Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری مراغه «محمد مقتومی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ مترمربع کفپوش سنگی و ۵۰۰ متر جدول‌گذاری اجرا، و ۱۰۰ نیکمت سنگی و ۹ پایه برای تندیس مشاهیر در محوطه این اثر تاریخی نصب شده است. 

به گفته وی با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ۳۵۰ متر مربع نمای سنتی برای ساختمان رفاهی رصدخانه نیز اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهردار مراغه بیان کرد: به زودی و پس از نصب پایه‌های سنگی، تندیس مشاهیر این شهرستان در محوطه رصدخانه تاریخی مراغه نصب می‌شود. 

وی با بیان اینکه ساماندهی محوطه آثار تاریخی از اولویت‌های مدیریت شهری است، ادامه داد: شهرداری مراغه، بهسازی محوطه گنبد سرخ و رصدخانه تاریخی این شهرستان را در قالب همین تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی اجرا کرده است. 

وی اضافه کرد: رصدخانه تاریخی مراغه به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شمال‌غرب کشور در تعطیلات نوروزی پذیرای بیش از ۵۰ هزار گردشگر بود که ظرفیت قابل توجهی به شمار می‌رود. 

به گفته شهردار مراغه در حال حاضر نیز سازه محافظ رصدخانه تاریخی مراغه توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال ترمیم و بازسازی است. 

رقیه سعیدی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهداشت محیط شورای اسلامی شهر مراغه نیز اخیرا به خبرنگار ایرنا گفته بود که «ایجاد پایگاه ملی در رصدخانه مراغه که به عنوان یک مطالبه دیرینه در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی به این شهرستان مطرح، و به دلیل برخی محدودیت‌ها با مخالفت مواجه شده بود، بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد».

احیای جایگاه تاریخی و علمی رصدخانه و بهره‌گیری بهینه از این ظرفیت نه تنها جزو مطالبه‌های اصلی مردم مراغه، بلکه یکی از موضوعات مورد تاکید مسئولان به ویژه امام جمعه مردمی این شهرستان به شمار می‌رود. 

خواجه نصیرالدین توسی ریاضی‌دان و ستاره‌شناس شهیر ایرانی طی قرن هفتم هجری این رصدخانه را بنا نهاد و مکتب جدیدی در تحلیل حرکت سیاره‌ها ایجاد کرد که از آن به عنوان مکتب مراغه یاد می‌شود. 

وی توانست حمایت لازم را برای ساخت رصدخانۀ مراغه جلب نماید و یکی از بزرگترین مراکز علمی جهان را بسازد که در ساخت بسیاری از رصدخانه‌های جهان از رصدخانۀ پکن تا رصدخانۀ تیکو در اروپا، از آن الگوبرداری شد. 

او نظریه‌ای را مطرح کرد که به همراه توضیحات و نوشته‌های تکمیلی شاگردان و همکارانش، به مکتبی در نجوم تبدیل شد که به مکتب مراغه معروف است و از آن به عنوان دورۀ پیش از کوپرنیک نیز یاد می‌شود. 

این نظریه معروف به «جفت توسی» مرکزیت حرکت را از زمین می‌گرفت و ترجمه یونانی آن در کتابخانۀ واتیکان نگهداری می‌شد؛ جایی که کوپرنیک مدت‌ها وقت خود را صرف مطالعه و گردآوری اطلاعاتی کرد که بر مبنی آنها، طرح خورشید مرکزی خود را تدوین کرد. 

مهمترین ابداع خواجه نصرالدین توسی در حوزه نجوم نظری بود؛ از دید نجوم بطلیموسی همه حرکات سماوی باید مستدیر و یکنواخت باشد اما منجمان دوره اسلامی در بعضی موارد این اصل را با مشاهده‌های خود در تناقض می‌دیدند؛ توسی این تناقض را در توصیف حرکات ماه با ابداع اصل «صغیر و کبیر» که بعدها به «جفت توسی» مشهور شد، حل کرد؛ این اصل به آثار سانسکریت و یونان راه یافت و بر منجمان دوره نوزایی اروپا به ویژه کوپرنیک تاثیر گذاشت.

برچسب‌ها شهرداری مراغه میراث فرهنگی رصدخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مراغه میراث فرهنگی رصدخانه شهرداری مراغه میراث فرهنگی رصدخانه رصدخانه تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۰۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره آخرین جزئیات از لایحه عفاف و حجاب اظهار کرد:  درخصوص کلیّت لایحه عفاف و حجاب قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزه‌های مختلف اجرایی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضایی روشن است.

وی افزود: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و هم‌چنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضایی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

بهادری جهرمی در پایان گفت: به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضایی و اجرایی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • گلستان شهدای جروکان ساماندهی شد
  • بهادری جهرمی: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید برای ساماندهی حجاب نیست
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر