجب ۶۹ نفر از نمایندگان محترم این لایحه را، که با روح حاکم بر قانون مصوب  آن مجلس مغایرت دارد، امضا نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن روان‌شناسی ایران، به عنوان بزرگترین انجمن علمی روان‌شناسی کشور، با دلائل زیر، مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کند و امیدوار است که با دستور جنابعالی، این موارد مورد توجه جدی قرار گیرد:
۱-    مجلس محترم شورای اسلامی به خوبی آگاه است که در یک نظام اجتماعی، هر سازمان و نهادی از کارکرد و نقش متفاوتی برخوردار است و  بر اساس نگاه دینی به عدل، که انتظار می‌رود مبنای تدوین قوانین در جمهوری اسلامی ایران باشد، لازم است هر امری در جایگاه خودش قرار گرفته باشد. 
۲-     دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالیِ مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت، وظیفۀ تربیت نیروی انسانی و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، به عنوان سازمان حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران که مصوب مجلس شورای اسلامی است وظیفۀ احراز صلاحیت و نظارت بر عملکرد شاغلان در این حرفه را بر عهده دارند. جدا بودن مرکز آموزشی از  سازمانی که مجوز فعالیت را صادر می‌کند، مبنای علمی و  جهانی داشته و  بر صحت و دقت امر می‌افزاید. 
۳-    صرف اینکه یک مرکز آموزشی (در این مورد حوزه علمیه)، بر رویکرد خاصی از روان‌شناسی و مشاوره تمرکز یافته است و یا حتی آموزش را، آنطور که در طرح ذکر کرده اند، با دقت و وسعت به پیش می‌برند، آن مرکز را مجاز نمی‌سازد که همزمان، علاوه بر نقش تربیت نیروی انسانی، به وظیفه صدور مجوز هم بپردازد؛ نقش‌هایی که تجمیع آنها در یک نهاد، آسیب‌هایی را پدید می‌آورد که برخی از آسیب‌ها حتی ممکن است متوجه خود آن نهاد شود.  
۴-    روان‌شناسی و مشاوره، به عنوان یک علم از اصول و فنونی برخوردار است و سازمان حرفه‌ای، برای صیانت از حقوق مراجعان، لازم است این امر را ارزیابی کند که دارندگان مدرک در این رشته‌ها، به چه میزان بر آن اصول و فنون وقوف لازم دارند و نوع گرایش و یا رویکرد دانش‌آموختگان، تفاوتی در نحوۀ ارزیابی و یا نظارت بر عملکرد آنها ایجاد نمی‌کند. 
۵-    اگر این طرح، معطوف بر رویکرد دانش‌آموختگان مراکز حوزۀ علمیه، یعنی رویکرد دینی و اسلامی است، در اینجا جداسازی بر اساس دینی و غیردینی انجام شده است که ضمن اینکه مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه است، در عین حال ادراک غیرمقبول دانستن دانشگاه‌ها را، آنهم بعد از چند دهه از گذشت انقلاب اسلامی، ایجاد می‌کند و پیامدهای سیاسی و اجتماعی منفی را در ابعاد وسیعی به دنبال خواهد داشت. 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، از جنابعالی، روسای محترم کمیسیون‌های مرتبط و نمایندگان ارجمند مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود از طریق عدم موافقت با طرح یاد شده، از آثار منفی متعدد این امر جلوگیری به عمل آورند. پیشاپیش از توجه آن بزرگواران، به دغدغه های جامعه علمی روان‌شناسی و مشاوره تشکر می‌شود.

این نامه به امضای، رئیس انجمن روان‌شناسی ایران: دکتر رضا زمانی
سایر اعضای هیات مدیره انجمن روان‌شناسی ایران: 
دکتر حمید پورشریفی، دکتر حمید یعقوبی، دکتر ناصر صبحی قراملکی، دکتر حسین شکرکن، دکتر حمیدررضا حسن آبادی و دکتر ابوالقاسم نوری رسیده است.

کد خبر 696453 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها روانشناسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روانشناسی انجمن روان شناسی ایران روان شناسی و مشاوره مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

‌آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین عنوان کرد: دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات این نکته را هم یادآور شد که قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را برعهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

وی در ادامه اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی اضافه کرد: سپس هیئت رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیئت رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیئت رئیسه دائم نیز شامل ۷ نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

گفتنی است، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899457

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • نامه وزیر دفاع به قالیباف
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس