Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژانگ هانهوی» سفیر چین در روسیه روز چهارشنبه گفت، آمریکا در حال تکرار سناریوی اوکراین در تایوان بوده و به‌دنبال استفاده از کارت تایوان جهت مهار چین است.

هانهوی در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: «هدف اصلی، بازی با کارت تایوان به هر قیمتی است تا توسعه چین مهار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مایل هستم اشاره کنم که سفر [نانسی] پلوسی گامی خطرناک از سوی ایالات متحده بود تا اصل چین واحد را تحریف و کم‌ارزش کند».

سفیر چین در مسکو با تأکید بر اینکه سفر پلوسی تغییری در وضعیت تاریخی و حقوقی تایوان به‌عنوان بخشی از خاک چین ایجاد نخواهد کرد گفت، بلکه بالعکس این اقدام پلوسی مانند شلیک به پای خود بود و عزم و اراده چین را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد، تا یک هفته بعد از سفر پلوسی به تایوان، بیش از صد کشور از جمله روسیه، آن را محکوم کرده و به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. وی متذکر شد: «امروزه چین کشور صد سال پیش نیست که فقیر و ضعیف بود و اجازه می‌داد دیگران آن را کنترل کنند و جهان مدرن امروز نیز جهانی نیست که کشورهای امپریالیست بتوانند هر کاری که می‌خواهند با وقاحت در خاک چین انجام دهند».

این دیپلمات چینی افزود: «این اقدام، نقش آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل از بین رفتن صلح در تنگه تایوان را اثبات می‌کند که بیشترین اثر منفی را بر ثبات منطقه داشته و تماماً نشانگر سیاست بدون تغییر ایالات متحده در امور بین‌المللی است که با دورویی و اقدام در راستای استانداردهای دوگانه در قبال قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود».

هانهوی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: «در مورد مسائل اساسی پیرامون حق حاکمیت و تمامیت ارضی، هیچ جایی برای مماشات و امتیاز دادن به هیچ کشوری وجود ندارد. دولت و مردم چین هرگز با تلاش برای ایجاد تنش، ایجاد درگیری و ایجاد شکاف در منطقه مدارا نخواهند کرد و هرگز حتی یک اینچ از خاک کشورشان را واگذار نمی‌کنند».

او همچنین گفت: «غربی‌ها به رهبری آمریکا، در تلاش هستند سناریوی اوکراین را درباره مسئله تایوان تکرار کنند. ایالات متحده پنج دور از توسعه ناتو به سمت شرق را تحریک کرده و در اوکراین انقلاب رنگی به راه انداخت و تا جایی که توانست سعی کرد روسیه را در فضای امنیتی به حاشیه براند و در نهایت به بحران اوکراین منجر شد».

هانهوی افزود: «ایالات متحده در تلاش برای تکرار همان تاکتیک علیه چین است تا بحرانی در تنگه تایوان ایجاد کند که مانع از توسعه و رشد چین شده، در امور داخلی ما مداخله کند و امور داخلی چین را به سطح بین‌المللی بکشاند و مانع از اتحاد مجدد چین و نوزایی ملت آن شود».

مصاحبه این مقام چینی در حالی انجام شده که دفتر شورای دولتی و دفتر اطلاعات شورای دولتی امور تایوان جمهوری خلق چین امروز (چهارشنبه) یک گزارشی را تحت عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد با چین در عصر جدید» منتشر کرده است.

طبق آن چه که در این گزارش آمده است، تایوان از زمان‌های قدیم متعلق به چین بوده است و قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل یک سند سیاسی است که اصل «چین واحد» را در بر می‌گیرد که صلاحیت قانونی آن جایی برای شک و تردید باقی نمی گذارد و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

در گزارش دولت چین آمده است: «ما یک چین هستیم و تایوان بخشی از چین است. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تاریخ و قانون آن را تأیید می‌کند. تایوان هرگز یک کشور نبوده است. وضعیت آن به عنوان بخشی از چین تغییر ناپذیر است».

چین از هفته گذشته و در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، رزمایش‌های متعدد و گسترده‌ای را کلید زده و از سوی دیگر به قطع ارتباطات با آمریکا در برخی حوزه‌های مهم و تحریم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش پرداخته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکو تایوان اوکراین ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۷۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه شهرک نووباخموتوکا در دونتسک را آزاد کردند.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می‌ افزاید: واحدهای یگان غرب، مواضع سودمندتری را تحت کنترل گرفتند؛ ۳ ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن ۲۷۰ نظامی از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز، تشکیلات نیروهای مسلح اوکراین را در دونتسک شکست دادند، ۱۰ ضد حمله دفع شد و کی یف ۳۸۰ نیروی نظامی از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: تلفات دشمن در دونتسک بالغ بر ۳۶۰ نیروی نظامی بود. نیروهای مسلح روسیه آشیانه های پهپادهای تهاجمی اوکراین را در پایگاه هوایی کامنکا در منطقه دنپروپتروفسک منهدم کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6091255

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تانک پیشرفتهٔ آمریکایی در خیابان‌های مسکو
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف