Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امر به معروف یک امر عام است و شامل مسائل خرد و درشت جامعه از جمله پوشش می شود، گفت: مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است. باید اظهار تأسف کنیم که طی سال های متمادی ساختارهایی در اقتصاد ما شکل گرفته که شکاف ثروت و غنا در جامعه ما رخ داده و جمع اندکی از جامعه ما، تقریبا یکی دو دهک، بسیار برخوردار و با فاصله بسیار زیاد از بقیه جامعه و خصوصا سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند و از حداقل ها هم برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم را در ادامه می خوانید:

امر به معروفی که سیدالشهدا(ع) به عنوان یکی از اهداف قیامشان به آن اشاره می فرمایند را می توانیم به امور ظاهری مردم تقلیل بدهیم یا رویکرد ایشان به سمت حاکمان و اصلاح زمامداران است؟ نگاه شما به امر به معروف و نهی از منکر در واقعه کربلا چیست؟

نباید پاسخی که من می دهم به معنای کوچک تلقی کردن امر به معروف حتی در حد فردی و بین فردی باشد. امر به معروف یک امر عام است و شامل مسائل خرد و درشت جامعه از جمله پوشش می شود. اما آنچه امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، مبارزه با بزرگترین منکرهای عصر خودش بود. حضرت جمله ای دارد و می فرماید «نمی بینید به حق عمل نمی شود و کسی از باطل پرهیز ندارد؟! در چنین شرایطی مؤمن باید برای شهادت رغبت پیدا کند». حضرت می بیند بزرگترین منکرات در جامعه ظهور و بروز پیدا کرده؛ آن هم حاکمیت یزید شراب خوار، قمارباز، میمون باز و شخصیت حائز حداقل صلاحیت ها بر منبر رسول الله(ص) تکیه زده است. این بزرگترین منکر است که تحقق پیدا کرده و طبعا بزرگترین معروف آن است که جایگزین چنین نظام ظالمانه ای، برقراری یک نظام عادلانه الهی باشد.

«معروف» در اینجا جهاد است و امام حسین(ع) دارد با جهاد خودش بزرگترین معروف را محقق می کند. بزرگترین معروف در اینجا قبول خطر شهادت و اسارت اهل بیت(ع) است. اینها چیزهای کوچکی در تاریخ نیست. مهمترین معروف ها در مقابل مهمترین منکرها ایستاد و دیدیم که اباعبدالله(ع) و خاندانش در ایام عاشورا و محرم مظهر زیبایی های اسلام شدند؛ مظهر عزت و غیرت اسلام، خصوصا غیرت دینی و الهی، وفاداری و جان نثاری در مقابل تابلوی بسیار زشتی از انسانیت که توسط عبیدالله بن زیاد و عمر سعد و یاران و پیروانشان نشان داده شد؛ مظهر قصاوت، خشونت، بی رحمی، قطع آب به روی اطفال، جدا کردن سر از بدن و قهقهه مستانه. اینها نشان دهنده بزرگترین فسادها است.

بنابر این امام حسین(ع) با قیام خود مکتبی را ارائه کرد که این مکتب حاوی و جامع همه زیبایی ها، در مقابل مکتب یزید که جامع همه زشتی ها است.

 

مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است

 

مهمترین مصادیق معروف و منکر جامعه امروز ما کدام است؟

مهمترین مصادیق معروف این است که خدمت به خلق صادقانه و همراه با امانتداری، شناخت درست از مشکلات و توانایی برای حل مشکلات مردم است. این خدمات باید مخلصانه و بی ریا و قربة الی الله انجام بگیرد. مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است. باید اظهار تأسف کنیم که طی سال های متمادی ساختارهایی در اقتصاد ما شکل گرفته که شکاف ثروت و غنا در جامعه ما رخ داده و جمع اندکی از جامعه ما، تقریبا یکی دو دهک، بسیار برخوردار و با فاصله بسیار زیاد از بقیه جامعه و خصوصا سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند و از حداقل ها هم برخوردار نیستند.

 

باید سود پول از نظام بانکی ما حذف شود

 

به نظر من این بزرگترین منکر است. البته علاوه بر آن، رواج و حاکمیت «سود پول» در نظام بانکی ما یک منکر بسیار بزرگ است؛ که باید دولت محترم و بانک مرکزی همت کنند و سود پول از نظام بانکی ما حذف شود. سود باید ناشی از تولید و تجارت باشد؛ نه اینکه پول زایندگی داشته باشد و سود کند؛ چون پول زایندگی ندارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امر به معروف و نهی از منکر غلامرضا مصباحی مقدم افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بزرگترین منکر نظام بانکی ما امر به معروف بی عدالتی سود پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۶۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است

ایسنا/قزوین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد

بیت‌الله اکبری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شعار سال جاری اظهار کرد: شعارهای سال کاملاً هدفمند است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و اینکه در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید شده نشان‌دهنده این است که خلأهایی از قبل وجود داشته که باید منبعد به آن توجه شود و برای برطرف کردن این خلأها اقدام کرد.

وی گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد، مثلاً اینکه می‌گوییم دولت ما به نفت وابسته است پس می‌تواند بدون درآمد مردم نفت را بفروشد و درآمد داشته باشد درست نیست چراکه اگر به خاطر مسائلی که در دنیا وجود دارد تحریم شویم دست دولت خالی خواهد شد بنابراین دولتی می‌تواند به‌عنوان دولت پایدار و مقاوم در مقابل نوسانات سیاسی و اقتصادی دنیا بایستد که مشارکت مردمی در آن بالا باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: درگذشته تلاش‌هایی هم صورت گرفته که اهداف اقتصادی برای افزایش تولید ایجاد شود اما شرایط نشان می‌دهد که مشارکت به حدی نبوده که ما را به استاندارد لازم برساند به همین جهت رهبری در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید کرده‌اند.

وی بیان کرد: برای راهکارهای جذب مشارکت مردم باید برنامه‌ریزی و برنامه‌های عملیاتی و اهداف‌ کوتاه‌مدت بر این اساس تنظیم شود، هدف استراتژیک در شعار سال را رهبری مشخص کرده‌اند و باید ارگان‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی در تمام برنامه‌ریزی‌های خود شعار سال را به‌عنوان سیاست حاکم در نظر بگیرند تا مشارکت مردم را در تمامی امور شاهد باشیم و از این طریق جهش تولید رقم بخورد.

اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم جذب نشود به جهش تولید و رشد و توسعه نخواهیم رسید و اهداف دست‌نیافتنی خواهد ماند؛ مجلس نقش وضع، اصلاح و تقویت قوانین را دارد تا به دولت راهکار داده شود و دولت نقش تسهیلگری خود را برای ایجاد مشارکت مردم فراهم کند.

وی افزود: مجلس و دولت به‌عنوان قوه مجریه نقش مهمی در جلب مشارکت مردم‌ دارند چراکه وقتی مردم ببینند تسهیلگری ایجاد شده به‌طور مثال در نقش واسطه‌گری مالی بانک‌ها درست عمل کنند و بازار سرمایه امنیت خوبی پیدا کند و شفافیت و کارایی آن بالا برود، مردم به صورت خودکار درست عمل می‌کنند چراکه نگاه مردم به قوانین و قوه مجریه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین درباره میزان تحقق شعارهای سال گذشته اظهار کرد: مشکلاتی که در این سال‌ها پیش‌آمده همه از یک جنس نیست و نمی‌شود قضاوت کرد چراکه بسیاری از عوامل بیرونی مانعی برای تحقق شعار سال هستند و این موانع سبب شده از رسیدن به اهداف فاصله گرفته باشیم.

اکبری‌مقدم در پایان گفت: از طرفی دیگر برخی مواردی همچون کاهش رشد جمعیت باعث شده به اهداف دست پیدا نکنیم چراکه تولیدی‌ها با مشکل نیروی کار مواجه هستند؛ تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما رشد نقدینگی و کنترل نکردن سیاست‌های پولی در ایران باعث شده نرخ تورم بالا برود و به همین دلیل خیلی از دستمزدها با بازار سازگار نباشد، قوانین حوزه کار هم باید اصلاح شود و بر اساس شرایط فعلی بازار کار نوشته شود تا بتوان در جهت حل مشکلات گام برداشت.
 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • امر به معروف در حجاب به گونه‌ای باشد که مردم به اصل نظام بدبین نشوند
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم