Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@07:48:21 GMT

مراحل و نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۰۶۳۵

مراحل و نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تغییرات شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش قدرت رقابتی، مستلزم منابع مالی جدید است. روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی مورد نظر وجود دارد که افزایش سرمایه یکی از اقداماتی است که به این منظور انجام می‌شود. افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص با صدور سهام جدید یا افزایش مبلغ اسمی سهام موجود انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از نخستین ثبت، تصمیم‌گیری در مورد نحوه و میزان افزایش سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده صورت می‌گیرد و پس از آن برای ثبت تغییرات شرکت باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنند.

شرایط افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از روش‌های ایجاد تغییرات شرکت‌های سهامی خاص است. یک‌سری شرایط و قوانین برای افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی خاص در قانون درنظر گرفته شده است.

1-نحوه توزیع حق تقدم

یکی از شرایطی که در افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی خاص وجود دارد، حق تقدم سهام‌داران قدیمی است. بدین معنی که هنگام افزایش سرمایه، سهام‌داران قدیمی دارای اولویت بالاتری برای خرید سهام هستند.

2-میزان افزایش سرمایه

برای ثبت حداقل میزان افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی خاص محدودیت وجود دارد که حداقل مبلغ مورد نیاز یک میلیون ریال تعیین شده است؛ اما هیچ محدودیتی برای ثبت حداکثر مقدار افزایش سرمایه وجود ندارد.

3-مالیات افزایش سرمایه

مالیات یکی از ضروریاتی است که شرکت‌ها برای ثبت افزایش سرمایه مکلف به پرداخت آن هستند. میزان مالیات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های سهامی خاص 0005.0 یا نیم‌ درهزار تعیین شده است.

4-ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات شرکت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه، لازم است تا شرکت با ارسال مستندات به اداره ثبت شرکت‌ها نسبت به ثبت تغییرات شرکت اقدام نماید.

5-تأدیه سرمایه قبلی

یکی از ملزومات مهمی که برای افزایش سرمایه وجود دارد، تأدیه کامل سرمایه قبلی شرکت است. منظور از تأدیه سرمایه قبلی، پرداخت تمام سرمایه قبلی به حساب شرکت است.

مراحل افزایش سرمایه

ممکن است پس از شروع کسب و کار برای دریافت تسهیلات بانکی، شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها، دریافت پروژه، کسب جایگاه بهتر در رتبه‌بندی شرکت‌ها و... نیاز به افزایش سرمایه پیدا کنید. برای افزایش سرمایه شرکت باید یک‌سری مراحل را به شرح زیر طی کنید.

1-ارائه پیشنهاد افزایش سرمایه

اولین قدم برای افزایش سرمایه، ارائه و تصویب پیشنهاد افزایش سرمایه توسط هیئت‌مدیره شرکت است.

2-تأیید افزایش سرمایه توسط حسابرس

در این مرحله حسابرس شرکت، شرایط موجود را بررسی می‌کند. در صورت عدم وجود هیچ‌گونه ابهام یا اشکالی در پیشنهاد ارائه شده، همه یا بخشی از سرمایه توسط حسابرس تأیید می‌شود.

3-ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان بورس

گام بعدی، ارسال تمامی مدارک و مستندات لازم برای افزایش سرمایه به اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان بورس است. پس از بررسی مدارک و موافقت توسط سازمان بورس اطلاعیه‌ای در مورد مجوز افزایش سرمایه روی کدال قرار می‌گیرد.

4-تصمیم‌گیری در مورد زمان برگزاری مجمع و قیمت سهم

پس از تأیید سازمان بورس، شرکت در مورد زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده، قیمت سهم و سایر موارد تصمیم‌گیری می‌کند.

5-انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی

با انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی روی سایت کدال و اعلام زمان و محل برگزاری مجمع، از سهام‌داران برای شرکت در جلسه دعوت می‌شود.

6-ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها

پس از برگزاری مجمع، تغییرات مربوط به افزایش سرمایه اعلام شده و برای ثبت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.

روش‌های ثبت افزایش سرمایه

روش‌های مختلفی برای تأمین نقدینگی از طریق افزایش سرمایه وجود دارد که افزایش سرمایه را به 4 دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند:

1-افزایش سرمایه از طریق محل سود انباشه (سهام جایزه)

در این روش، شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه و مشخص‌شدن میزان درآمدها، هزینه‌ها و سود تقسیم‌شده بین سهام‌داران، تصمیم به افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌کنند. سود انباشته، سودی است که بین سهام‌داران و شرکا تقسیم نمی‌شود.

2-افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهام‌داران

در این روش از افزایش سرمایه، شرکت اقدام به واگذاری سهام حق تقدم می‌کند و سهام‌داران 2 ماه پس از برگزاری مجمع برای ثبت‌نام و نام‌نویسی فرصت دارند.

3-افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، با توجه به ثابت‌بودن بدهی‌های شرکت، با بروزرسانی ارزش دارایی‌های ثابت مانند ساختمان، تجهیزات و سایر موارد سرمایه شرکت را افزایش می‌دهند.

4-افزایش سرمایه شرکت از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم

اگر شرکت سود انباشته یا اندوخته‌ای نداشته باشد، با فروش سهام خود از طریق پذیره‌نویسی و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی بازار، اقدام به جذب سرمایه می‌کند. سپس سرمایه به‌دست آمده از تفاوت قیمت فروش را به حساب اندوخته شرکت انتقال می‌دهد یا به‌صورت سهام جایزه دراختیار سهام‌داران قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص، یکی از دغدغه‌های صاحبان این شرکت‌ها است. مؤسسه حقوقی فروغ پاسارگاد ماندگار، بیش از یک دهه فعالیت کار خود را از سال 1388 آغاز و با بهره‌گیری از کادری مجرب، متخصص و متعهد تحت برند "نخستین ثبت" آغاز کرد. ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح، ثبت اختراع، اخذ کارت بازرگانی و انجام کلیه خدمات مالیاتی ازجمله خدماتی است که توسط این شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن و با دریافت حداقل هزینه و دستمزد به‌همراه مشاوره رایگان ارائه می‌شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افزایش سرمایه شرکت سهامی تغییرات شرکت افزایش سرمایه از محل اداره ثبت شرکت ها برای افزایش سرمایه افزایش سرمایه شرکت پس از برگزاری مجمع شرکت های سهامی خاص ثبت تغییرات شرکت سازمان بورس سرمایه قبلی مجمع عمومی سهام داران برای ثبت حق تقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۰۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس توضیحاتی درباره نحوه واگذاری سهام این باشگاه به کارکنان و پیشکسوتان ارائه کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس در این مورد نوشت: «در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال‌نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده یک آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر پنج درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون 95 درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلاً در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد، قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم‌گیری درباره سهم‌بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس