Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:02:22 GMT

۸۰ درصد محصول نخلداران جنوب کرمان دچار خسارت شدند

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۳۱۹۴

۸۰ درصد محصول نخلداران جنوب کرمان دچار خسارت شدند

ایسنا/کرمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: علاوه بر خسارت مستقیم طوفان، ۸۰ در صد محصول خرما منطقه دچار ترشیدگی شده است.

دکتر احمد احمدپور در حاشیه بازدید قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور از خسارات به باغات و مزارع جنوب کرمان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به عارضه خشکیدگی که همه ساله گریبانگیر کشاورزان و نخلداران است گفت: خسارات سال‌ جاری خیلی مهم است و مورد تایید قرار گرفته و طوفان به صورت مستقیم به منطقه خسارت وارد کرده است که مشهود هستند و خسارت غیر مستقیم نیز بحث خشکیدگی است که سنوات گذشته چنین خسارت بزرگی را در باغات خرما نداشتیم و بالای ۸۰ درصد محصول دچار ترشیدگی شده‌اند اگر چه به ظاهر سالم به نظر می رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باغات آسیب دیده حدود ۱۶ هزار ۷۰۰ هکتار  بیمه هستند، افزود: باغات خرما ۲۹ هزار هکتار هستند و باغات فاقد بیمه مشمول دریافت خسارت نمی شوند و بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغات فاقد بیمه آسیب جدی دیده اند و لازم است بیمه پیگیر باشد و ستاد حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارات به کمک کشاورزان بیاید. 

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با اشاره به میزان حق بیمه باغداران گفت:برای هر هکتار خرما مبلغ ۱۰ هزارتومان بیمه پرداخت شده که حداکثر پوشش خسارت همین مبلغ بوده و ناچیز می باشد و باعث عدم رغبت باغداران به بیمه شده است. 

احمدپور شاخص عملکرد را در پوشش بیمه ای کمک دهنده برای جبران خسارات و ترغیب باغداران به بیمه عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن شاخص عملکرد طبق نظر کارشناسی در حمایت از خسارت دیدگان می تواند نسبت به نوع نگاه به بیمه موثر واقع شود. 

احمدپور از آمادگی سازمان جهادکشاورزی مبنی بر اعلام میزان عملکرد باغات مرکبات و نخلیات خبر داد و اطلاع رسانی کاهش  ضریب خطر در بیمه را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در این صورت اگر  باغداران اصلی دچار آسیب و خسارت شوند بخش عمده ای از آن جبران خواهد شد که باز هم افزایش سقف بیمه شدگان را به همراه دارد. 

وی اصلاح روش و بیمه عملکرد را راه نجات بخش کشاورزی در مواقع بحران و عارضه های  موجود  دانست و گفت: هر جا مدیریت صحیح بوده خسارت کمتر  دیده می شود. اگر  باغدار به سمت اصلاح روش ها برود و بیمه عملکرد را پوشش بدهد خسارت کمتر متوجه باغدار خواهد شد و جهاد کشاورزی نیز با صندوق بیمه نهایت همکاری را در این راستا خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خسارت کشاورزی نخلداران استانی شهرستانها اخبار شهرستان ها کرمان جنوب کرمان جنوب کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است

احمد وحیدی روز یکشنبه در بازدید از غرفه توانمندی‌های صادراتی کرمان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران "ایران اکسپو ۲۰۲۴" افزود: استان کرمان از ظرفیت‌های بسیار خوب صادراتی برخوردار است به خصوص در حوزه مس که از ظرفیت‌های بزرگ این استان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: زنجیره ارزش مس باید به صورت کامل تعریف شود و تولیدات این حوزه ارزش‌افزایی داشته باشند.

وزیر کشور همچنین تکمیل زنجیره ارزش خرما و فرش کرمان به عنوان کالاهای اساسی و شاخص این استان را مورد تاکید قرار داد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۴» ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

غرفه استان کرمان نیز در سالن ۴۱B نمایشگاه دایر شده و پنج شرکت بومی، محصولات خود را در حوزه زنجیره‌ ارزش راهبردی گیاهان دارویی، مس، خرما، فرش و پسته به هیات‌های داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر