Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وی در مورد تحولات دور جدید گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین به بحث و تبادل نظر پرداخت.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در پایتخت اتریش آغاز شد و با پایان این دور از گفت‌وگوها، هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران امشب به تهران بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اعلام شد رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار داشت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌ شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند. 

امیرعبداللهیان ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده جهت تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند. 

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت: معتقدم در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است. ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است. ما بعنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان هم در پایان ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

 امیرعبداللهیان همچنین در پستی اینستاگرامی در خصوص گفتگوی تلفنی عصر امروز با جوزپ بورل نوشت: امروز در تماس تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین گفتگو کردم. به آقای بورل تاکید کردم هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داده است. دیدگاه‌ها و ملاحظات ایران درباره ایده‌های ارائه ‌شده از سوی انریکه مورا، به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند. 

وی افزود: همچنین ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده جهت تسهیل دستیابی به توافق، به ایشان یادآوری کردم که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند. آقای بورل معتقد بود در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده‌ است و ارزیابی اش از این مرحله مذاکرات مثبت بود. آقای بورل گفت بعنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرفها ادامه خواهد داد. در پایان به ایشان گفتم امیدوارم که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

پیش از این یک مقام ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها امروز (دوشنبه) ۱۷ مرداد ماه چند ایده درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد، گفت: پاسخ و ملاحظات اولیه خود را منتقل کرده اما نیازمند بررسی جامع است و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به مورا و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد. به همین منظور علی باقری صبح پنجشنبه در ٰرأس هیأتی برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها وارد شهر وین شد و از آن زمان رایزنی‌هایی را با هیأت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد. گفتنی است، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین حضور ندارند و کارشناسان آن‌ها گفت‌وگوها را دنبال کردند.

کد خبر 696481 منبع: فارس برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا حسین امیرعبدالهیان مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جوزف بورل اتحادیه اروپا حسین امیرعبدالهیان مذاکرات وین هسته ای مذاکرات سیاست خارجی اتحادیه اروپا دستیابی به توافق برای دستیابی هماهنگ کننده اراده و جدیت دیدگاه ها جوزپ بورل تحریم ها دور جدید همه طرف طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۹۹۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو: امکان دستیابی به توافق ضعیف است/ وارد رفح می‌شویم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر پیش‌شرط حماس مبنی بر توقف کامل جنگ را رد کرد و به‌این‌ترتیب، امید خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای حصول توافق را به باد فنا داد.

وی در تازه‌ترین اظهارات خود، با تکرار ادعای قدیمی، گفت: این فکر که قبل از رسیدن به همه اهدافمان، جنگ را متوقف می‌کنیم، اصلاً قابل‌بحث نیست. با توافق یا بدون توافق، ما وارد رفح می‌شویم و گردان‌های حماس را نابود می‌کنیم تا به پیروزی کامل برسیم.

کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که نتانیاهو، در دیدار با خانواده‌های اسرای اسرائیلی گفته است که در حال حاضر شانس دستیابی به توافق آتش‌بس بعید به نظر می‌رسد.

او مدعی شده است که «امکان دستیابی به یک سند تبادل اُسرا ضعیف است و ما عقب‌نشینی مطلق از نوار غزه را نمی‌پذیریم. تخلیه جمعیت از رفح در حال حاضر آغاز شده است و ورود به این منطقه به‌زودی انجام خواهد شد.»

به گزارش آنا، اظهارات نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که پیشنهاد تل‌آویو برای به سرانجام رساندن توافق تبادل اسرا، تعویق یا تعلیق حمله به رفح است و اصلاً بحث انصراف از این تصمیم را پیش نمی‌کشد.

در سوی مقابل، حماس هرگونه توافق آزادی اسرا را به دائمی شدن آتش‌بس و خروج نظامیان صهیونیست از غزه موکول کرده است.

در همین راستا، رسانه صهیونیستی «ماکور ریشون» گزارش داد که «یحیی السنوار» (رهبر حماس در غزه) توافقی را که منجر به توقف جنگ و خروج اشغالگران از غزه نشود، نمی‌پذیرد.

 روز گذشته، هیئتی از حماس برای بررسی پاسخ اسرائیل به طرح آتش‌بس ارائه‌شده از سوی قطر و مصر به قاهره رفت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در توافق جدید آزادی ۳۳ گروگان زنده و آتش‌بس در نوار غزه پیشنهاد شده است. گفته می‌شود که هیئت حماس پس از رایزنی‌های روز دوشنبه، قاهره را ترک کرده است و با پاسخ مکتوب بازمی‌گردد.

آمریکا و انگلیس تلاش می‌کنند که پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را سخاوتمندانه جا بزنند.

«دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس، درباره پیشنهاد ارائه‌شده به حماس گفت که «به ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی، آتش‌بس ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی» اجرا خواهد شد.

در همین حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی با رهبران مصر و قطر، از اهرم فشار استفاده کرد و از آنها خواست «برای آزادی گروگان‌های نزد حماس تمام تلاششان را به کار ببرند» و این موضوع را «تنها مانع» امدادرسانی به غیرنظامیان در نوار غزه خواند.

تا دیروز، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به عنوان یکی از کشور‌های میانجی توافق، درباره حصول آتش‌بس خوش‌بین بود.

او در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد که به میزبانی عربستان برگزار شد، گفته بود: قاهره در خصوص آتش‌بسی جدید میان حماس و اسرائیل خوش‌بین است. اگر راهکار دودولتی را اجرا کنیم، تفکر مقاومت و سلاح ادامه نخواهد یافت.

هم‌زمان، رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده‌اند که «هرزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل، آخرین جزئیات طرح حمله به رفح و برپایی اردوگاه پناه‌جویان در مرکز نوار غزه را نهایی کرده است.

«ینت نیوز» از تجمع تانک‌های اسرائیلی در مرز غزه و آمادگی آنها برای ورود به باریکه در صورت گرفتن چراغ سبز برای شروع تهاجم زمینی در رفح خبر داده است.

این رسانه به نقل از ارتش رژیم اشغالگر نوشت که از منظر حصول توافق تبادل اسرا یا آغاز تهاجم زمینی به رفح، ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده، تکلیف مشخص می‌شود.
 
این‌طور برآورد می‏‎شود که رژیم اسرائیل از گزینه «حمله قریب‌الوقوع به رفح» به‌عنوان اهرمی برای ترغیب حماس به قبول تازه‌ترین پیشنهاد آتش‌بس که همین حالا مشغول بررسی آن است، استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • رایزنی‌های مصر برای حل اختلافات ۲ طرف درباره آتش‌بس در غزه
  • تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر
  • نتانیاهو: امکان دستیابی به توافق ضعیف است/ وارد رفح می‌شویم
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه