Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، در پی حادثه دیروز و ضربت  «سلمان رشدی» نویسنده کتاب آیات شیطانی و بازگویی دوباره فتوای تاریخی امام خمینی درمورد «اعدام» او این سؤال ایجاد شد که آیا حکم قتل او مساوی با ترویج تروریسم دینی نیست؟ برای پاسخگویی به این سؤال با آیت‌الله حسین ردایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد هم‌کلام شدیم که در ادامه حاصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اسلام با ترور مخالف است

حجت‌الاسلام ردایی ابتدا در مورد رویکرد اسلام به اقدامات تروریستی گفت: در مورد این موضوع باید گفت، ترور و اقدامات نظیر آن در «فقه» اسلامی ممنوع است و شارع مقدس آن را جایز نمی‌داند. در روایت است که شخصی از شیعیان خدمت امام صادق آمد و عرضه داشت که همسایه‌ای دارد که به پیامبر توهین می‌کند. او از امام طلب اذن خواست تا او را به نحوی با شمشیر در خفا بکشد؛ چرا که در نظرش او ساب‌النبی است و باید او را کشت. اما امام درخواست او را رد می‌کند و به او چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. 

فتک، همان ترور است که از آن در روایات نهی شده

وی افزود: در این که چرا امام از چنین کاری نهی کرد بین فقها نظرات گوناگونی وجود دارد. برخی معتقدند امام از روی «تقیه» این کار را انجام داده بود تا مبادا بر اثر این اقدام جان شیعیان به خطر بیفتد. اما سایر فقها چنین نظری ندارند و معتقدند اصل کار و نفس چنین اقدامی خطا و منهی از شریعت بوده، چرا که خود امام هم در ادامه روایت علت این‌که چنین درخواستی را رد می‌کند نهی پیامبر از این قبیل اقدامات است:«نََهَی النبیُّ عَن‌ِالفتک» فتک همان چیزی است که امروزه ما از آن با لفظ «ترور» یاد می‌کنیم. پس در نظر فقه اسلام، ترور ممنوع است.

تشبیه‌سازی، برای توجیه جنایات خود

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد ادامه داد: جریان و جبهه استکبار با تشبیه «اعدام فقهی» به «ترورِ» مرسوم، قصد دارد به نحوی از اجرای احکام الهی جلوگیری کرده و آن را تقبیح کند. از طرفی تعطیلی اجرای حدود الهی به معنای پیشبرد اهداف نامشروع این جریان است. بلی در اسلام ترور ممنوع و غیرجایز است، اما در مورد اعدام فقهی وضع فرق می‌کند و با ترور وضعیتش متفاوت است. 

اعدام فقهی، چگونه شامل کسی می‌شود

او ادامه داد: آن‌چه که در فتوای امام با عنوان «اعدام» آمده، صرفاً مرتبط با موضوع «ارتداد» است. مرتد (چه فطری و چه ملّی) کسی است که از عقاید اسلامی خود برمی‌گردد و به آن اصول پشت می‌کند. کسی که از دین اسلام برگردد و به مقدسات آن توهین بکند اصطلاحاً مرتد فطری نام دارد، یعنی کسی مثل همین  سلمان رشدی که فارغ از رد دین اسلام در پی توهین به آن برآمد. مرتد فطری، از لحاظ فقهی محکوم به اعدام و مهدورالدم است و تمام فقها تقریبا در این مورد متفق‌الرأی هستند. 


 

صدور اعدام فقهی در صلاحیت امام جامعه است

استاد فقه و حقوق اسلامی گفت: یکی از جدی‌ترین تمایزات اعدام فقهی این است که تشخیص مرتد فطری و صدور اعدام آن فقط از سوی «امام‌المسلمین» و «حاکم جامعه اسلامی» صورت می‌گیرد و کسی سرخ ود اجازه ندارد در این باره تصمیم بگیرد یا اقدامی داشته باشد. از طرفی، این حکم با ادلات فقهی و قانونی باید به ثبت برسد تا روشن شود علت صدور حکم چه بوده. همچنین علنی بودن صدور حکم نیز از دیگر تمایزاتی است که از لحاظ روان‌شناختی بیان‌گر این است، فقه اسلامی ترسی از بیان حکم خود ندارد. 

کد خبر 697533 برچسب‌ها سلمان رشدی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلمان رشدی سلمان رشدی اعدام فقهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه باید دفاع جانانه و فداکارانه ای از احکام اسلام داشته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه ماهدشت ضمن تبریک روز کارگر عنوان کرد: کار به دلیل تأمین کردن نیازها و لوازم زندگی مردم و کشور اهمیت دارد و در واقع حیات جامعه وابسته به آن است اما اگر کارگر نباشد، از کار و آثار آن و پیشرفت و شکوفایی کشور خبری نیست، بنابراین ارزش کارگر، ارزش حیات جامعه و زندگی مردم است.

وی با تاکید بر ضرورت برجسته کردن ارزش کارگر در جامعه مطرح کرد: نیاز کارگر به کار برای اداره زندگی و اقتصاد خانواده او وابسته به کار کردن است و همچنین نیاز روحی انسان به کار و تأثیر کاملاً محسوس کار در رفع و جلوگیری از بروز انواع فسادها و آسیب‌های اجتماعی، نشان‌دهنده اهمیت فراوان برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اقدام برای تولید کار و اشتغال حقیقی و امنیت شغلی برای کارگران است.

امام جمعه ماهدشت با اشاره به اینکه باید تمام توان خود را برای فرهنگ سازی کار و تلاش به کار گیریم، ضمن تبریک روز معلم بیان کرد: معلم باید بداند در کجا ایستاده و در چه جایگاه قرار گرفته و ارزش کار خود را بداند. عمر فرزندان این مملکت در اختیار معلمان و آینده این کشور وابسته به نوع تربیت و رشدی است که آنها در همه زمینه‌ها به دانش آموزان می‌دهند.

حجت الاسلام رادمرد با تاکید بر اینکه مسؤولان مرتبط باید ارزش و جایگاه معلم را درک و متناسب با آن با معلمان رفتار کنند، اظهار کرد: مسؤولان معلمان را در برنامه‌ها و سیاستگذاری ها اولویت بدانند و مردم نیز قدردان این قشر فرهیخته باشند. مقام معلم باید در جامعه رفیع شود و همه به آن احترام بگذارند.

وی با اشاره به پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نظم نوینی در جهان در حال رخ دادن است و غرب محور آن نیست و غرب رو به زوال نمی‌تواند بار این تغییر را به دوش بکشد، افزود: ایشان جریانات اخیر غزه و حمله ایران به اسرائیل و حمایت جهانی شکل گرفته در جهان و سایر رخدادها را واقع بینانه و به خوبی رصد می‌کنند.

امام جمعه ماهدشت مطرح کرد: این روزها در دانشگاه‌های مطرح آمریکا و فرانسه بخش قابل توجهی از دانشجویان و اساتید و کارکنان در حمایت از فلسطین تجمع به پا کردند و همان نظام‌هایی که در داخل ایران در فتنه‌ها نسبت به دانشجویان موضع می‌گرفتند اکنون در داخل دانشگاه‌ها سخت با آنها برخورد می‌شود.

حجت الاسلام رادمرد با بیان اینکه مطمئن باشد تفکر منحط لیبرال دموکراسی که غرب را احاطه کرده مانند تفکر کمونیستی که از بین رفت، به زودی از بین می‌رود و پرچم اسلام ناب محمدی به اهتزاز در می‌آید، گفت: از طرح نور نیروی انتظامی که در جهت صیانت از عفاف و حجاب جامعه اجرا می‌شود، با قوت حمایت می‌کنیم.

امام جمعه ماهدشت در پایان خاطرنشان کرد: از همه مسؤولان می‌خواهیم با تمام توان وارد عرصه شوند و کمک کنند تا دوباره ارزش‌های اسلام و احکام اسلامی مورد هجمه قرار نگیرد و دفاع جانانه و فداکارانه ای را از احکام اسلام داشته باشیم.

کد خبر 6089082

دیگر خبرها

  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • همه باید دفاع جانانه و فداکارانه ای از احکام اسلام داشته باشیم
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان