Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@20:34:40 GMT

جذاب، دلفریب و دلهره‌آور!

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۹۸۲

جذاب، دلفریب و دلهره‌آور!

ورود بازیکن و مربی خارجی به لیگ برتر فوتبال ایران، اتفاقی است که از فصل گذشته دوباره آزاد شد و تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها توانستند بازیکنانی را از کشورهای مختلف به خدمت بگیرند.

روزنامه ایران: البته حضور این بازیکنان خارجی باعث شد یکی از پرسروصداترین پرونده‌های چند سال اخیر فوتبال ایران شکل بگیرد. حاشیه بزرگی که پس از پیوستن اریک باگناما به گل‌گهر و بازی کردن او برای این تیم به وجود آمد، اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، این بازیکن را غیرمجاز خواند و با این استدلال که او شرایط حضور در فوتبال ایران را به لحاظ تعداد بازی ملی نداشته است،  محروم و 7 امتیاز از باشگاه سیرجانی نیز کسر کرد که این باعث رخ دادن حواشی زیادی شد که تا مدت‌ها ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، برای فصل جدید که هنوز نقل و انتقالات آن ادامه دارد، باشگاه‌ها از یکدیگر برای جذب نفرات خارجی سبقت گرفته‌اند و تا همین حالا 26 بازیکن خارجی به عضویت تیم‌های لیگ برتری درآمده‌اند که این آمار احتمالاً افزایش خواهد یافت. بازیکنانی که تعدادی از آنها نام‌های سرشناسی دارند و این موضوع به جذابیت لیگ برتر می‌افزاید اما تعدادی دیگر هم با اینکه گفته شده خوب هستند اما دلفریبند و ممکن است آن کارایی لازم را نداشته باشند. گروه سوم بازیکنان خارجی هم دلهره‌آور هستند. چرا که اگر پول‌شان را سر موقع نگیرند، شکایت می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود پرونده‌ای دیگر در فیفا برای تیم‌های ایرانی باز شود. با این حال، حضور پر تعداد بازیکنان خارجی باعث شده تا در این گزارش به بررسی آنها بپردازیم.


بازیکنان خارجی‌‌ لیگ برتر
تاکنون حضور 26 بازیکن خارجی در باشگاه‌های داخلی ایران قطعی شده است. کریستوفر کنت، آیاندا پاتوسی و موسی کولیبالی (فولاد)، عزیزبک آمانوف، رافائل سیلوا و کوین یامگا (استقلال)، وحدت هنانوف، گئورگی گولسیانی و شرزود تمیروف (پرسپولیس)، تیتو اوکلو (پیکان)، اریک باگناما، کی‌روش استنلی و وسلی گومز دوس سانتوس (گل‌گهر)، جفرسون باهیا، لوسیانو پریرا و گادوین منشا (مس رفسنجان)، هانسل زاپاتا (آلومینیوم)، آداما نیان (نساجی)، الویس کامسوبا، رناتو داسیلویرا، مانوئل فرناندز و نیلسون جونیور (سپاهان)، احسان پنشنبه (ذوب‌آهن) و ریکاردو آلوز، صفا هادی و گوستاوو واگنین (تراکتور) 26 بازیکن خارجی هستند که حضورشان در لیگ بیست و دوم در ترکیب تیم‌های مختلف قطعی شده است.


چه تیم‌هایی بازیکن خارجی دارند
از مجموع 16 تیم لیگ برتری فقط 5 تیم هستند که تاکنون با نفرات تماماً داخلی لیست بازیکنان خود را تکمیل کرده‌اند. نفت مسجدسلیمان، صنعت نفت، ملوان، مس کرمان و هوادار تیم‌هایی هستند که تاکنون بازیکن خارجی جذب نکرده‌اند و 11 تیم دیگر از بازیکن خارجی بهره می‌برند. در این بین سپاهان با جذب 4 خارجی رکورددار است.


تجمع برزیلی‌ها در ایران
از بین بازیکنان خارجی لیگ ایران، 8 بازیکن ملیت برزیلی دارند. رافائل سیلوا (استقلال)، کی‌روش استنلی (گل‌گهر)، وسلی گومز دوس سانتوس (گل‌گهر)، جفرسون باهیا (مس رفسنجان)، لوسیانو پریرا (مس رفسنجان)، رناتو داسیلویرا و نیلسون جونیور (سپاهان) و گوستاوو واگنین (تراکتور) 8 بازیکن برزیلی هستند که در لیگ برتر بیست و دوم برای تیم‌های مختلف توپ می‌زنند.


پراکندگی قاره‌ای
از قاره اروپا 5 بازیکن (کنت، یامگا، گولسیانی، فرناندز و آلوز) به ایران آمده‌اند. همچنین 6 بازیکن آفریقایی (پاتوسی، کولیبالی، اوکلو، باگناما، منشا و نیان) قرارداد خود را با تیم‌های ایرانی قطعی کرده‌اند. حضور 6 بازیکن آسیایی (هنانوف، آمانوف، تمیروف، کامسوبا، پنشنبه و هادی) در تیم‌های لیگ برتری قطعی شده است. البته یک بازیکن کلمبیایی (زاپاتا) در کنار 8 برزیلی که نام‌شان برده شد، نفرات مورد نظر قاره امریکای جنوبی را تشکیل می‌دهند.


بیشتر مهاجم هستند
نکته قابل توجه درباره جذب بازیکنان خارجی، علاقه تیم‌های ایرانی به مهاجم خارجی است. ضعف گلزنی در فوتبال ایران طی سال‌های گذشته سبب شده باشگاه‌ها بیشتر برای جذب خارجی سراغ مهاجم بروند. تاکنون 11 بازیکن که در پست فوروارد بازی می‌کنند به تیم‌های ایرانی پیوسته‌اند و به نظر می‌رسد این آمار افزایش هم پیدا کند. کنت دروازه‌بان اتریشی که از سپاهان به فولاد پیوست، تنها گلر خارجی لیگ برتر خواهد بود، اما در خط دفاعی گولسیانی، کولیبالی، هنانوف، باهیا، داسیلویرا ، سیلوا و نیلسون جونیور 7 مدافعی هستند که به عضویت تیم‌های مختلف درآمده‌اند. دوس سانتوس، پاتوسی، آمانوف، فرناندز، پنشنبه، آلوز و هادی هم 7 هافبکی هستند که در بین نفرات خارجی به تیم‌های ایرانی ملحق شده‌اند. اما اوکلو، باگناما، استنلی، تمیروف، پریرا، منشا، زاپاتا، نیان، کامسوبا، واگنین و یامگا 11 مهاجمی هستند که برای تیم‌های لیگ برتری توپ خواهند زد.


بازیکنان جدیدی در راهند
در شرایطی که تا پایان نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر زمان باقی مانده، به نظر می‌رسد برخی تیم‌ها همچنان به فکر جذب بازیکن خارجی باشند. پرسپولیس مهم‌ترین تیمی است که برای جذب بازیکن خارجی در خط حمله خود اقدام کرده و به‌زودی احتمالاً شاهد حضور یک مهاجم خارجی در تهران باشیم تا زیر نظر یحیی گل‌محمدی به کار خود ادامه بدهد. همچنین درباره استقلال گفته می‌شود که احتمال دارد یک هافبک هجومی خارجی را به خدمت بگیرد. از سوی دیگر، برخی تیم‌های دیگر هم شاید برای جذب نفرات خارجی جدید اقدام کنند تا آمار بازیکنان خارجی لیگ برتر بیشتر شود.


انتظار درباره کیفیت خارجی‌ها
موضوع مهمی که در بحث حضور بازیکنان خارجی اهمیت دارد، قراردادهای دلاری است که با این نفرات امضا شده است. قطعاً هزینه‌ای که باشگاه‌ها برای جذب نفرات خارجی متقبل شده‌اند، می‌تواند در مقایسه با بازیکنان داخلی بالاتر باشد. از این رو، وقتی چنین پول‌هایی به نفرات خارجی داده می‌شود، باید بازدهی بیشتری نیز از آنها شاهد باشیم. قطعاً همه این نفراتی که وارد مارکت فوتبال ایران شده‌اند، نمی‌توانند کارآیی کامل و ایده‌آلی داشته باشند ولی انتظار می‌رود بیشتر بازیکنان خارجی که جذب شده‌اند، بتوانند کیفیت خود را در تیم‌های لیگ برتری نشان دهند.


هشدار بابت شکایت‌ به فیفا
در گذشته بارها فوتبال ایران از شکایت‌های فیفایی و حکم‌های سنگینی که بازیکنان و مربیان خارجی علیه تیم‌های ایرانی گرفته‌اند، ضربه خورده است. آخرین مورد این شکایت‌ها نیز به مارک ویلموتس، سرمربی اسبق تیم ملی برمی‌گردد که بعد از مدت‌ها شکایت، توانست پول هنگفتی از ایران طلب کند. باشگاه‌های ایرانی نیز با محرومیت‌ها و جرایم سنگینی در گذشته روبه‌رو شده‌اند. حالا افزایش حضور بازیکنان خارجی ممکن است تعداد شکایت‌ها را نیز افزایش دهد. در این شرایط، باشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که پرداخت نشدن به‌موقع دستمزدها ممکن است برای‌شان دردسرساز شود و کار را به محرومیت‌های مختلف بکشاند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تیم های لیگ برتری بازیکنان خارجی تیم های ایرانی فوتبال ایران بازیکن خارجی نفرات خارجی باشگاه ها برای جذب شده اند تیم ها گل گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید قرارداد پرسپولیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام؛ درویش با نظر چه کسی مذاکره می‌کند؟

تمدید قرارداد بازیکنان پرسپولیس وارد مرحله عجیبی شده است.

به گزارش فارس، قرارداد حدود ۱۱ بازیکن پرسپولیس در پایان فصل به پایان خواهد رسید و این موضوع نگرانی هواداران این تیم را برای تمدید قرارداد این بازیکنان فراهم کرده است. در پی انتشار اخباری در این خصوص، مدیرعامل پرسپولیس در مصاحبه‌ای اعلام کرد مذاکره برای تمدید قرارداد با برخی از بازیکنانی که قراردادشان در پایان فصل تمام می‌شود این هفته آغاز خواهد شد.

در این بین اما موضوع عجیبی وجود دارد و آن اینکه رضا درویش با نظر چه کسی روند مذاکره برای تمدید قراردادها را انجام می‌دهد؟ وقتی هنوز تکلیف سرمربی فصل بعد مشخص نیست چرا و با چه ادله‌ای با بازیکنان برای تمدید قرارداد مذاکره می‌شود؟ چه کسی تصمیم می‌گیرد که قرارداد کدام بازیکن تمدید شود یا به کدام بازیکن براب فصل بعد نیاز نیست؟

اگر ملاک مذاکرات برای تمدید قرارداد،  نظر اوسمار ویرا باشد که قرارداد فعلی او تا پایان فصل با پرسپولیس اعتبار دارد و هنوز مشخص نیست او فصل آینده روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. اگر قرارداد بازیکنی تمدید شد و مربی احتمالی فصل آینده (کسی به جز اوسمار ویرا) اعلام کرد بازیکنان تمدید شده را نمی‌خواهد تکلیف چیست؟

به نظر می‌رسد این اقدام رضا درویش (مذاکره برای تمدید قرارداد با چند بازیکن) اگر صحت داشته باشد و صوری نباشد برای کم کردن فشار فضای هواداری خواهد بود و گرنه هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد در شرایطی که هنوز تکلیف سرمربی فصل بعد مشخص نیست، قرارداد بازیکنی تمدید شود!

البته در این بین یک احتمال هم وجود دارد و آن اینکه مسئولان فعلی پرسپولیس برای سپردن نیمکت تیم خود به ویرا برای فصل آینده به قطعیت رسیده‌اند اما آن را بنا به دلایلی رسانه‌ای نمی‌کنند!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مصدومیت بهترین بازیکن خارجی لیگ بسکتبال
  • حاتمی: آخر بازی تمرکز نداشتیم/ به خطاهای آسیب زننده اعتراض کردیم
  • تمدید قرارداد پرسپولیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام؛ درویش با نظر چه کسی مذاکره می‌کند؟
  • انتقاد مجتبی حسینی از آقای ایکس: بازیکن ما را رها کن!
  • نکو ستاره‌ استقلال را سرحال می‌خواهد (عکس)
  • شایعه عجیب در فضای مجازی پیرامون استقلال
  • بوسه همسر ستاره استقلال بر دستان او + عکس
  • حواشی جذاب از روز خاص کمپ ناصر حجازی؛‌ استقلال آماده قهرمانی است
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه
  • سه لژیونر جدید والیبال ایران، مقصد: کره جنوبی!