Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@06:16:30 GMT

تشدید مقررات آمریکا برای صادرات فناوری تراشه پیشرفته

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۶۳۳۹

تشدید مقررات آمریکا برای صادرات فناوری تراشه پیشرفته

آمریکا کنترل‌های صادراتی جدیدی برای فناوری‌هایی اعمال می‌کند که از تولید نیمه‌رساناهای پیشرفته و موتورهای توربین گازی، پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد فناوری‌های نوظهور و بنیادین که تحت این مقررات قرار می‌گیرند شامل اکسید گالیم و الماس هستند زیرا دستگاه‌هایی که از این مواد استفاده می‌کنند، به میزان روزافزون پتانسیل کاربرد نظامی پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت گفت: پیشرفتهای فناوری که اجازه می‌دهند فناوری‌هایی مانند نیمه رساناها و موتورها سریع‌تر عمل کرده، کم مصرف‌تر شده و دوام طولانی‌تری داشته باشند، در شرایط دشوار در هر دو زمینه تجاری و نظامی، می‌توانند نقش موثری در تغییر شرایط داشته باشند. هنگامی که این ریسک‌ها و همچنین مزیت‌ها را شناسایی کردیم و با هماهنگی هم‌پیمانان بین‌المللی خود عمل کردیم، می‌توانیم مطمئن شویم که اهداف امنیتی مشترک ما تحقق پیدا کرده‌اند.

چهار فناوری در میان مواردی هستند که ۴۲ کشور مشارکت کننده برای کنترل دقیق‌تر آنها در دیدارهای دسامبر سال ۲۰۲۱، توافق کردند. آمریکا در مقایسه با توافقنامه بین‌المللی، روی مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌ها شامل تجهیزات، نرم افزار و فناوری مورد استفاده برای تولید نیمه رساناها کنترل صادراتی اعمال می‌کند.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد اکسید گالیم و الماس به نیمه رساناها اجازه می‌دهند در شرایط دشوارتر مانند ولتاژ بالاتر یا دمای بالاتر کار کنند. دستگاه‌هایی که از این مواد استفاده می‌کنند، پتانسیل بیشتری برای کاربرد نظامی پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون بازبینی امنیتی و اقتصادی آمریکا-چین در ژوئن سال ۲۰۲۱ دریافت که این وزارتخانه اقدامات کافی برای جلوگیری از دسترسی ارتش چین به فناوری حساس انجام نداده است. در گزارش این کمیسیون آمده بود عقب ماندگی در تهیه فهرست فناوری‌های نوظهور و بنیادین که بر اساس یک قانون سال ۲۰۱۸ الزامی شده بود، ممکن است ریسک‌های امنیت ملی را تشدید کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۶۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه صنایع خلاق را درارتباط با مقطع سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: حوزه کودک و نوجوان حوزه عامی است؛ زیرا حوزه آموزش و یادگیری، حوزه اسباب بازی، پلتفرم‌ها، انمیشین و به طور کلی حدود ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورمان در زمینه انیمیشن سازی افزود: در حوزه انمیشن سازی شرکت‌های خوبی داریم که محصولات آن را علاوه بر اینکه روی پرده‌ی سینما می‌رود؛ ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز دارد و برخی از این صادرت گرفته است. 

حسنلو ادامه داد: در حوزه اسباب بازی جریان تولیدی خوبی در کشور شکل گرفته است، اما به دلیل نقل و انتقالات مالی آمار شفافی در این زمینه وجود ندارد. انمیشن پسر دلفینی در بازار روسیه و ترکیه نزیک به ۲ میلیون دلار فروش داشته است که اینها اعداد قابل توجهی هستند. 

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات اسباب بازی افزود: در حوزه اسباب بازی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات در سال انجام می‌گیرد که این عدد در اقتصاد اسباب بازی بسیار کم است ولی ظرفیت کشور بیشتر است. 

وی با اشاره به نقص در زیرساخت حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حوزه گیم نیز صادرات خوبی داشتیم، اما مسئله اصلی این است که در حوزه صنایع خلاق هنوز زیر ساخت کافی برای جهش وجود ندارد. ما وقتی می‌توانیم از صادرات صحبت کنیم که زیر ساخت تولید در کشور به خوبی فراهم شده باشد و شرکت‌ها سرریز تولیدات را صادر کنند تا بتوانند در ادامه برای کشور ارز آوری داشته باشند. 

حسنلو در آخر صادرات را یکی از زنجیره‌های مهم صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری جدی حاکمیتی نداشتیم، این مسیر در حال شکل گیری است. هدف جدی ما در این حوزه صادرات است، زیرا اقتضای صنایع خلق همین است و بدون صادرات زنجیره این صنعت کامل نمی‌شود؛ صادرات باید در اولویت باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز تا فردا
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود
  • رگبار باران و رعدوبرق در ۶ استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد