Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@06:28:27 GMT

رونق معاملات کالایی در بورس استارت خورد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۱۶۷۰

رونق معاملات کالایی در بورس استارت خورد

گواهی‌های سپرده کالایی یکی از انواع ابزارهای نوین مالی است که می‌تواند در کنار گسترش شفافیت و کاهش هزینه مبادله در کشور، نقدینگی را از بازارهای سنتی خارج کند و با تنوع بخشی در سبد سرمایه‌گذاران، ریسک سرمایه‌گذاری را در اقتصاد کشور کاهش دهد و حتی کارایی بازارها را هم بیشتر کند. از این‌رو ترویج و گسترش این ابزار در دولت سیزدهم همواره مورد توجه قرار گرفته و تیم اقتصادی دولت، ترویج بیشتر این اوراق را در دستور کار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: در این راستا با پیگیری وزیر امور اقتصادی ودارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و همراهی سازمان امور مالیاتی، بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه 1401 از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.براین اساس مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که درقالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش و معامله می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

معافیت مالیاتی سپرده‌های کالایی؛ نقدینگی را به سمت بورس‌های کالایی هدایت می‌کند
روزگذشته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل مفاد بند(س) تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 کل کشور را در نامه‌ای منتشر کرد. براساس این نامه، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب سپرده کالایی در بورس کالا پذیرش می‌شوند، مادامی که در هریک از بورس‌های کالایی مورد معامله قرار می‌گیرند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.
این بخشنامه که به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی برکالا ابلاغ شده، به‌عنوان گامی مهم در مسیر ترویج ابزارهای نوین مالی ارزیابی می‌شود. حتی می‌تواند ضمن جذابیت اوراق مبتنی بر سپرده کالایی و ایجاد رونق در بورس‌های کالایی، بخشی از نقدینگی موجود در بازارهای سنتی را به سمت بازار سرمایه سوق دهد و شفافیت را در مبادلات اقتصادی افزایش دهد. ازطرفی، گسترش این ابزارها منجر به تنوع بخشی در سبد دارایی سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند.


معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی می‌تواند ورود کالاهای متنوع به بورس را تسهیل کند
برخی از کارشناسان بر این باورند که معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی، مانع اصلی برای ورود کالاهای متنوع ورونق این بازار به شمار می‌رود.
هرچند که با تحقق این موضوع، علاوه برتعمیق معاملات کالاهای فعلی بزودی شاهد ورود کالاهای متنوعی در حوزه‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به معاملات گواهی سپرده کالایی خواهیم بود.
از قرار معلوم، توسعه ابزارهای مالی مبتنی برکالا می‌تواند قیمت‌گذاری را نیز از حالت دستوری خارج کرده و با کشف قیمت‌ها از طریق فرایند عرضه و تقاضا در بازار به کارایی بیشتر بازارها در اقتصاد ایران کمک کند. رویه‌ای که در نهایت ضمن ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور، شفافیت را افزایش خواهد داد.


نحوه اجرای این معافیت‌ها به چه شکل است؟
درنامه رئیس سازمان امور مالیاتی آمده است، در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده درماهیت مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس ازکسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد.
در واقع، وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی است. با توجه به هماهنگی انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه اجرای حکم مذکور برای کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، مقرر می‌دارد:عرضه‌کنندگان کالا از طریق بورس‌های کالایی در قالب گواهی سپرده کالایی مکلف هستند همزمان با نخستین معامله کالا در قالب گواهی سپرده کالایی، صورتحساب فروش کالای عرضه شده شامل اقلام اطلاعاتی از جمله ارزش کالا و مالیات و عوارض فروش (در صورت مشمول بودن) را به نام بورس‌های کالایی صادر کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گواهی سپرده کالایی بورس های کالایی معافیت مالیاتی سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۱۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی معاملات بورس کالا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی