Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

موتوسیکلت محبوب‌ترین وسیله نقلیه است. تعداد زیادی از افراد با آن خاطره دارند اما به خاطر داشته باشید که موتور خطرناک‌ترین وسیله نقلیه هم هست. چون هیچ حفاظی ندارد و در کوچکترین تصادف‌ها هم ممکن است راکب و سرنشین، آسیب جدی ببینند. بنابراین، قانون علاوه‌بر الزامی کردن استفاده از کلاه کاسکت، داشتن بیمه را برای این وسیله نقلیه اجباری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمه راکب موتور سیکلت بخش زیادی از هزینه‌های جانی و مالی ناشی از سوانح رانندگی به شخص ثالث را پوشش می‌دهد.

بیمه راکب موتورسیکلت فوت شده

 

بیمه راکب موتور سیکلت چیست؟

بیمه راکب موتور همان بیمه شخص ثالث موتور سیکلت است. طبق مصوبات قانونی داشتن این بیمه‌نامه از سال ۹۵ برای تمام وسایل نقلیه موتوری الزامی شد. بیمه اجباری موتور، خسارت‌های منجر به فوت و نقص عضو را تا سقف قرارداد بیمه‌نامه جبران می‌کند. همچنین مواردی همانند ازکارافتادگی و بخشی از هزینه‌های پزشکی را تا سقف مورد توافق پوشش می‌دهد.

پوشش‌های بیمه راکب موتور

در این بیمه‌نامه، افراد یا وسایل نقلیه‌ای که در حوادث رانندگی آسیب می‌بینند به عنوان شخص ثالث شناخته می‌شوند. پس خسارت‌های مالی و جانی وارد به آنها تحت پوشش قرار می‌گیرد. طبق قانون بیمه اجباری، راننده مقصر تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه راکب، بیمه حوادث راننده داشته باشد.

سقف تعهدات بیمه راکب موتور در سال ۱۴۰۱

گفتیم که طبق قوانین بیمه مرکزی،  بیمه اجباری موتور خسارت‌های مالی و جانی در اثر حوادث رانندگی به شخص ثالث را جبران می‌کند. سقف تعهدات این بیمه‌نامه در خسارت‌های جانی، بر اساس نرخ دیه کامل یک شخص مسلمان محاسبه می‌شود. سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱در ماه حرام ۸۰۰ میلیون و سایر ماه‌ها ۶۰۰ میلیون تومان است. سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه نیز بر اساس پوشش‌های انتخابی بیمه‌گزار در هنگام عقد قرارداد تعیین می‌شود. این مبلغ در سال ۱۴۰۱ می‌تواند حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان باشد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیمه راکب موتور

عوامل متعددی در نرخ بیمه موتور تاثیرگذار هستند؛ اما به صورت خلاصه موارد زیر را می‌توان نام برد:

• تعداد سیلندر ملاک تعیین نرخ پایه بیمه موتور توسط بیمه مرکزی است

• مشخصات موتورسیکلت اعم از سال ساخت و تعداد سیلندر در تعیین مبلغ بیمه راکب موتور تاثیرگذار است.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در دو حالت مالک موتور مشمول پرداخت جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت می‌شود. 

حالت اول: بیمه‌گزار در موعد مقرر نسبت به تمدید اعتبار بیمه‌نامه اقدام نکند.

 حالت دوم: مالک بین تاریخ ترخیص خودرو و خرید بیمه‌نامه فاصله بیندازد. جریمه دیرکرد بیمه راکب موتور به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. مبلغ آن در سال ۱۴۰۱ به ازای هر روز دیرکرد به شرح زیر است:

تخفیفات شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه در شرایط مختلف تخفیفاتی را برای بیمه‌گزاران در نظر می‌گیرند. معمولا این تخفیفات برای مواردی چون: پرداخت نقدی بیمه‌نامه و خرید آنلاین بیمه ارائه می‌شود.

• تخفیف عدم خسارت

اگر بیمه‌گزار در مدت اعتبار قرارداد از بیمه‌نامه خود استفاده نکند، این تخفیف شامل حالش می‌شود.

• جریمه دریافت خسارت

بیمه‌گزاری که در مدت اعتبار قرارداد برای دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کند، مشمول این جریمه می‌شود. مقدار جریمه به نوع خسارت مالی یا جانی بستگی دارد.

• اعتبار بیمه‌نامه

معمولا بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت نسبت به بیمه‌های سالانه قیمت بیشتری دارند.

 

بیمه راکب موتور سیکلت

قوانین مربوط به راکب موتورسیکلت و تاثیرات آن بر پرداخت خسارت بیمه اجباری موتور

تا اینجای مقاله درباره بیمه راکب موتور صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم با قوانین مربوط به راکب موتورسیکلت آشنا شویم. راکب موتورسیکلت همان راننده موتور است. این فرد طبق قوانین راهنمایی و رانندگی باید موارد زیر را رعایت کند:

• داشتن بیمه راکب موتور معتبر

• داشتن کلاه کاسکت 

• رعایت ظرفیت مجاز موتورسیکلت در هنگام حمل‌ونقل مطابق با قانون بیمه اجباری

• سوار نکردن سرنشین بدون کلاه ایمنی

• داشتن گواهینامه

• داشتن برگ معاینه فنی معتبر

• داشتن بیمه راکب موتور معتبر

گفتیم که داشتن بیمه شخص ثالث معتبر اجباری است. درصورتیکه پلیس دستور به توقف موتور بدهد، گواهینامه، کارت موتور و بیمه را چک می‌کند. اگر بیمه‌نامه مذکور را نداشته باشید یا اینکه بیمه شما معتبر نباشد، موتور توقیف می‌شود.

سوار نکردن سرنشین بدون کلاه ایمنی

ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی داشتن کلاه کاسکت برای راکب و سرنشین را اجباری کرده است. در چند سال اخیر پلیس نسبت به اجرای این ماده قانونی سخت‌گیری بیشتری نشان می‌دهد. پس فراموش نکنید که حتما کلاه یدک برای سرنشین داشته باشید.

داشتن گواهینامه

رانندگی با موتور بدون داشتن گواهینامه جرم است. البته بیمه‌گر در صورت بروز حادثه خسارت را پرداخت می‌کند؛ اما بعد از مالک موتور پس خواهد گرفت. داشتن برگ معاینه فنی معتبر طبق قانون، مالک باید هر سال معاینه فنی موتورسیکلت خود را در مراکز معتبر انجام دهد. اگر علت تصادف، نقص فنی موتور باشد بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت به بیمه‌گزار ندارد.

بیمه راکب موتور سیکلت را از کجا بخریم؟

بیمه دات کام یکی از معتبرترین کارگزاری‌های آنلاین استعلام قیمت و خرید انواع بیمه‌ها است. اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت را دارید به صفحه محصولات سایت بروید. مشخصات موتورسیکلت از قبیل: گروه موتور سیکلت و سال ساخت آن را وارد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه شخص ثالث خودرو و موتور و همچنین بیمه موتور به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdpartyMotor

 

 این گزارش برای تین نیوز ارسال شده و تین نیوز مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بیمه شخص ثالت بیمه خرید بیمه بیمه ثالث بیمه موتور خرید آنلاین بیمه راکب موتورسیکلت بیمه شخص ثالث بیمه نامه بیمه اجباری داشتن بیمه سقف تعهدات بیمه موتور بیمه گزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان اظهار کرد: در پی بارش‌های اخیر در استان علاوه بر شهرستان زیرکوه بارندگی‌های شدیدی را در دیگر شهرستان‌های استان از جمله نهبندان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه روستاهای زیادی در سطح استان درگیر خسارت ناشی از این بارندگی‌ها شدند، اضافه کرد: بارش‌ها و سیل ناشی از آن به تمام بخش‌های زیرساختی در استان خسارت وارد ساخته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بیشترین خسارات به بخش ایل راه‌ها و راه‌های روستایی، ابنیه ها و آب نماها بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه خسارت به زیرساخت‌های آب، برق و حتی به زیرساخت‌های مخابرات نیز وجود داشته است، یادآور شد: همچنین یکی دیگر از بخش‌هایی که بیشترین خسارت را داشته بخش کشاورزی شامل کانال‌های کشاورزی، باغات و قنوات بوده است.

وی از ارائه گزارش اولیه این خسارات به سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: جمع بندی اولیه از خسارت‌های ناشی از سیل در استان صورت گرفته و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: از هم اکنون برآورد خسارات ناشی از سیل در نقاط مختلف استان توسط دستگاه‌های مربوطه و با هماهنگی فرمانداری‌های سطح استان در حال انجام بوده که جمع بندی آن به مدیریت بحران استان ارسال تا پیگیری برای جذب اعتبارات و جبران خسارات ناشی از سیل انجام شود.

آخوندی اضافه کرد: خسارت در بخش‌های خانگی نیز علی رغم اینکه گسترده نبوده وجود داشته که اقدامات لازم توسط دستگاه‌های خدمات رسان برای اسکان سیل زده‌ها و همچنین توزیع بسته‌های غذایی و لوازم مورد نیاز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکیپ‌هایی برای ارزیابی مناطق سیل زده در حال فعالیت هستند، بیان داشت: هر چند حدود دو هفته برای برآورد خسارت زمان وجود دارد اما اقدامات لازم از هم اکنون آغاز شده تا زودتر به نتیجه برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از زمان بارندگی‌ها عملیات بازگشایی راه‌ها و بعد از آن بازسازی آنها در مناطقی مشکل وجود دارد شروع شده است، تصریح کرد: امیدواریم با جذب به موقع اعتبارات این اقدامات تسریع یابد.

آخوندی اضافه کرد: با توجه به شرایط مربوط به بارندگی‌ها بیشترین خسارت در زیرکوه و بیشترین بخش آسیب دیده مربوط به راه‌ها و ایل راه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع این بحران تمام مردم و دهیاران و دستگاه‌های مربوطه پای کار بوده‌اند، یادآور شد: دنبال این هستیم که کارهای عمومی، اصلی و اولویت دار را دستگاه‌ها انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از رسانه‌ها خواست تا بازتاب خوبی از حجم خسارات وارده به استان ناشی از بارندگی‌های اخیر داشته باشند تا این انعکاس مناسب بتواند در جذب اعتبارات به استان کمک کننده باشد.

کد خبر 6089565

دیگر خبرها

  • روایت دردناک امدادگران از صحنه های تصادفات موتورسواران + ویدئو
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H6
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید
  • آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته
  • دو تصادف منجر به فوت در دو نقطه از شهر تهران
  • دو تصادف فوتی در دو نقطه از شهر تهران
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات