یک سئوال از علی کریمی که درباره نذری محرم شبهه میاندازد
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۹۰۰۸
حجتالاسلام حجت الله ذاکر، کارشناس و پژوهشگر معارف در گفتوگو با خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در واکنش به شبههای که برخی افراد در ایام ماه محرم و نذری دادن در جامعه مطرح میکنند و میگویند هزینه نذری باید صرف فقرا شود و نذری دادن اسراف و کار عوامانهای است، اظهار داشت: ابتدا باید به موضوع نذر و آداب آن اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نذر کردن و ادای نذر از ویژگیهای عبادالرّحمان است
وی با بیان این که در برخی از آیات کریمه قرآن کریم و روایات شریفه معصومین علیهمالسلام به بحث نذر اشاره شده است، ادامه داد: قرآن کریم در سوره مریم، به نذر مادر حضرت مریم (سلامالله علیها) که متعهّد شده بود فرزند او خادم خانه خدا شود و همچنین آیاتی از سوره مبارکه انسان به نذر اهل بیت علیهمالسّلام در مورد شفای حسنین علیهمالسّلام اشاره کرده است. یکی از ویژگیهای عبادالرّحمان را با تعبیر «یوفون باالنذر» یعنی کسانی که نذر میکنند و به نذر خود وفا میکنند، بیان میفرماید.
براساس سیره اهل بیت، نذر کردن امری پسندیده است
ذاکر در ادامه تصریح کرد: در مورد سیره معصومین علیهمالسّلام که برای ما حجّیت دارد، در روایت آمده که وقتی امام حسن و امام حسین علیهما سلام بیمار شدند، امام علی علیهالسّلام نذر کردند که روزه بگیرند و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز با این نذر همراهی کردند. در واقع این ماجرا در سوره انسان (دهر) اشاره شده است و این آیات و سیره اهل بیت علیهمالسلام بیانگر آن است که نذر کردن، سنّتی پسندیده است و وفای به نذر هم لازم است.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اصل نذر هم در آیات قرآن و هم روایات اشاره شده و مورد تأیید حتمی است، اظهار کرد: همچنین، برخی روایات اهل سنّت نیز این مسأله را تأیید میکند؛ از جمله در سنن ابیداوود، حدیث ۳۳۱۳، باب وفای به نذر، بیان شده که شخصی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و سوال کرد که نذر کرده قربانی بدهد .... حضرت به او فرمودند: «پس به نذرت وفا بنما.»
استوری علی کریمی، بازیکن فوتبال درباره نذری دادن در محرم
پاسخی به شبههافکنان درباره نذری دادن
وی ادامه داد: برخی از افراد، همه ساله با فرارسیدن ماه محرم بیان میکنند که نذری دادن در ماه محرم از نظر عقلی کار پسندیده ای نیست و بهتر است در عوض آن به فقرا کمک شود؛ در پاسخ باید گفت که نذر کردن از نظر عقلی نیز دارای فواید بسیاری است.
بانیان محرم بیشترین کمک را به فقرا و نیازمندان دارند
ذاکر با اشاره به فواید عقلی نذر بیان کرد: یکی از فواید نذر کردن، کم شدن دلبستگی انسان به دنیاست و در نتیجه چنین انسانی به راحتی انفاق کرده و اهل بخشش میشود. از دیگران دستگیری خواهد کرد و نوعدوستی در جامعه رواج خواهد یافت. کسانی که اهل نذری دادن در محرم هستند، بیشترین کمک به فقرا و نیازمندان را دارند.
فواید رشد فرهنگ حسینی در جامعه
این کارشناس دینی اضافه کرد: نذری دادن در محرّم یکی از راهکارهای رواج فرهنگ حسینی است و اگر این فرهنگ در جامعه ما رشد یابد، روحیه بخشش به فقرا و محرومیتزدایی در جامعه افزایش مییابد؛ علاوه بر اینکه در ماه محرم، فقرا و مستمندان نیز از این نذری بهره فراوانی میبرند.
پاسخ محمد بنا پیشکسوت کشتی به اظهارات علی کریمی
نذر کردن، خدمت به نیازمندان است
ذاکر اذعان کرد: در واقع میتوان گفت نذر کردن، خدمت به نیازمندان است؛ هم به شیوه مستقیم که در مراسم عزاداری فقیران جامعه هم شرکت میکنند و از اطعام حسینی بهرهمند میشوند و هم به شیوه غیرمستقیم که با ترویج فرهنگ بخشش و توجه به نیازمندان جامعه، به این ولی نعمتان عنایت میشود.
نذری دادن عامل ازبین رفتن فاصله طبقاتی در جامعه است
وی تاکید کرد: یکی از عوامل از بین بردن فاصله طبقاتی در جامعه، نذر است؛ چرا که نذر، بخشیدن حصهای از مال است، یعنی یکی از روشهایی است که مردم اموال خود را با هم تقسیم کنند و دیگران را نیز بهرهمند میسازند، نذر است و نذر باعث میشود، مردم، فقیران جامعه را هم در ثروت خود شریک کنند.
فقر فقط مادی نیست، فقر فرهنگی هم داریم
ذاکر افزود: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، این است که علاوه بر فقر مادی، فقر فرهنگی نیز در جامعه وجود دارد و متأسفانه اقشاری از مردم از فقر فرهنگی غافل هستند و فقط فقر مادی را فقر میدانند. در حقیقت نذر کردن علاوه بر زدودن فقر مادی، موجب زائل شدن فقر فرهنگی نیز میشود. به این بیان که وقتی افرادی برای مراسم عزاداری امام حسین علیهالسلام نذری میدهند و مراسمی برپا میکنند، افرادی که در این جلسات شرکت میکنند، از معارف الهی بهرهمند میشود و با کسب معارف دینی و بصیرت افزایی آحاد جامعه، فقر فرهنگی به مرور از بین میرود.
ذاکر در ادامه خاطرنشان کرد: طبق روایات، نذری دادن موجب رشد و برکت مال انسان میشود؛ در نتیجه، رشد مال، اقتصاد و معیشت نیز سامان مییابد. طبق روایتی در کتاب مجمعالبحرین، خداوند به کسی که یک درهم بابت طعام و غیر طعام در مجلس عزای امام حسین علیهالسلام هزینه کند، وعده داده که آن یک درهم را به ۷۰ برابر برکت دهد.
حاضرید بخشی از هزینههای سنگین زندگیتان را بذل مال کنید؟
این کارشناس دینی در پایان با طرح سؤالی از افرادی که این شبهه را ترویج میکنند، پرسید: آیا شما که اینقدر به فکر فقرای جامعه هستید و سنگ ایشان را در سخن به سینه میزنید، حاضرید مثل اهل معرفت که اهل نذری دادن هستند، به این راحتی بذل مال کنید و از ولی نعمتان جامعه یعنی نیازمندان آبرومند دستگیری کنید. حاضرید از یکی از سفرهای تفریحی خارجی یا داخلی خود بگذرید و هزینههای هنگفت آن را به این قشر اختصاص دهید؟!
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: حجت الله ذاکر ماه محرم نذری دادن علی کریمی محمد بنا نذری دادن فقر فرهنگی علیهم الس نذر کردن ماه محرم الس لام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۹۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«آدرخش و رقص فانتومها» در نمایشگاه کتاب طنین میاندازد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آذرخش و رقص فانتومها» شامل خاطرات آزاده خلبان حسینعلی ذوالفقاری نوشته صادق وفایی بهتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و در سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه میشود.
اینکتاب پس از «بیگانه با ترس» و «شبح دوستداشتنی»، سومینکتابی است که صادق وفایی درباره خلبانان نیروی هوایی بهویژه خلبانان شکاری بمبافکن فانتوم F4 نوشته است.
حسینعلی ذوالفقاری متولد ۱۳۳۰ است که پس از ورود به نیروی هوایی، برای آموزش به آمریکا اعزام شد و پس از بازگشت به ایران، هواپیمای فانتوم را برای پرواز انتخاب کرد. ذوالفقاری یکی از خلبانان پایگاه سوم شکاری همدان بود که در دوران خدمت خود با خلبانان و اسطورههایی چون قاسم پورگلچین، محمود اسکندری، داریوش ندیمی، فرجالله براتپور، جلیل پوررضایی و … همراه و همنفس بوده است. او از چهرههایی چون شهید مصطفی چمران، شهید احمد کشوری و ابوالحسن بنیصدر نیز خاطراتی دارد.
اینخلبان پس از پیروزیهای مراحل مختلف عملیات بیتالمقدس که بهمرور باعث آزادسازی خرمشهر شدند، در روز ۱۸ اردیبهشت یعنی یکروز پس از بمباران موفق پل استراتژیک و شناور عراق روی اروندرود توسط محمود اسکندری، در ماموریت بمباران ۴ کیلومتر از جاده عقبنشینی نیروهای دشمن در جاده جفیر _ طلاییه، مورد اصابت پدافند زمین به هوا قرار گرفت و با محمدعلی اعظمی خلبان کابین عقب خود بهطور ناگهانی از هواپیما خارج شد و به اسارت دشمن درآمد. او با تحمل بیش از ۸ سال اسارت و بودن در جمع اسرای مفقودالاثر، شهریور ۱۳۶۹ به میهن بازگشت.
ذوالفقاری از بازگشت از دوران اسارت، در قامت خلبان مسافربری به خدمت پرداخت و چندسال پیش بازنشسته شد.
خاطرات امیر آزاده خلبان ذوالفقاری در «آذرخش و رقص فانتومها» در ۹ فصل تدوین شدهاند که عناوینشان به اینترتیب است: «اتاق بازجویی و آنزن نامحترم»، «در ایران اجکت نداریم!»، «پشت پیکر شهدا پناه گرفتهایم!»، «مبارزه با دیوارهای زندان»، «شیر حلال!»، «رقص باله فانتومها بین درهها»، «رویای آنبانوی رویپوشیده»، «نقشه فرار» و «برنمیگردید، زنده بمانید و بپرید بیرون!».
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم؛
* بعد از اچ ۳، عملیاتهای مهم ثامنالائمه، فتحالمبین و بیتالمقدس را داشتیم.
بله.
* که شما در پایان بیتالمقدس اسیر شدید. گفتید در بازجویی استخبارات وقتی نگهبان بالای سرتان به گردنتان ضربه میزد، چون قبلاً یک اجکت دیگر داشتید، درد شدیدی به گردنتان و ستون مهرهها هجوم آورد. فکر کنم الان به خاطره اولین اجکتتان رسیدهایم؛ زمستان ۱۳۵۹ پیش از آنکه در فروردین ۱۳۶۰ حمله به اچ۳ انجام شود.
بله. مربوط به بمباران العماره است که در مسیر برگشت از آن، اسکندری ناگهان سایت موشکهای عراقی که دزفول را بمباران میکردند، دید.
زدن العماره دوبار انجام شد. بار اول هشتفروندی بودیم با لیدری براتپور. اسکندری هم سابلیدر بود. ده روز بعد گفتند: «آنجا محل تجمع نیرو است. بروید بزنید!» طبق معمول، بمبهای خوشهای مال من بود. تمام بمبها را در ارتفاع دویستپایی میزدیم، ولی این را باید صدپا میرفتی بالا. وگرنه مسلح و فعال نمیشد.
در مرتبه دومی که رفتیم العماره را بزنیم، من چیزی از هدف و تجمع نیرو ندیدم. برای همین گفتم حیف است بمبهای گران خوشهای را که برای بیتالمال است، هدر بدهم. لاشه تانک و نفربر جلویمان بود. بههمینخاطر نزدیم و برگشتیم. سر همین عقیده بود که من ششبار با بمب برگشتم و نشستم.
* که خیلی کار خطرناکی است!
بله. بعضیها هم بودند که بمبهایشان را در مناطق پرتوپلا میزدند. نزدیک مرز ناگهان دیدم یکی از هواپیماها دارد با مسلسل جایی را میزند. صدایش در رادیو آمد. اسکندری بود: «بچهها هرکه هرچه دارد خالی کند اینجا. همانسایتی است که دزفول را میزند. کی بمب دارد؟» گفتم: «ذوالفقاریام جناب سرگرد! دارمتان!» گفت: «حسین، یاابوالفضل! همان سایت است! بزنش!» اینجا بود که حاجیات دیوانه شد. بمب و مهمات داشتم دیگر! اسکندری هم که گفته بود. دیگر حجت تمام بود. گفتم خدایا شکرت! چون افت داشت بمبهایم را نزده برگردم! ولی نمیخواستم بمبها را هدر بدهم و روی تانک سوخته مصرفشان کنم.
اینکتاب با ۲۳۶ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.
کد خبر 6093057 فاطمه میرزا جعفری