Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:42:54 GMT

برخی مشکلات دندانی با بیماری های دیگر مرتبط هستند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۱۵۰۴

برخی مشکلات دندانی با بیماری های دیگر مرتبط هستند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، علائم بیش از ۱۰۰ بیماری می‌توانند در دهان آشکار شوند. به عنوان مثال، بیماری پریودنتال که ناشی از عفونت و التهاب لثه و استخوانی است که دندان‌ها را نگه می‌دارد، شایع‌تر است و ممکن است در افراد دیابتی شدیدتر باشد.

در موارد دیگر، داروهای تجویزی ممکن است بر دهان تأثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، برخی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث تورم و التهاب لثه‌ها شوند.

دکتر «جنیفر پرکینز»، مدیر اجرایی آموزش بالینی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما بسیاری از بیماری‌های سیستمیک را با علائم و نشانه‌های دهانی می‌بینیم.»

دندانپزشکان ممکن است بتوانند با معاینه دهان بیمار، سلامت کلی بیمار را تشخیص دهند. در ادامه به چند نمونه از این موارد شده است.

فشارخون بالا

برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده اند، برخی از داروهای فشار خون می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. هنگامی که غدد بزاقی، بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی‌کنند، پوسیدگی دندان تسریع می‌شود، زیرا بزاق از پوسیدگی محافظت می‌کند.

دیابت

دیابت درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلات پزشکی جدی از جمله بیماری قلبی عروقی شود. پرکینز گفت: «در برخی از بیماران، میانگین قند خون بالا می‌تواند منجر به اختلال در میکروبیوم دهان شود. این شرایط می‌تواند به معنای بیماری لثه، از دست دادن استخوان و از دست دادن دندان باشد.»

پرکینز گفت: «ما شاهد این پدیده هستیم که در افرادی که خود را سالم می‌دانند ممکن است دیابت و فشار خون بالا (تشخیص داده نشده) ابتدا توسط دندانپزشکان تشخیص داده شود.»

HIV

وجود ضایعاتی در دهان در افراد مبتلا به ایدز که دارای سیستم ایمنی فعال نیستند، می‌تواند نشانه HIV باشد. بر اساس بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در مورد بیماری‌های قلبی عروقی و HIV، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به HIV حدود ۱.۵ تا دو برابر بیشتر از افراد بدون این ویروس است.

کد خبر 5562395

منبع: مهر

کلیدواژه: بهداشت دهان و دندان دیابت فشار خون ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان طرح دارویار دیابت جامعه پرستاری روز خبرنگار ستاد ملی مقابله با کرونا کودکان پرستار سازمان غذا و دارو فشار خون خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیام این دوره از همایش ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، اهمیت و نقش محوری آزمایشگاه تشخیص پزشکی در بهداشت عمومی و مراقبت از بیمار و همچنین ارائه جدیدترین دستاوردها در شناخت ، تشخیص و پیشگیری بیماری ها از جمله سرطان ها – بیماریهای مادرزادی و بیماری های واگیر است.

این همایش با حضور مسئولان فدراسیون بین المللی شیمی بالینی و طب آزمایشگاهی (IFCC)، فدراسیون آسیا اقیانوسیه بیوشمی بالینی و طب آزمایشگاه (APFCB) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) به همراه مراکز علمی و دانشگاهی کشور و با حضور مهمانان و سخنرانان و اساتید برتر جهانی برگزار شده است.

در کنار این همایش چهار روزه، نمایشگاه بزرگ امکانات و دستاوردهای آزمایشگاهی تشخیص پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، آزمایشگاه های مرجع سلامت، پژوهشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی تخصصی کشور برگزار شده است.

در این همایش با رویکرد آزمایشگاه های تشخیص پزشکی آینده هوشمند، مبتنی بر شواهد و پاسخگو، جایگاه آزمایشگاه های پزشکی در سیاست گذاری سلامت، نقش هوش مصنوعی نسل جدید در ارتقای کیفیت و مدیریت آزمایشگاه های پزشکی، ملزومات توسعه پایدار نظام مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی و داده های بزرگ و همچنین آخرین دستاوردهای روز دنیا در زمینه های مختلف علوم آزمایشگاه پزشکی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

دیگر خبرها

  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ارتباط افسردگی و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد