Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته خودروسازان در یک مسابقه رونمایی یکی پس از دیگر به بهانه نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کشور اتوبوس‌‌های برقی خود را معرفی کردند اما هنوز خبری از ورود این نوع اتوبوس‌ها به ناوگان اتوبوسرانی کشور نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، طی ماه‌های پایانی سال 1400 اخبار متعددی در خصوص خودروهای برقی تولید داخل منتشر شد و خودروسازان در یک مسابقه رونمایی ازمحصولات برقی خود شروع به معرفی خودروهای سواری، وانت برقی کردنند و در ادامه اتوبوس‌های برقی این خودروسازان داخلی نیز یکی پس از دیگر به بهانه نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کشور معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه صنعتی مپنا نیز که از سال گذشته با کمک رسانه‌های وابسته خود اخباری در خصوص حرکت به سمت ساخت خودروهای الکتریکی منتشر کرده بود، شرکت مکو (شرکت مهندسى و ساخت برق و کنترل مپنا) را به عنوان زیرمجموعه خود مسئول پروژه ساخت‎ خودروی برقی کرده است. برخی به این خبر واکنش مثبت نشان دادند و آن را در جهت شکستن انحصار صنعت خودرو می‌دانند، اما کارشناسان به دلیل عملکرد ضعیف این شرکت و ابهام در خصوص ساخت و فن‌آوری‌های به کار رفته مپنا در حوزه خودروهای برقی امید چندانی به آن ندارند.

در این شرایط  اسفند ماه سال گذشته شرکت شتاب (شرکت مشترک مکو و عقاب افشان) از اتوبوس تمام برقی خود با نام شتاب معرفی کرد. این اتوبوس  قادر به تولید 432 اسب بخار قدرت و 18 هزار و پانصد نیوتون متر گشتاور است! و بنا بر اظهارات شرکت شتاب پیمایش این اتوبوس  242 کیلومتر با یک بار شارژ کامل خواهد بود.

در حالی که شرکت مشترک مپنا و عقاب افشان که قبل با اسکانیا مشارکت می کرد، اعلام می‌کند تولید پک باتری و پیشرانه الکتریکی این اتوبوس توسط مهندسان داخلی شرکت شتاب طراحی و تولید شده است که از نظر مشخصات فنی و قابلیت‌های شباهت بسیار بالایی با اتوبوس برقی معرفی شده ایران خودرو دیزل دارد. و نکته مهم اینکه ایران خودرو درباره مشخصات فنی باتری و پیشرانه اعلام کرده است از بهترین برندهای جهانی استفاده کرده است.

با توجه به اینکه هر دو اتوبوس مشخصات فنی و قابلیت های نزدیکی به هم دارند این ابهام ایجاد می‌شود که کدام شرکت در خصوص قطعات و فناوری مورد استفاده در محصولات خود با مردم و مصرف کنندگان صادق بوده است.

در شرایطی که به گفته کارشناسان هنوز صنعت باطری سازی کشور توان تولید و فناوری ساخت باطری خوروهای برقی را ندارد و حتی به گفته مهندسان صنعت خودرو تا به امروز شرکت های بزرگ خودروسازی کشور به مرحله ساخت پیشرانه تمام بومی الکتریکی خودروهای سواری دست نیافته اند و در حال حاضر از فن‌آوری پیشرانه های خودروسازان چینی برای تولید محصولات سواری برقی خودر بهره می‎برند. البته نا گفته نماند که مهندسان دو خودروساز بزرگ کشور برنامه بلند مدتی برای بوی سازی خودروهای برقی سواری را دنبال می کنند.

در این شرایط اگر شرکت مپنا به فناوری ساخت باطری و پشرانه خودروهای برقی بخصوص خودروهای کار و تجاری رسیده است این سوال مطرح می شود در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم صنعت خودرو کشور چرا خودروسازان بزرگ کشور برای تولید خودرو برقی متوصل به کشور های دیگر مانند چین شوند!

جای خالی اتوبوس‌های برقی در ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کشور

حدود ۹۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران و شهر های دیگر فرسوده و از رده خارج است بنابراین باتوجه به اعلام شرکت مپنا در خصوص تولید بومی اتوبوس برق درکشور از باطری تا پیشرانه برقی و قطعات وابسته به آن دیگر نباید نگران ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کشور باشیم و از شرکت مپنا و شرکت عقاب افشان این انتظار می‌رفت که برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی با قدرت وارد میدان شوند و این بخش را از وابستکی به کشور‌های خارجی ، خرید اتوبوس های دست دوم خارجی و اورهال اتوبوس های دیزلی پر هزینه بی‎نیاز کنند.

اما آنچه مشخص است تنها بعد حدود شش ماه از معرفی اتوبوس برقی شتاب، گروه مپنا وعقاب افشان برای تولید انبوه این محصول که به گفته آنها کاملا از فناوری داخلی استفاده شده و ایجاد زیرساخت لازم برای ایجاد جایگاه شارژ اتوبوس‌های برقی، برنامه‌ای ندارند و در حالی که طی روزهای گذشته شهرداری تبریز تفاهم‌نامه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس طی یک سال آینده را برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خود با یک خودورساز داخلی به امضا رسانده است، شرکت شتاب تنها یک‌دستگاه اتوبوس برقی آن هم جهت تست به شهرداری تبریز فروخته شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اتوبوس ایران خودرو خودرو خودروسازان شهرداری ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کشور ناوگان اتوبوسرانی اتوبوس های برقی خودروهای برقی شرکت شتاب برقی خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: با ناکام ماندن دلالان و مافیای صنعت خودرو در پیگیری منافع نامشروع خود در معاملات خودروهای برقی، و ناامیدی آنها از قراردادهای شهرداری تهران برای خرید این نوع خودروها، این گروه ذینفع با توسل به قدرت پول و تطمیع برخی افراد و رسانه‌ها، در تلاشند تا مانع از اجرای طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شوند.

ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد

وی افزود: برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اخیراً به صراحت اعلام کرده‌اند که مافیای قدرتمند خودرو مانع از ورود خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور است
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • تا پایان سال آینده تهران ۷۵۰۰ اتوبوس فعال خواهد داشت