Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@18:40:07 GMT

سم پاشی جایگاه های دام در کرمان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۷۱۳

سم پاشی جایگاه های دام در کرمان

حسین رشیدی  ضمن هشدار به شهروندان به جهت پیش گیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان گفت: در راستای سیاست‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح استان این اداره در طی سه ماه  بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام و بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین را علیه بیماری تب کریمه کنگو و انگل‌های خارجی بدن دام نظیر کنه‌ها، جرب‌ها، شپش‌ها و کک‌ها مورد سم پاشی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مقام مسئول ادامه داد: انگل‌های خارجی بدن دام ناقل بسیاری از بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشند که این موضوع حساسیت مقابله باانگل‌های خارجی را دوچندان می‌کند.

وی زیان‌های اقتصادی ناشی از بروز این بیماری‌ها را مهم دانست و افزود: انگل‌های خارجی بدن دام موجب پایین آمدن سطح کیفی محصولات و تولیدات دامی شده و باعث هدر رفتن منابع و امکانات موجود در صنعت دامپروری می‌شوند.

 رشیدی افزود: همزمان اقدامات ترویجی و آموزشی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های محلی، بهروزان و خانه‌های بهداشت، اداره آموزش ترویج جهاد کشاورزی، تریبون نماز جمعه و سایر امکانات موجود در شهرستان، در خصوص اعلام مخاطرات بیماری و رفتار‌های خطرناک از جمله ذبح دام در منازل و خارج از کشتارگاه و آموزش راه‌های پیشگیری از این بیماری از جمله درج بنر در سطح استان بخصوص کشتارگاه دام و توزیع بروشور‌های و پوستر‌های مرتبط با تب کریمه کنگو صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: همچنین بازرسان بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها بمنظور پیشگیری از این بیماری بر رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی توسط سلاخان و قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها نظارت دقیق داشته و با هرگونه سهل انگاری و  رعایت نکردن مقررات بهداشتی و ایمنی برخورد می‌کنند.

وی گفت: این بازرسان بهداشتی دامپزشکی بمنظور پیشگیری از این بیماری بر انتقال و نگه داری لاشه‌ها به پیش سرد کن و نگهداری حداقل به مدت ۲۴ ساعت لاشه در پیش سردکن بصورت دقیق نظارت کرده و از خروج لاشه از کشتارگاه قبل از طی مرحله پیش سردکن جلوگیری کنند و همچنین نظارت می‌ شود که حمل لاشه‌ها در شرایط بهداشتی و با زنجیره سرد انجام گردد.

رشیدی در پایان از شهروندان درخواست تا فرآورد‌های خام دامی خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی کرمان دام و طیور کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره

ایسنا/ایلام رئیس دامپزشکی شهرستان بدره از انجام واکسیناسیون ۴ هزار و ۶۲۵ راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره طی اردوی جهادی خبر داد.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

«بهمن محمدی» به ایسنا اظهار کرد: رزمایش جهادی دامپزشکی طی فروردین ماه در منطقه زرانگوش بدره برگزار شده است.

وی گفت: در این طرح چهار هزار و ۶۲۵  راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی، ۴۰۰ راس علیه بیماری آبله بزی، ۷۴۳ رأس علیه بیماری بروسلوز بز و بزغاله واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی بدره تصریح کرد: مشاوره‌های بهداشتی و معاینه رایگان در دام‌های بازدید شده انجام  گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال