Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:42:22 GMT

زمانی در صنعت کفش و نساجی مطرح بودیم، ولی حالا؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۵۰۳۸

زمانی در صنعت کفش و نساجی مطرح بودیم، ولی حالا؟

یک کارشناس حوزه کار می گوید: باید به تولید و اشتغال مولد در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری روی بیاوریم و کارخانه‌های صنعتی خود را به معنای واقعی احیا کنیم. احیای کارخانه فقط باز کردن درهای آن نیست، بلکه باید تحول جدی رخ دهد و تجهیزات و تکنولوژی قدیمی آن به روز شود.

ولی الله صالحی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، از بخش گردشگری و کشاورزی به عنوان بخش‌های دارای اشتغال و ارزش افزوده بالا یاد کرد و گفت: ما باید به تولید و اشتغال مولد روی بیاوریم و خوشبختانه بستر آن را در بخشهای کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورها منبع درآمدشان از راه گردشگری است و زیرساخت‌های توسعه گردشگری را فراهم کرده‌اند، ولی متاسفانه ما در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم در حالی که اقلیم چهارفصل و متنوعی داریم که می‌تواند ظرفیتهای اشتغال بسیاری را فعال کند.

این کارشناس حوزه کار با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کشاورزی مدرن، اظهار کرد: زمانی که جنگ اوکراین و روسیه رخ داد کسی نمی دانست که اوکراین بخش اعظمی از محصولات کشاورزی و غلات استراتژیک جهان را تامین می کند ما هنوز در بخش کشاورزی مثل دیگر کشورها ورود نکرده‌ایم و از ظرفیت‌های آن بهره نبرده‌ایم اگر به سمت کشاورزی مدرن پیش می‌رفتیم و تجهیزات و سیستم‌های جدید را به کار می‌گرفتیم قطعا امروز بخش کشاورزی ما به پیشرفت چشمگیری می رسید.

صالحی تصریح کرد: خوشبختانه فضا و بستر توسعه کشاورزی در کشور مهیا است و باید از این ظرفیت برای اشتغال و تولید مولد استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه کار بخش صنعت را از دیگر بخش‌های دارای اشتغالزایی بالا دانست و گفت: زمانی در صنعت نساجی و کفش مطرح بودیم، ولی امروز کارخانه‌های نساجی، کفش ملی و ارج کجا هستند؟ ما در بخش لوازم خانگی هم می توانیم صادرکننده باشیم و بازارهای خارجی را در اختیار بگیریم به شرط آنکه زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای که کلی بدهی دارد و تکنولوژی آن عقب مانده است و ناچار است محصولاتش را به داخل ترزیق کند در حالی که مشتری چندانی ندارد نمی‌تواند دوام بیاورد، احیای کارخانه فقط باز کردن درهای آن نیست بلکه باید تحول جدی رخ دهد و ابزار و تجهیزات و تکنولوژی به روز وارد آن شود.

صالحی افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌های بیرونی و کرونا که اخیرا با آن مواجه شدیم بسیاری از بخشها از جمله صنعت دچار آسیب شد ولی اگر بسترها فراهم شود و در این شرایط دولت خودش ورود و سرمایه‌گذاری کند، بهتر است.

این کارشناس گفت: در حال حاضر بخش تعاونی به آن معنا در کشور شکل نگرفته و بخش خصوصی واقعی و متشکلی هم نداریم چون بیشتر کارها دولتی است. اما اگر بخش خصوصی واقعی شکل بگیرد و سرمایه بیاورد و تعاونی‌ها تقویت شوند، به تدریج می‌توان کارها را به بخش خصوصی و تعاونی سپرد و مردم را برای سرمایه‌گذاری تشویق کرد.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال مولد توسط دولت، تصریح کرد: با توجه به نیروهای تحصیلکرده فراوانی که در کشور داریم باید از ظرفیت و ایده‌های آنها به نحو شایسته استفاده کنیم، از طرفی بسیاری از کارخانه‌ها با تکنولوژی قدیمی و فرسوده کار می‌کنند که باید به روز شوند تا تولید مولد داشته باشیم، لذا در شرایط حاضر دولت باید به بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت ورود کند تا به تدریج که زیرساخت‌های قوی ایجاد شد و بخش خصوصی واقعی شکل گرفت، تصدی‌گری ها به بخش های خصوصی و غیردولتی واگذار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشتغال سرمايه گذاري صنعت خدمات سرمايه بخش خصوصي تعاوني صنعت نساجی کارخانه ارج كفش کشاورزی گردشگري بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد

رئیس سازمان شیلات ایران از اجرایی‌شدن شهر مولد در سواحل خبر داد و گفت: شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانوارها دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سیدحسین حسینی ظهر امروز در جلسه شهر مولد استان بوشهر یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریاپایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

وی شهرهای مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهرهای مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانوارها دارد که در اجرایی‌شدن شهرهای مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، گفت: شهرهای مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوارها می‌شود.

حسینی با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرا شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهرها با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده که نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

در این آیین قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است