Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

از نیمه دوم دهه 70 و نقش‌آفرینی تاریخی رسانه‌های آزاد و مستقل، محافظه‌کاران احساس کردند از ناحیه رسانه ضعف جدی دارند؛ بنابراین برای ایجاد رسانه‌های بزرگ و تأثیرگذار برنامه‌ریزی کردند. خبرگزاری‌های مهمی مانند فارس، مهر و تسنیم ایجاد شد و تلاش خوبی صورت گرفت که مرجعیت فضای خبری را به دست بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها در کنار رسانه اصلی و غیرقابل رقابت صداوسیما بود که هژمونی بزرگی ایجاد می‌کرد.

در کنار گسترش رسانه‌های رسمی توقیف و تعطیلی و دستگیری و محدودیت‌های رنگارنگ، بالای سر رسانه‌های مستقل بود. تنگ‌کردن فضا بر روزنامه‌نگاران مسئول و متعهد و رسانه‌های آزاد، باعث شد به تدریج بخش مهمی از صاحبان قلم، رفتن را به ماندن ترجیح دهند و جذب رسانه‌های بین‌المللی شوند که حوزه فعالیت آنها عموما در جهت تضعیف و تخریب نظام جمهوری اسلامی بود.

تحقیقات جدید در حوزه مصرف رسانه‌ای نشان می‌دهد افول مستمر تأثیرگذاری رسانه ملی و رشد روزافزون رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی، عملا مرجعیت خبری ایرانیان را به خارج از مرزها انتقال داده و نقش‌آفرینی رسانه‌های بیرونی را پررنگ‌تر از همیشه کرده است.

اکنون در فضای خبری کشور، بخش فارسی بی‌بی‌سی، تلویزیون اینترنشنال، تلویزیون من‌وتو و صدای آمریکا، صاحب‌نقش شدند. شبکه ایران اینترنشنال گوی سبقت را ربوده و با به‌کارگیری روزنامه‌نگاران و مجریان مهاجر، بر شکل‌گیری افکار عمومی در داخل تأثیر می‌گذارد. حمایت از خانواده سلطنتی پهلوی و بزرگنمایی اعتراضات طبیعی صنفی و جهت‌دارکردن مخالفت‌ها، به شکل هدفمند دنبال می‌شود. شاید اگر حسن روحانی نصیحت هاشمی‌رفسنجانی را گوش می‌کرد و روابط با عربستان سعودی را بهبود می‌بخشید و به آن اهمیت می‌داد، اصولا این شبکه خبری شکل نمی‌گرفت.

انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت انقلابی آقای رئیسی، رسانه ملی در کنار رسانه‌های پرتعداد وابسته به حاکمیت، به مدار حرفه‌ای برگردند و با فعالیت منطقی، مرجعیت خبری را به داخل برگردانند و بتوانند با هم‌افزایی و جریان‌سازی درست، کمک کار دولت باشند و بر افکار عمومی و خواسته‌های مردم جهت دهند. در یک سال فعالیت دولت جدید، چنین حرکتی مشاهده نشد و البته فعالیت رسانه‌های بیرونی و اثرگذاری آنها، بیشتر از قبل به نظر رسید.

توصیه به دولت آن است که از رسانه‌های همسو بخواهد فعالیت حرفه‌ای کنند. از توجیه ضعف‌های دولت و حمله به منتقدان آن خودداری کنند. اکنون روزنامه کیهان با هدف کمک به دولت انقلابی هر روز برای رسانه‌های مستقل و نویسندگان منتقد، خط‌ونشان می‌کشد و تهدید می‌کند. اینها کمک به دولت نیست و تبعات آن دامنگیر دولت خواهد شد. بخش رسانه‌ای دولت فشل است. سخنگوی دولت به کلی ناتوان از انجام چنین مسئولیت خطیری است. تجربه یک سال حکمرانی باید خود را در تغییر و تحول سال بعد نشان دهد. اگر کار بر همین منوال پیش برود، سال دیگر وضعیت حوزه رسانه بدتر از گذشته و بالطبع فاصله دولت – ملت بیشتر از گذشته خواهد شد. مخلص کلام اینکه امکان فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها اسم رمز موفقیت دولت انقلابی است.

منبع: شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رسانه های اصولگرا رسانه ها دولت رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۰۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس

منابع رسانه‌ای عبری زبان دست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را رو کرده و فاش کردند که وی با نام یک مسئول دیپلمات جعلی از ایده حمله به رفح و ادامه جنگ حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسات مطبوعاتی خود تاکید می‌کند که رژیم اشغالگر از تهاجم به رفح دست نخواهد کشید و با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.

طبق گزارش این رسانه، ناظران معتقد هستند که تکرار تهدید حمله به رفح و ادامه جنگ از سوی نتانیاهو بیانگر این مسئله است که وی در تلاش است تا امکان دستیابی به تفاهم یا دستیابی به پیشرفت در مذاکرات جاری از طریق میانجیگران را خنثی کند.

رسانه‌های صهیونیستی نیز به نقل از چند خبرنگار فاش کردند که نتانیاهو در پوشش یک مقام دیپلماتیک علیه انعقاد توافق با مقاومت فلسطین بیانیه‌هایی صادر می‌کند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در این باره نوشت: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی تصمیم گرفتند اقدامات نتانیاهو و بازی او برای ایجاد مانع در توافق را افشا کنند.

این روزنامه گزارش داد: اظهارات نتانیاهو در پوشش یک مقام ناشناس بیانگر دیدگاه اعضای کابینه نیست.

طبق این گزارش، مقامی که نامش فاش نشده و با وجود هرگونه توافقی تهدید به ورود به رفح کرده است، خود بنیامین نتانیاهو است.

این روزنامه همچنین فاش کرد: هدف نتانیاهو فریب افکار عمومی است تا اینگونه وانمود کند که بر سر موضوع تشدید تنش نظامی و ناکام گذاشتن هرگونه توافق احتمالی اتفاق نظر وجود دارد.

شنبه، رسانه‌های عبری زبان بیانیه‌ای را از طرف یک «منبع سیاسی» صهیونیست منتشر کردند که در آن گفته شده بود تل‌آویو با پایان دادن به جنگ در چارچوب هیچ توافقی با حماس موافقت نخواهد کرد.

این منبع گفته بود: چه آتش‌بس برای آزادی اسرا وجود داشته باشد چه نه، ارتش وارد رفح خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شد
  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • علائم خاموش استرس را بدانید
  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • عکس معنادار آذری جهرمی درباره دولت رئیسی