Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دقایقی قبل ماهواره «خیام» توسط ماهواره‌بر سایوز از ایستگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان به فضا پرتاب شد.

«سعید صدیقیان» معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران، درباره این ماهواره گفت: ماهواره خیام حدود ساعت ۱۲ ظهر و زمانی که این ماهواره از آسمان ایران عبور کند، می‌توانیم سیگنال‌های آن را دریافت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: فرآیند پرتاب ماهواره خیام به فضا تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و کارشناسان و محققان ایرانی منتظر هستند تا سیگنال‌های آن را دریافت کنند.

صدیقیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در صنعت فضایی برداشته شده، این است که ما نیازهای استراتژیک کشور را از طریق داده‌های ماهواره‌ای احصا کنیم و به‌موازات آن توسعه ماهواره‌های بومی نیز در دستور کار قرار داشته است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره سنجشی این قابلیت را دارد تا تصاویر مربوط به حوزه‌های مختلف را دریافت کند. ما در قالب یک برنامه توسعه، تامین یک ماهواره سنجشی بومی که قابلیت ارائه تصاویر یک متر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف داشته باشد را مدنظر قرار داده‌ایم.

وی افزود: در قالب ۲ برنامه توسعه‌ای، افزایش توان داخلی برای ساخت ماهواره‌های سنجشی را دنبال می‌کنیم. برای اولین بار است که با پرتاب ماهواره «خیام» این امکان را داریم که کنترل و بهره‌برداری از آن را از داخل ایران انجام بدهیم. در نهایت نیز باید بتوانیم توانمندی خود را برای پرتاب ماهواره‌ با پرتابگرهای ایرانی بیش از گذشته افزایش دهیم. تمامی دستگاه‌ها برای رسیدن به این هدف در حال تلاش هستند.

به گزارش ایرنا، پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران انجام شد. مراحل اولیه پرتاب «خیام» با موفقیت سپری شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

برچسب‌ها سازمان فضایی ایران ماهواره بر سیمرغ ماهواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان فضایی ایران ماهواره بر سیمرغ ماهواره سازمان فضایی ایران ماهواره بر سیمرغ ماهواره پرتاب ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!

ایتنا - آژانس فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرد برای نخستین بار در تاریخ، موفق به دریافت یک پیام لیزری از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین شده است.
این پیام که از سوی فضاپیمای سایکی ناسا ارسال شده، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن آزمایش ارتباطات نوری فضایی در فواصل دور است.

سخنگوی ناسا در این رابطه گفت: دریافت این پیام لیزری از فاصله ۱۴۰ میلیون مایلی زمین یک شاهکار چشمگیر محسوب می‌شود که می‌تواند راه را برای ماموریت‌های آینده به سیاره سرخ هموار کند.

ارتباطات نوری فضایی که به وسیله سیستم "ارتباطات نوری فضای عمیق" (DSOC) ناسا انجام می‌شود، امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات علمی پیچیده و تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا را با سرعت بسیار بالاتر از ارتباطات رادیویی فراهم می‌آورد.

میرا سرینیواسان سرپرست عملیات این پروژه در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا توضیح داد: ما در روز هشتم آوریل حدود ۱۰ دقیقه از داده‌های فضاپیما را از طریق ارتباطات نوری دریافت کردیم که یک نقطه عطف مهم برای این پروژه محسوب می‌شود.

این آزمایش که در دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شده بود، در ابتدا داده‌های آزمایشی را با سرعت ۲۶۷ مگابیت در ثانیه منتقل کرد که با سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند قابل مقایسه است. اکنون با افزایش فاصله فضاپیما، سرعت انتقال داده‌ها به ۲۵ مگابیت در ثانیه کاهش یافته است.

مقامات ناسا می‌گویند: اگرچه این سرعت ممکن است کم به نظر برسد اما از هدف پروژه که اثبات امکان‌پذیر شدن ارسال حداقل یک مگابیت در ثانیه بود، بسیار فراتر رفته است.

جایگزینی ارتباطات رادیویی با ارتباطات نوری، انتقال داده در سراسر منظومه شمسی را با ۱۰ تا ۱۰۰ برابر ظرفیت کنونی امکان‌پذیر می‌کند که این امر به همراه پشتیبانی از تجهیزات علمی با وضوح بالاتر، مأموریت‌های اکتشافی انسانی و رباتیک آینده به سیارات دیگر را بهتر میسر می‌سازد.

دیگر خبرها

  • فضاپیمای پرسروصدای بوئینگ ناکام شد!
  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران