Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین معنوی نخل‌گردانی همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم با حضور هیئت‌های عزاداری در شهرستان شاهرود برگزار شد و دسته‌های عزاداری سید الشهدا(ع) از نقاط مختلف شهر خود را به این مراسم رساندند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از شاهرود ، عزاداری دهه اول ماه محرم برای شاهرودی‌ها به اوج خود رسید.  بهانه این عزاداری هم آئین معنوی نخل‌گردانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخل شاهرود مانند هر سال در کوچه پای نخل در یکی از قدیمی‌ترین محلات شاهرود منتظر عزاداران حسینی است.

نخل را پیر غلامان با پارچه‌های سبز و سیاه تزیین کرده‌اند. آیینه کاری زیبایی به نخل جلا بخشیده است. صدای دسته‌‌های عزاداری از دور و نزدیک شنیده می‌شود. مردم عزاداران را همراهی می‌کنند. پیر و جوان، کودک و بزرگ و زن مرد آمده‌اند تا ارادت خودشان در این آخرین روز عزاداری دهه اول محرم شاهرود، به اباعبدالله(ع) نشان دهند.

صدای دسته عزاداری از دور و نزدیک شنیده می‌شود. طبل زنان می‌کوبند و سنج‌زنان، سینه‌زنان و زنجیر‌زنان را با هم هماهنگ می‌سازند. اینجا همه ذکر یا حسین(ع) بر لب دارند.

 تکیه بازار پر از عزاداران است که لحظاتی بعد نخل را با اصولی خاص بلند می‌کنند. بزرگترین مراسم نخل‌گردانی استان سمنان همینجا است به وسعت دل‌های کویری مردم شاهرود؛ مردم دیار یک هزار شهید مردمی که امروز هم شهدایشان را فراموش نکرده و با تصاویر و عکس‌هایشان به میان دسته عزاداران آمده‌اند.

نخل با شکوه و عظمت بلند می‌شود با کمی تأخیر؛ قرار است در مسیر استادیوم تختی روی دوش مردم بالا برود و آنجا مراسم عزاداری با مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی ادامه پیدا کند هیئت‌ها یکی پس از دیگری رسیده‌اند و خیابان سیاه‌پوش است نخل با ندای یا حسین(ع) مردم بلند می‌شود و روی دوش مردان عزادارن و سیاه پوش قرار می‌گیرد.

مردانی که یک صدا ندای یا حسین(ع) بر لب دارند. این مراسم سنتی سال‌ها است که به شیوه‌ای مشابه برگزار می‌شود و  در 2 سال اخیر به خاطر کرونا مردم از نعمت حضور پرشور در آن محروم شدند حالا اما آمده‌اند تا جبران مافات کنند امروز مردم آمده‌اند تا ارادت خودشان را به امام شان نشان دهند امامی که امروز اسمش بر سر زبان تمام مردان و زنان شاهرودی است وقتی چشم به نخل می‌دوزند.

نخل به سمت استادیوم تختی در حرکت است.عزاداران آن را مقابل پارک شهدای محراب قرار می‌دهند. بلندگو نوحه سنتی حسینی را می‌خواند.عزاداری به اوج خود می‌رسد. مراسم نخل دقایقی با سخنرانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا می‌کند.

علی‌خانی در سخنرانی عزت‌مندی مردم را مدیون اهل بیت می‌دانند و همچنین امنیت کنونی کشور را مرهون خون شهدا و خط سرخ حسینی می‌داند. نوحه‌سرایی و سینه‌زنی مجدداً از سر گرفته می‌شود.

عکاسان، فیلمسازان و خبرنگاران متعددی از نقاط مختلف استان و حتی استان‌های مجاور و پایتخت برای پوشش این مراسم به شاهرود آمده و از نقاط مختلف این مراسم سنتی عکس‌برداری می‌کنند.

 تصویر پیرغلامان حسینی که سال‌های قبل گرداننده این مراسم بودند و امسال در بین مان نیستند هم به عزاداری شور و حال تازه‌ای بخشیده است اینجا همه ذکر یا حسین(ع) دارند و نخل دوباره بر دوش جوانان سیاه‌پوش قرار می‌گیرد تا به جایگاهش باز گردد این صحنه آخر عزاداری روز یازدهم در شاهرود است.

طنین چغچغه‌زنی در یازدهم محرم در کوچه‌های انجدان/ عزاداری تاریخی در سرزمین آفتاب + تصاویر نقالی عکس‌ها از عشق دلباختگان اباعبدالله در آیین کهن عزاداری " 11 محرم دامغان " حضور 500 گردشگر خارجی در آیین‌های عزاداری یزد

نخل‌گردانی شاهرود یکی از دیرینه‌ترین مراسم محرم دراستان سمنان محسوب می‌شود که سالانه خیل عظیم عزاداران را به سوی خود می‌کشاند دل سوختگان و عزاداران حسینی امروز یک صدا در رثای حسین(ع) می‌گریند.

انتهای پیام/363/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نخل گردانی حسین ع آمده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۰۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی اصفهان برگزار شد
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد