Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و گو با ایرنا راه‌اندازی صدها ماشین سانتریفیوژها از سوی ایران را رفتاری طبیعی دانست و گفت: ما برای تغذیه نیروگاه بوشهر و برای اینکه بتوانیم سوخت نیروگاه بوشهر را به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای فعال خودمان و همچنین برای نیروگاه‌های بوشهر ۲ و۳ و سایر نیروگاه هایی که قرار است ساخته شود، تامین کنیم به ۱۹۰ هزار سو به عنوان فرآیند طولانی نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ما بر اساس محاسبه در طول سال‌های آینده در دوره میان‌مدت به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم. یعنی باید ۲۰ هزار مگاوات از نیاز آینده‌مان به برق را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تامین کنیم و این یک برنامه جدی توسعه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران است و برای اینکه بتوانیم این ۲۰ هزار مگاوات را داشته باشیم و نیازهای حال و آینده‌مان را تامین کنیم باید وارد چرخه‌ای شویم که منجر به تولید میله‌های سوخت شود.

کوشکی بیان کرد: در حال حاضر هزار مگاوات برق در بوشهر تولید می‌شود که میله سوخت آن وارداتی از روسیه است و باید از این فرآیند شروع کنیم، به همین دلیل ۱۹۰ هزار سو افق و چشم‌اندازی بود که ما به عنوان یک ضرورت اولیه برای تولید برق به آن نیاز داشتیم و جزو شروطی هم بود که رهبر انقلاب بارها در تذکراتشان در طول سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ براساس نظر کارشناسان اعلام کرده بودند که ما باید این مقدار توان غنی‌سازی را داشته باشیم و حرکت دولت به این سمت و سو برای جبران عقب ماندگی‌ها است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته این حرکت متوقف شده است یعنی حرکت به سمت و تولید پایه‌ ۱۹۰ هزار سو که ما برای تولید میله سوخت برای برق نیاز داریم برنامه عقب مانده‌ای است که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده و به عنوان یک تکلیف قانونی برای رفع نیاز کشور به میله سوخت و برای تولید برق است که با هیچ موضوع دیگری نباید پیوند بخورد.

کوشکی یادآور شد: همانطور که دولت سد و نیروگاه برای تولید برق می‌سازد اینجا هم قرار است بر اساس برنامه‌ای که در طول سال‌های قبل مصوب شده، باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم. این یک گام جدی است برای اینکه به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق که به شدت هم به آن نیاز داریم، برویم. 

وی افزود: به همین دلیل باید این اقدام دولت در راه‌اندازی صدها ماشین سانتریفیوژها را اقدامی عمرانی و توسعه‌ای دید و هیچ قید دیگری را نباید به آن اضافه کنیم.  اگر بخواهیم با مازوت و گازوئیل برق تولید کنیم باید گازوئیل و مازوت وارد کنیم تا بتوانیم برق تولید کنیم و این کار شدنی نیست و معنی ندارد این یک موضوع فنی است و نباید آن را به هیچ موضوع دیگری گره بزنیم این موضوع جزو برنامه و مصوبه دولت‌های قبل بوده که متوقف شده و کاملاً کارشناسی است و چشم انداز آن هم برای تولید برق است و حال دولت سیزدهم این اقدام را تکلیف قانونی خود می‌داند.

منبع: الف

کلیدواژه: هزار مگاوات برق برای تولید برق ۲۰ هزار مگاوات نیاز داریم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید کریم حسینی با تذکر به وزارت نیرو به جهت قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزی در فصل گرما که ضرر‌های اقتصادی فراوانی به دنبال دارد، گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به وزارت نیرو این دولت ساخت نیروگاه‌ها به منظور تامین برق کشور گوشزد شد چراکه طی دهه گذشته کمتر به این موضوع توجه شده بود، لذا عدم توسعه نیروگاه‌ها تهدیدی برای صنعت کشاورزی و صنایع به شمار می‌آید.   وی افزود: تامین برق صنایع فولادی و حتی محدودیت‌های پیرامون برق این کارخانجات تاثیر بسیار منفی در تولید داشته و ارزش‌افزوده را به شدت کاهش می‌دهد هرچند طبق قانون صنایع می‌تواند با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند، اما بخش خصوصی نیاز به حمایت بیشتری جهت به نتیجه رساندن چنین پروژه عظیمی دارد.   نماینده اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید با افزایش تولید برق محدودیت برق صنایع در تابستان را کاهش دهد، گفت: در شرایط فعلی راحت‌ترین استراتژی و راهبرد برای مدیریت برق، صرفا قطع آن است چراکه راهکار‌های دیگر زحمت بسیاری دارند.

دیگر خبرها

  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • دولت سیزدهم به تولید توجه ویژه کرده است
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف