Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:58:05 GMT

تعهد وزرای خارجه چین و کره‌جنوبی برای تعمیق روابط

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۱۶۱۹

تعهد وزرای خارجه چین و کره‌جنوبی برای تعمیق روابط

در میان رقابت فزاینده واشنگتن و پکن، دیپلمات‌های ارشد چین و کره جنوبی متعهد شدند که روابط نزدیکتری برقرار کرده و یک زنجیره تامین صنعتی پایدار داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره جنوبی که از متحدان دیرینه آمریکاست، در ایجاد توازن میان واشنگتن و قاطعیت فزاینده سیاست خارجه دولت پکن ناتوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناقشات آمریکا و چین بر سر جزیره خودگردان تایوان نیز برای کشورهایی که خواستار برقراری روابط دوستانه با هر دو طرف هستند، مشکل‌ساز شده است.

پارک جین و وانگ یی، وزرای خارجه کره جنوبی و چین در بیانیه‌هایی جداگانه درباره دیدار خود در شهر چینگ‌دائو چین، خواستار توسعه روابط میان این دو کشور بر اساس سه دهه روابط تجاری موفق شدند.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که این دو کشور توافق کردند تا ارتباطات در سطح بالا را در حوزه‌هایی مانند مسائل زنجیره تامین، تغییرات اقلیمی و تبادلات فرهنگی افزایش دهند. در این بیانیه آمده است که چین و کره جنوبی توافق کردند تا در سال میلادی جاری به توافق‌های ۲+۲ در سطح معاونان وزارت‌ها ادامه دهند.

این دو دیپلمات هیچ اشاره‌ای به گفت‌وگو درباره تنش‌های هفته گذشته پیرامون سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نکردند. چین که این جزیره خودگردان را بخشی از خاک خود می‌داند، در واکنش به این سفر پلوسی رزمایش‌های بزرگی در اطراف تایوان برگزار کرده و گفت‌وگوهایش با واشنگتن درباره تغییرات اقلیمی و دیگر مسائل را قطع کرد.

پلوسی هفته گذشته به کره جنوبی سفر کرد، اما یون سوک یول، رئیس‌جمهوری این کشور که به سفر رفته بود، از طریق تماس تلفنی با او گفت‌وگو کرد. منتقدان یون سو یول می‌گویند که او قصد داشته با عدم ملاقات حضوری با پلوسی، از روابط سئول و پکن محافظت کند.

یون سوک یول که در ماه مه قدرت را در دست گرفت، قصد دارد برای مقابله با تهدید هسته‌ای کره شمالی، همکاری‌های امنیتی با آمریکا و ژاپن را تقویت کند. چین، ژاپن را یک رقیب استراتژیک می‌داند، اما همزمان، بزرگترین بازار صادرات محصولات کره جنوبی است.

تلاش کره جنوبی برای ایجاد روابط نزدیکتر با واشنگتن می‌تواند روابط این کشور با چین را پیچیده کند. کره جنوبی همین حالا هم در حال تصمیم‌گیری درباره حضور یا عدم حضور در یک اتحاد صنعتی با رهبری آمریکا و با حضور تایوان و ژاپن در حوزه نیمه‌هادی‌هاست، اتحادی که چین آن را خطری اقتصادی می‌داند.

تمایل یون برای استقرار سامانه‌های بیشتر پدافند موشکی آمریکایی برای مقابله با خطرات فزاینده کره شمالی هم موجب نگران چین است. پکن نگران این است که این سامانه‌ها برای هدف قرار دادن خاک چین مورد استفاده قرار گیرند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که وانگ یی و پارک جین تبادل نظر مفصلی درباره استقرار سامانه موشکی ضد بالستیک آمریکایی «تاد» در کره جنوبی داشته و ابراز امیدواری کردند که این مسئله مانعی بر سر راه روابط پکن و سئول نشود.

پارک و وانگ خواستار برقراری و حفظ یک زنجیره تامین صنعتی باثبات شدند.

پارک ابراز امیدواری کرد که طرفین بر اساس استانداردها و ارزش‌های جهانی به همکاری‌های خود ادامه دهند. او گفت آن‌ها باید چالش‌های جدید را که با «تغییرات عظیم جامعه بین‌المللی» ایجاد شده شکست دهند، اما به جزئیات اشاره نکرد. او همچنین از طرف چینی خواست تا کره شمالی را متقاعد کند تا مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود را از سر گیرد و آن را «تهدیدی بی‌سابقه» علیه شبه‌جزیره کره دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کره جنوبی چین وانگ یی کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا

گسترش اعتراضات دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه در کشورهای مختلف بویژه آمریکا، هراس وزرای اسرائیلی را برانگیخته است و خواستار اقدام فوری برای مهار آن هستند.

به گزارش مشرق، «وجدان جهانی.. شعله های یک قیام جهانی» را برانگیخت». این بخشی از تحلیل روزنامه ترکیه‌ای «دوگرو هابر» از تظاهرات‌های دانشجویی در سراسر دنیا بویژه آمریکا علیه نسل‌کشی در غزه است.

این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه بیداری مردمی نظام تحت هدایت آمریکا و اسرائیل را سرنگون می‌کند، نوشت که خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان با حمایت مقامات، «چهره واقعی کشورهای غربی» و حامیان آنها را آشکار کرد. به راستی «آزادی بیان و دموکراسی که تقدیس می‌شد کجا رفته است؟».

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز در یادداشتی با تیتر «از خودتان خجالت خواهید کشید»، به گسترش نفرت در جهان نسبت به صهیونیسم و فروپاشی جایگاه و اعتبار «اسرائیل» پرداخت و نوشت که این امر پس از آن اتفاق افتاد که نوار غزه چهره واقعی قاتلان جنایتکار بین‌المللی را نشان داد.

در چنین فضای رسانه‌ای، رسانه‌های اسرائیلی نیز این روزها به صورت گسترده در حال پوشش «ناامیدی» وزرای اسرائیلی از وضعیت دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی در پی تظاهرات‌های گسترده در اعتراض به نسل‌کشی در غزه در دانشگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی هستند.

این رسانه‌ها امروز گزارش دادند که در نشست روز گذشته کابینه، وزرا ضمن ابراز ناامیدی از دیپلماسی عمومی اسرائیل در قبال اعتراضات گسترده دانشجویی در سراسر جهان بویژه آمریکا علیه تل‌آویو، راهکارهایی نظیر انتشار ویدئوهایی از عملیات هفتم اکتبر حماس را پیشنهاد دادند. ویدئوهایی که در صحت بسیاری از آنها در همان‌ روزهای نخست جنگ تردید به وجود آمده بود.

وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل در نشست روز گذشته اذعان کرد که « افکار عمومی آمریکا یک تهدید وجودی برای اسرائیل است».

این ابراز هراس و نگرانی در وزرای اسرائیلی پس از گسترش تظاهرات‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی در غزه با هدف پایان دادن به این جنگ و توقفر کمک‌های مالی و نظامی به اسرائیل به وجود آمده است. تظاهرات‌هایی که در بیش از ۷۹ دانشگاه و کالج آمریکایی برپا شد و به دیگر کشورهای غربی و عربی از جمله کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، لبنان و ...نیز رسید.

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، به نظر می‌رسد که غزه در زیر سوال بردن روایت اسرائیل از جنگ، موفق بوده است و این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها را دیوانه می‌کند و آنها را به سوی متوسل شدن به جعل حقایق، پخش ادعاها و تحریف تمامی صداهایی که جنایات آنها را محکوم می‌کنند، تحت عنوان «یهودی‌ستیزی» سوق می‌دهد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • فیدان: ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند