Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کانون انبوه سازان گفت: اینکه دولت به درستی سیاست خود را معطوف به تولید مسکن کرده اقدام خوبی است، اما در نحوه اجرا مشکلاتی وجود دارد که نپذیرفتن تورم و به کار نگرفتن فعالان بخش خصوصی از جمله آنهاست و کار روی غلتک نیفتاده است.

سید محمد مرتضوی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، اظهار کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در حال حاضر بیشتر توسط بخش دولتی جلو می رود و انبوه سازان و فعالان صنعت ساختمان هنوز به نقطه مشترکی با وزارت راه و شهرسازی نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: واقعیت این است که ما با یک تورم مواجهیم که انعکاس آن را در پیشنهاد دولت به سازندگان در خصوص قیمت نهضت ملی مسکن نمی‌بینیم. به طور مثال در سال ۱۴۰۰ در بخش های مختلف نهاده های ساختمانی با تورم بین ۲۰ تا ۷۰ درصد مواجه بودیم که بخش زیادی از این تورم در نیمه دوم سال اتفاق افتاد. اما سازمان برنامه و بودجه تقریباً هیچ نوع تعدیلی را در سه ماهه سوم و چهارم سال ۱۴۰۰ نپذیرفت و قیمت ها را به روز رسانی نکرد.

رئیس کانون انبوه سازان با بیان اینکه قیمت پایه واحدهای نهضت ملی مسکن باید کاملاً منطبق با شرایط روز تطبیق شود، گفت: تورم، ، شرایط اقلیمی و شرایط فنی در استانهای مختلف متفاوت است که حتما باید در نظر گرفته شده و لحاظ شود. پیشنهاد ما این است که وزارت راه و شهرسازی جزئیات مربوط به پروژه ها را در استان ها به شورای های مسکن استان ها بسپارد. الگوهای تامین مالی پروژه هم دیده شده و از انعطاف لازم برخوردار باشد که البته ما در این حوزه و بخش تامین مالی برنامه‌های متفاوت و متنوعی هم داریم.

مرتضوی تصریح کرد: عمده متقاضیان پروژه نهضت ملی مسکن از پرداخت هزینه‌های این طرح ناتوان هستند. بنابراین در ارائه الگوهای مالی متفاوت هم باید خلاقانه عمل کرده و بعضا تجدید نظرهایی هم ضروری است . در حال حاضر طرح ها از طریق تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان پیش می رود. انبوه سازان حاضرند متناسب با موقعیت و شرایط اقتصادی پروژه ها بخشی از تامین مالی انها را بر عهده بگیرند . مسئله دیگر اینکه سقف تسهیلات بانکی هر ساله می بایست متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند. متراژ ها نیز متناسب با توان مالی متقاضیان، متفاوت و متنوع در نظر گرفته شود .

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی که بین وزارت راه و شهرسازی با ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن منعقد می‌شود، گفت: این عزیزان قرارداد ها را می‌گیرند و با یک کارمزد به سازندگان واگذار می‌کنند تنها تاثیر این قراردادها افزایش قیمت تمام شده است و عقد این قراردادها صرفاً می‌تواند کارکرد آماری داشته باشد . در صورتی که قراردادها باید با کسانی منعقد شود که با تکیه بر تخصص و سرمایه شان نقش آفرینی اجرایی و عملی پس از عقد قرارداد داشته باشند و یقینا عبور و در نظر نگرفتن منابع و توان بخش خصوصی به هیچ منطقی و قابل پذیرش نیست . 

رئیس کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: بر اساس هدف دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال باید تاکنون پروژه به پیشرفت حدود ۲۵ درصد می رسید. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اراضی هم البته تامین می شد؛ چرا که ساخت یک پروژه متوسط حداقل دو تا سه سال طول خواهد کشید . سوال این است که آیا آمار مذکور تاکنون محقق شده است؟

مرتضوی، سیاستگذاری دولت سیزدهم مبنی بر توجه به تولید و عرضه مسکن را رویکرد بسیار درستی دانست و گفت: اقداماتی طی یک سال گذشته صورت گرفته، اما معتقدیم کار روی غلتک نیست. ما به عنوان انبوه سازان حاضریم ظرفیت های خود را پای کار بیاوریم اما لازم است تا تعاملات گسترده‌تر و همچنین انعطاف بیشتری را از سوی دولت ببینیم. 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: رییس کانون انبوه‌سازان ، قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن کانون انبوه سازان نهضت ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان داخلی و لزوم حمایت از آنها اظهار کرد: از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان که در کشور ایجاد شده و نقشی مهم در حل مشکلات کشور داشته‌اند باید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف انرژی در کشور، اظهار کرد: مجلس تلاش‌هایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و به این منظور قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را به تصویب رساند که نقشی مهم در تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور داشته و در گزارشی نیز که رئیس جمهوری به مقام رهبری ارایه دادند گزارش شد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پیش از این قانون در حدود ۶ هزار شرکت بوده است به ۱۲ هزار شرکت افزایش یافته است.

ساخت ابزار و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی مورد نیاز درپروژه‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور

سنگدوینی عنوان کرد:‌ ساخت ابزار و تکنولوژی‌های مورد نیاز درپروژه‌های وزارت صمت، نفت و نیرو به منظور استفاده در پالایشگاه‌ها،‌پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سدها بخشی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن آنکه دانش و تخصص این شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد بهره‌وری در تولید خواهد بود.

وی با اشاره به گستردگی بخش انرژی عنوان کرد:‌ وزارت نفت شامل چند بخش مهم به نام‌های پخش، پالایش، گاز، پالایش و پخش و غیره است که هر کدام از این بخش‌ها ظرفیتی مهم برای جذب دانش‌بنیان‌های داخلی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ تولید انرژی در جهان با استفاده از ابزارهای دانش و تکنولوژی به روز شده و به شرایط بهره ورتر نزدیک شده است؛ موضوعی که در تولید انرژی و صادرات آن در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید با اتصال به دانش و تکنولوژی که در جهان مورد استفاده است بتوان تولیدات انرژی و صنایع پائین‌دست آنها رابه شرایط بهره‌ور نزدیک‌تر کرد.

سنگدوینی عنوان کرد:‌ مقام رهبری در نمایشگاهی که سال گذشته در محل حسینیه امام خمینی برگزار شد تاکید جدی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی داشتند و اشاره داشتند که چرا اخبار و فعالیت مناسب این شرکت‌ها به صورت عمومی اطلاع ‌رسانی نمی‌شود.

قیمت پائین‌تر تولیدات دانش‌بنیانی در کشور

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها دستاوردهای مهمی داشته‌اند و تولیدات دانش‌بنیانی آنها ضمن نزدیک بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد.

تولید انبوه و تیراژ بالای محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر این است که دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بابد به مرحله تولید برسد و در برخی از تولیدات نیز که مورد نیاز بیشتری است کار تولید انبوه و تیراژ بالای آنها مورد حمایت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • کابوس تورم در تعقیب متقاضیان طرح نهضت ملی
  • خلجی: بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی مدعی تورم شده است
  • پیشرفت انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن سمنان ۶۵ درصد است
  • ارتقای نظام شایستگی در بخش عمومی ومهار تورم در مجلس موردتوجه باشد
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد