Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:26:24 GMT

اولین قدم در رویارویی با دنیا، زهد است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۲۷۸۷

اولین قدم در رویارویی با دنیا، زهد است

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در مراسمی به مناسب ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، به بیان خطبه‌ای از امام حسین علیه‌السلام در صبح روز عاشورا پرداخت و افزود: صبح روز عاشورا، سیدالشهدا علیه‌السلام قبل از آغاز درگیری، و به‌قصد نصیحت لشگر دشمن، در مقابل سپاه عمر بن سعد قرار گرفت و بااینکه دشمن تمام تلاش خود را می‌کرد تا صدای ایشان سلام‌الله‌علیه به گوش نرسد، همگان را آرام کردند و خطبه‌ای را بیان فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اولین نکته‌ای که امام حسین علیه‌السلام خطاب به دشمن فرمودند، پرهیز از فریب خوردن از دنیاست، در حقیقت آنچه باعث شده عده‌ای در مقابل امامشان بایستند، دل دادن به دنیاست. 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از احادیث در کتاب شریف کافی در باب مذمت دنیا، به بیان ماهیت دنیا پرداخت و اظهار داشت: قبل از ورود به تبیین ماهیت دنیا باید به این نکته توجه کرد که اولین قدم در مقابله با دنیا زهد است و معنای زهد هم این است که آمدوشدهای دنیا در انسان اثری نگذارد.

وی اضافه کرد: زاهد کسی است که اگر دنیا به او روی آورد، خوش‌حال نمی‌شود و اگر دنیا از او روی بگرداند، افسوس نمی‌خورد.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به راه‌های دستیابی به زهد واقعی، افزود: کسانی که در دنیا، برای رسیدن به بهشت، مسابقه می‌دهند و تمام نگاهشان در دنیا، معطوف به آخرت است، دیگر فرصتی برای پرداختن به دنیا ندارند و به مقام زهد نسبت به دنیا می‌رسند.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: بهترین راه برای حرکت به‌سوی حق، زهد است و دشمنان حق نیز دقیقا مقابل این زهد را در مواجهه با دنیادارند و آن رغبت به دنیاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین برخی از خصوصیات زاهدین بر اساس روایات شریف، پرداخت و بیان داشت، انسان زاهد چنان با شیرینی محبت الهی آمیخته‌شده است، و خود را از دنیا فارغ می‌بیند که دیگران می‌گویند، او قاطی کرده است.

وی با تاکید بر این‌که زاهدین، رفعت بر دنیا پیدا می‌کنند، افزود: دلیل این رفعت و عبور از دنیا هم این است، که در قلب انسان زاهد، صفایی پیدا می‌شود که دیگر نمی‌تواند در دنیا سیر کند.

 عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی که در موضوع مذمت دنیا نقل‌شده است، بهترین عمل بعد از معرفت به خداوند متعال و پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه، بغض و کینه نسبت به دنیاست. البته این دنیا شعبه‌هایی دارد که در نصوص به آن اشاره‌شده است، ازجمله: کبر که کار شیطان بود و حرص که کار حضرت آدم سلام‌الله‌علیه بود و حسد که کار قابیل بود. و این سه صفت، یعنی کبر و حرص و حسد. هفت شعبه دارد و همه‌ی این‌ها خلاصه می‌شود در حب دنیا و اگر کسی با صفات حمیده زندگی کند درواقع از محیط دنیا خارج‌شده است و در همین دنیا به حیات آخرت وارد می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به دو دار در دنیا اشاره کرد و افزود: اگر کسی در دنیا با صفات رذیله که مقداری از آن بیان شد، زندگی کند، به محیط ولایت ابلیس داخل شده است و در دار دنیا گرفتار می‌شود و اگر کسی در دنیا با صفات حمیده زندگی کند به محیط ولایت معصومین سلام‌الله‌علیه راه‌یافته است و در همین دنیا وارد دارالآخره می‌شود.

برچسب‌ها کربلا قم عاشورا امام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کربلا قم عاشورا کربلا قم عاشورا امام حسین الله علیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ|شریک جرم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امروز مسئله‌ی غزّه، مسئله‌ی اوّل دنیا است؛ یعنی در سطح بین‌المللی. هر کار هم میکنند که مسئله‌ی غزّه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند نمیتوانند.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3080271 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ۴ عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها/ گنبدآهنین هدف قرار گرفت
  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • رویارویی استقلال با تیمِ دوچهره و ادامه مأموریت تعقیب سرخ‌ها
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • نماهنگ|شریک جرم
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند