Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:26:11 GMT

برداشت محصول کلزا در شهرستان مشهد پایان یافت

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۵۰۵۸

برداشت محصول کلزا در شهرستان مشهد پایان یافت

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، محمد میری دیسفانی افزود: عاملیت خرید کلزا از طریق  شرکت غله و به مباشرت اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کارخانه های روغن کشی استان انجام گرفته است.

وی برای کاشت کلزا از کشاورزان خواست با کاشت این محصول و با ایجاد تناوب زراعی با غلات، ضمن حفظ حاصلخیزی خاک و صرفه جویی در مصرف آب از مزایایی اقتصادی آن نیز بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت:  همزمان با فصل برداشت کلزا، مرکز خرید این محصول در شهرستان فعال بود و  ۹۱۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری و به کارخانه های روغن کشی حمل شد.

میری افزود: شورای اقتصاد قیمت تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا  را ۲۳۰ هزار ریال عنوان کرده بود که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۵۵ هزار ریال افزایش داشت.

وی افزود: ارقام کشت شده کلزا در اراضی شهرستان مشهد شامل نپتون، اکاپی، ایمپریو، ناتالی و روهان است.

وی ادامه داد: توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول راهبردی در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

روغن کلزا جزء مرغوب ترین و با کیفیت ترین روغن‌ها در مقایسه دیگر ارقام از جمله سویا، ذرت و آفتابگردان است و تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

 دانه کلزا دارای ۴۰ تا  ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد شورای اقتصاد کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد شورای اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی مشهد شورای اقتصاد کلزا جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در کشت جو به صورت قصیل، وقتی دانه جو از مرحله شیری وارد مرحله خمیری می‌شود، محصول برداشت و به ۲ صورت تازه و یا خرد و سیلو شده به مصرف دام می‌رسد.

حسین کوه خضری، رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه با توجه به منابع محدود آبی در استان نیازمند تغییر روش کشت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش میزان آبدهی و برداشت زودتر محصول، حذف علف‌های هرز و افزایش کیفیت علوفه دامی از مزایای برداشت جو به صورت قصیل است.

وی با بیان اینکه امسال دو هزار تن محصول جو در استان به این صورت در استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم سال آینده ۱۰ درصد از زمین‌های زیر کشت محصول جو به صورت قصیل برداشت شود.

در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول جو قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند