Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@20:40:17 GMT

برگزاری ورکشاپ زرتشتی‌دوزی در تفت

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۲۱۸۹

برگزاری ورکشاپ زرتشتی‌دوزی در تفت

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی استان، عبدالمجید عربی با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای صنایع دستی برای معرفی بیش از پیش ظرفیت های مختلف استان در این حوزه اظهار کرد:‌ برگزاری ورکشاپ زرتشتی­‌دوزی یا سوزن‌دوزی اصیل زنان زرتشتی یزد با حضور ۱۵ نفر از علاقه‌مندان به این رشته از جمله اقدامات انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این ورکشاپ آموزشی که در مجموع به مدت چهار ساعت برگزار شد، هنرجویان با انواع طرح‌ها و نقش‌های این صنعت دستی که پیشینه آن به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد، آشنا شدند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این ورکشاپ آموزش، ترویج و توسعه رودوزی‌های سنتی بوده، گفت: زرتشتی‌دوزی نوعی دوخت با نخ‌های رنگی بسیار ظریف ابریشمی بر روی پارچه‌های ریزبافت است که رنگ‌های مورداستفاده در این هنر دستی، روشن و زنده مانند سرخ، سفید و سبز است.

به گفته او نقش‌های متنوعی در سوزن‌دوزی زرتشتی به کار می‌رود، نقوش گیاهی مانند درخت زندگی، درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، نقوش حیوانی نظیر طاووس، خروس، مرغ، هدهد و ماهی یا نقوش هندسی مانند مربع و دایره ازجمله نقش‌های آن است، این نقش‌ها بسیار ریز بر روی پارچه دوخته می‌شود، طوری که کوک‌های آن به‌سختی قابل‌مشاهده است.

این ورکشاپ آموزشی دریکی از اقامتگاه‌های بوم گردی شهرستان تفت برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره صنایع‌دستی در رشته زرتشتی­ دوزی اعطا شده است.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: زرتشتی دوزی استان یزد صنایع دستی ورکشاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه

کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ ایجاد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اختصاص کد تعرفه ملی برای انواع محصولات صنایع دستی، تدقیق در احصای آمار صادرات این محصول را به دنبال دارد و موجب افزایش دقت در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و هدف گذاری‌ها در حوزه صادرات صنایع دستی می‌شود.

با توجه به آمار بالای صادرات گیوه به ویژه از مناطق غربی کشور و با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی،‌ کد تعرفه اختصاصی با شرح «گیوه با رویه و زیره از جنس منسوج» در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1403 ایجاد شد.

حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران

صادرکنندگان از این پس،‌ می‌تواندد کالای مذکور را با کد تعرفه اختصاصی آن در گمرک اظهار کنند.

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • دوره آموزشی چرم دوزی در مهدیشهر
  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز