Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@22:55:42 GMT

اعتیادی که از سن کودکی شروع می شود!+عکس

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۳۳۴۱

اعتیادی که از سن کودکی شروع می شود!+عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، سارا طاهری: تنها دو هفته بود که درس خواندن برای کنکور را آغاز کرده بود حس خستگی و بی‌حالی اجازه ادامه دادن را به او نمی‌داد پدرش پزشک بود و علی نیز باید طبق رسم خانوادگی‌شان در این رشته پذیرفته می‌شد. پدر با نگرانی از حال پسرش او را پیش روانشناس می‌برد تا علت را متوجه شود؛ پدر به روانشناس می‌گوید: پسرم در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند و به درس علاقه دارد اما با گذشت دو هفته از برنامه‌ریزی درسی برای کنکورش خسته و بی‌انگیزه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مشاور که حدس زده بود مشکل علی چیست از پدر می‌خواهد آن دو را تنها بگذارد، هنوز مشاور حرفی نزده بود که علی می‌گوید من تنها یک چیز می‌خواهم؛ به آن‌ها بگویید تلفن همراهم را به من پس بدهند! 

کاش هرگز اینترنت و فضای مجازی در کار نبود! 

زهره با همسرش در اتاق بغلی با مشاور صحبت می‌کنند، آن دو ناراضی از بی‌توجهی طرف مقابل، از استفاده بیش از حد از تلفن همراه شکایت می‌کنند و می‌گویند‌ای کاش هرگز اینترنت و فضای مجازی در کار نبود! 

این دو مورد تنها بخشی از معضلاتی است که استفاده نادرست از فضای مجازی برای ما به وجود آورده است و جالب‌تر آنکه این ماسماسک جذاب کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. شاید برایتان پیش آمده وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید، می‌بینید افراد بدون آنکه با هم حرف بزنند و بی‌آنکه حتی خود متوجه باشند سر در تلفن همراه خود کرده و در فضای مجازی می‌چرخند. 

اعتیاد مجازی

به گفته دکتر سحر زارعی روانشناس حوزه سلامت، استفاده روزانه هشت ساعت از تلفن همراه اعتیاد محسوب می‌شود و افرادی که بیشتر از تامین نیازهای روزانه خود از اینترنت استفاده می‌کنند معتاد به اینترنت تلقی می‌شوند. 

این روانشناس حوزه سلامت به خبرنگار فارس می‌گوید: مراجعین ما بدون آنکه متوجه این اعتیاد باشند با مشکلی دیگر وارد مطب ما می‌شوند و وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم به اعتیاد آن شخص به فضای مجازی برمی‌خوریم.

وی ادامه می‌دهد: ریشه بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ در خانواده‌های امروزی، وابستگی شدید تمام اعضای خانواده به تلفن همراه است؛ گاهی آنقدر اضطراب و استرس، یک فرد را اذیت می‌کند که حتماً نیاز دارد آن را به نمایش بگذارد تا با بقیه شریک شود. 

زارعی با اشاره به اینکه استفاده‌های علمی و پژوهشی و موارد مثبت اینترنت و ارتباطات بر هیچکس پوشیده نیست افزود: برخی افراد به صورت وسواس‌گونه به جستجو و جمع آوری اطلاعات در موضوعات مختلف می‌پردازند که در برخی مواقع غیر قابل کنترل است. 

خطر تلفن همراه

روانشناس حوزه سلامت همچنین به حساسیت دوره نوجوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: نوجوانان بسیار مستعد وابستگی به تلفن همراه هستند چرا که به صورت تقریبی تا حدود ۲۵ سالگی مغز در حال تکامل است و استفاده بی‌رویه از تلفن همراه می‌تواند باعث تغییراتی در تکامل آن شود. 

زارعی یادآور شد: مشکلات ارتباطی در خانواده و عدم تشکیل دلبستگی ایمن در کودکی از طرف پدر و مادر، از مهم‌ترین علت وابستگی نوجوانان به تلفن همراه است. 

چرا حالمون بده؟ 

به گفته این روانشناس حوزه سلامت، پیگیری اخبار منفی، از یاد بردن برنامه‌های خود و اجتناب از انجام دادن کارها در نهایت باعث پایین آمدن سطح هورمون‌های سروتونین و دوپامین (هورمون لذت و شادی) در مغز می‌شود که باعث ایجاد حال بد در ما خواهد شد. 

حال خوب را به خود برگردانیم

روانشناس حوزه سلامت ایجاد تعادل در استفاده از اینترنت، درمان‌های روانشناختی، ورزش منظم، افزایش ارتباطات خانوادگی و دیدار چهره به چهره با عزیزانمان، هنر و سرگرمی‌هایی که هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند و پایان رساندن کارهای ناتمام را از عوامل ترشح هورمون‌های لذت و شادی در مغز و ایجاد حال خوب عنوان کرد. 

به گزارش فارس، خانواده‌ها باید هم خود و هم رفتارهای فرزندانشان را در رابطه با استفاده از اینترنت تحت کنترل قرار بدهند و این تصور را نداشته باشند که آسیب‌ها و مضرات اینترنت فقط برای فرزندانشان است بلکه خود والدین هم در معرض قرار گرفتن همین آسیب‌ها هستند که گاها باعث سرد شدن روابط خانوادگی و دور شدن خانواده از فرزندان می‌شود. پس خانواده برای بهتر و گرم شدن روابط خانوادگی باید به نکاتی که به آن‌ها اشاره شد اهمیت بدهند و سعی در استفاده‌ درست و بهینه از اینترنت داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اعتیاد مجازی فضای مجازی کودکان در فضای مجازی روانشناس حوزه سلامت فضای مجازی تلفن همراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد شمسایی مدیر کل تنظیم مقررات رادیویی شمالشرق و کارشناس حوزه امواج و ارتباطات رادیویی در ویراستی نوشت: معمولا برای خريد يك گوشی تلفن همراهِ جديد به بِرند، مدل، سيستم عامل، قيمت، امكانات، زيبايی، و غيره از آن توجه می کنیم. اما توصیه بهداشت_الکترومغناطیس این است که برای خرید گوشی تلفن همراه، قبل از هر مشخصه، باید از استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه یا همان SAR اطمینان پیدا کرد.

امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات در واکنش به این مطلب با انتشار پستی در پیامرسان ویراستی نوشت: «برای گوشی‌های وارداتی و تولید داخل، ارزیابی میزان SAR یا استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه توسط آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات انجام می‌شود.»

                                         

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام اپراتور ایتالیایی برای صهیونیست‌ها: به فلسطین خوش آمدید
  • پایان راه موبایل قاپان با شلیک پلیس
  • بهره‌مندی ۵۸۰ خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت
  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • باورتان می‌شود این گوشی تلفن همراه، پرفروش‌ترین در جهان است؟
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در کرج
  • جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج اعلام شد
  • اعلام جزئیات تعرفه مکالمه و اینترنت برای حجاج ایرانی