Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:32:06 GMT

نماز جمعه، سیاسی ترین عبادت الهی

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۳۳۸۶

نماز جمعه، سیاسی ترین عبادت الهی

به گزارش ایرنا، دین مبین اسلام از همان بدو شکل گیری، یک شریعت تازه صرف مانند دیگر ادیان توحیدی نبود، بلکه سیاست، اقتصاد و دیگر ابعاد وجوهی زندگی روزمره افراد در این دین عجین شد و گره خورد.

تلاش پیامبر اکرم (ص) برای بسط و گسترش اسلام، نامه نگاری به زمامداران و امپراطورهای دیگر اکناف و جنگ با مخالفان همه و همه برگرفته از ذهن اندیشه ورز و نگاه سیاستمدار ایشان به آینده دین اسلام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته مشهور (سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست) منتسب به میرزا علی اکبر شیخ الاسلام اصفهانی از علمای اواخر قاجاریه خطاب به رضاخان سردار سپه و وزیر جنگ زمان قاجار نیز درآمیخته بودن سیاست و دین را عیان کرده است که دین و سیاست از هم جدا نیستند.

دین اسلام دارای اصول، فروع و مبانی متعددی از جمله نماز، حج، خمس و زکات، امر به معروف و نهی از منکر است که هرکدام زیربنای اعتقادی، عبادی و فکری یک فرد مسلمان را تشکیل می دهند.

نماز یکی از محوری ترین شاکله های دین اسلام است که نباید آن را یک عمل عبادی تنها تلقی کرد بلکه نماز فی نفسه یکی از سیاسی ترین عبادت های واجب و اکید در دین اسلام است که نخواندن آن هیچ جایگزینی ندارد.

آخرین نماز سیدالشهدا در بحبوحه جنگ نشانه اهمیت این فریضه واجب الهی است و در آیات قران کریم و روایات و احادیث نسبت به خواندن نمازهای واجب اول وقت تاکید و سفارش شده است و آیه ویل المصلین بیانگر نکوهش شدید افرادی است که نماز را جدی نمی گیرند و نسبت به آن سهل انگار هستند.

هرچند در دین اسلام نمازهای واجب و مستحب متعددی وجود دارد اما پیشانی همه نمازهای سفارش شده در دین اسلام، نماز عبادی سیاسی جمعه است که گفته شده مسلمانان در هرجا و به هرکاری مشغول باشند خود را برای انجام نماز جمعه برسانند و در اهمیت این فریضه واجب همین بس که یکی از سوره های قرآن در شان نماز جمعه نازل شده است.

شکوه خواندن نماز جمعه با حضور خیل عظیم مردم همواره از سوی دشمنان رصد می شود و چرا که آنها به درک واقعی از جایگاه واقعی سیاسی - دینی نماز جمعه رسیده اند و تلاش وافرشان کم اهمیت جلوه دادن این نماز به عنوان یک عبادت معمولی چون سایر عبادات است.

در همان کمتر از یکسالی که از عمر انقلاب اسلامی گذشت فرمان انجام فریضه نماز جمعه از سوی امام راحل صادر شد، چرا که ایشان به فراست به اهمیت کارکردهای نماز جمعه وقوف داشتند.

زمان رژیم پهلوی و به علت فضای خفقان آور و غرب زدگی حاکمان آن زمان، نماز جمعه اهمیت و جایگاه واقعی خود را از دست داده بود و به صورت جسته گریخته در شهرهای مختلف و به امامت ائمه جمعه وابسته به حکومت پهلوی برگزار می شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی این فریضه مهم سیاسی - عبادی احیا شد و جانی تازه گرفت.

از همان ابتدا نماز جمعه محلی برای تبادل و بیان مهمترین مسائل جاری در سطح کشور و بین الملل شد و در دوران جنگ تحمیلی مردم آخرین تحرکات جبهه ها را از تریبون های نماز جمعه پیگیری می کردند و اعلام فتح میمک و عملیات ذوالفقار از سوی حضرت آیت الله خامنه ای امام جمعه وقت تهران و نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع معروف و ماندگار است.

در همین اجتماع نمازهای جمعه بود که نیروهای بسیج مردمی برای گسیل به جبهه ها، جمع آوری کمک های مردمی به رزمندگان یا مناطق جنگ زده یا گرفتار در حواث طبیعی چون سیل و زلزله سازماندهی می شدند.

 هنوز هم با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب نماز جمعه همچنان کارکردهای خود را حفظ کرده و مهمترین مسائل روز داخلی و خارجی از تریبون های نماز جمعه بیان و مطرح می شود.

امروزه با وجود توسعه روزافزون دنیای اطلاع رسانی و ارتباطات اما با این وجود از اهمیت کارکرد تریبون نماز جمعه کاسته نشده و خطبه های این نماز کماکان محل بیان مسائل مهم  سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، عبادی، دینی و اجتماعی است.

از طریق تریبون نماز جمعه مردم برای کمک به همنوعان گرفتار در حوادثی چون سیل، زلزله، جنگ یا مشارکت در انتخابات و راه‌پیمایی ها تهییج و بسبج می شوند و سطح مشارکت های عمومی بالاتر می رود.

مردم با وجود دسترسی آسانتر به وسایل ارتباطات جمعی اما همچنان انتظار دارند مهمترین خواسته و مطالباتشان از طریق تریبون های نماز جمعه بیان شود چرا که به تحقق خواسته های مطروحشان توسط ائمه جمعه امید بیشتری دارند.

نماز جمعه را نباید به عبادتی صرفا برای پرستش پروردگار محدود و معطوف کرد بلکه از زمان پبامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) تاکنون مهمترین صف وحدت آفرین جامعه اسلامی و رعب افکن به دل دشمنان، صفوف در هم تنیده نمازگزاران و خطبه های افشاگرانه نماز جمعه است.

هر صف در نماز جمعه و هر خطابه ای که از این تریبون بیان می شود، تیری سمی و زهرآلود به سوی دشمنانی است که سعی دارند با القائات فریبنده و اغواگرانه خود مردم را به یک عبادت تهی از تفکر سوق دهند و نماز جمعه را از اهداف و کارکردهای خود دور سازند.

برچسب‌ها ایلام ستاد اقامه نماز کشور شورای سیاست گذاری ائمه جمعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ستاد اقامه نماز کشور شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ایلام ستاد اقامه نماز کشور شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نماز جمعه دین اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم؛ یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جمع دبیران نماز دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به اینکه واژه صلاة در قرآن کریم عمدتاً با مفهومد و ریشه واژه «اقامه» همراه است، اظهار کرد: ترکیب صلاة و اقامه نمودار یک ویژگی برتر از مسلمانان است یعنی ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلی‌گر مرتبه والای اسلام است زیرا کسی که مسلمان می‌شود قاعدتاً نماز یکی از باورهای او خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم شاه‌آبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات می‌داند و قائل است که خدا از شما در مورد چقدر نماز خواندن نمی‌پرسد بلکه می‌پرسد چند نفر را نمازخوان کردید. اینکه کسی در اتاق خودش و همکارش هم در اتاق خودش نماز بخوانند از مصادیق اسلام انفرادی بوده که خواست دین نیست بلکه از ما خواسته شده نماز را با جماعت برپا کنیم یعنی کسی که نماز را به فرادی می‌خواند به تعبیر قرآن «مُقِیمَ الصَّلَاةِ» نیست.

وی با بیان اینکه میان اقامه کننده و قرائت کننده نماز تفاوت وجود دارد، افزود: اقامه نماز نشانه ایمان است،  وظیفه ما تربیت نمازخوان است و نه فقط نماز خواندن که این آرزو و توصیه انبیای الهی نیز بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز مصادیق افکار انحرافی اسلام است، گفت: فهم درست از اسلام این است که بتوانیم چند نفر را نمازخوان کنیم و تفاوت امام با بقیه افراد همین است. 

طاهری در پایان بیان کرد: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه در سال گذشته ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه شناسه‌ملی دریافت کردند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • (عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است